Zaadbommen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Zaadbommen

Bericht door Bart de Coo »

Onlangs voor het eerste gehoord: 'zaadbommen'. Het zou ongeveer gaan om bijeen gehouden kluiten aarde en zaad die je op het juiste moment zo her en der verspreidt, met de bedoeling om er wat drachtplantjes bij te krijgen. Hoe hou je de bommen bij elkaar? Met oude vitrage? Kaasdoek? Panty's?

Het eerste waar ik dan aan denk, dat is de 'Bijenhuis-mix', die een dezer dag weer in royale hoeveelheden en voor een grijpstuiver te koop is. Het zal weinig zin hebben om die mix zomaar ergens uit te strooien. Daarvoor zul je de grond eerst een beetje moeten omwoelen en de zaadjes moeten toedekken. Maar ja, wat een gedoe is dat. Zeker als je op allerlei onopgemerkte plekken in de omgeving van je stal gaat ploegen en zaaien. Hoe ga je dat nou weer uitleggen aan de voorbijgangers? Liever een 'zaadbom' dus, die je volkomen onopgemerkt zo her en der perongeluk kunt laten slingeren.

Kent iemand de term? Weet iemand een 'recept'?

Groet,

Bart
Eugeen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Zaadbommen

Bericht door Eugeen »

semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

in mijn ílegale´zaadakties, gebruik ik veel borage, dat hoef je niet in de grond te harken.
je strooid het uit op kale plekken grond en een flink deel komt op
(40 %)? borage blijft zich dan nog een tijdje uitzaaien. op den duur verdwijnt het wel weer. het is een onopvalende plant die al vrij snel bloeit.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Zelf doe ik al vijftig jaar wat tegenwoordig guerilla gardening heet. De overbuurman in het dorp was een oude botanicus en die gaf ons jongens altijd zaden en stekjes met instructies erbij.

Enkele aandachtspunten zijn uit ervaring:

-zaden die op de grond vallen hebben drie kansen:
*ze blijven liggen tot de eerstvolgende regenbui en kiemen dan; dat geldt maar voor sommige soorten zoals lookzonderlook
*ze blijven op de grond liggen tot ze door een merel of ander toeval worden 'ondergespit' en gaan dan de eerstvolgende gelegenheid kiemen; sommige soorten hebben te weinig kiemkracht om daar lang op te kunnen wachten (zoals kruisbloemigen), andere soorten kunnen jaren liggen wachten op een kans (zoals digitalis of korenbloemen)
*ze liggen op een plek waar de omstandigheden qua licht, vocht en grondsoort hun niet bevallen en ze kiemen helemaal nooit
Het gevolg is van nature dat vallende zaden maar een paar %% kans hebben om ooit te kiemen. Je moet dus kilo's rondstrooien om iets te terug krijgen. De meeste zaden liggen op de verkeerde plek of worden opgevreten alvorens te kiemen.
Ik ken een meisje die elk jaar overal heel veel zaden uitstrooide zonder dat er ooit iets op kwam. Ze vond het leuk om te doen en dacht niet na over de kans op succes.

-op de meeste plekken waar je meer bloemen zou willen zien, liggen dorre bladen bladen (met schaduw) of groeit gras dat soms ook nog gemaaid wordt. Dus kiemen gaat vaak hand in hand met als kiemplantje verstikt worden, dan wel afgemaaid worden voor je in bloei komt.
Wat ik doe als ik zaad heb is:
*kies een plek waarvan je denkt dat betreffende soort(en) het goed kunnen doen (en als je het niet zeker weet: proberen maar)
*neem zo'n klein harkje mee en krab de grond ietsje open
*strooi een beetje zaad en krab het weer een beetje dicht
Als je goed gekozen hebt komt het niet alleen op, maar breidt het zich jaar in jaar uit uit.
Voorbeeld: pastinaak kan groeien tussen gras, kan tegen maaien, heeft zon nodig en breidt zich eindeloos uit mits er geen konijnen zijn

Het meest effectief is de natuurlijke verspreiding een handje te helpen, want die gaat meestal heel langzaam, bv:
*op een veld dat niet gemaaid wordt staat een kaasjeskruid te bloeien. Zodra het zaad rijp is pluk je het meeste af en verspreid het over het hele veld. Dan heb je na drie jaar een heel veld vol ipv van na 50 jaar (als het veld er dan nog is).
*er groeit een pol melisse met op de M2 eromheen diverse zaailingen. In het vroege voorjaar steek je de meeste zaailingen uit en verplaatst ze een paar meter.
Deze hulp bij verspreiding heeft veel kans van slagen omdat je ze zaait of plant op een plek waarvan al bewezen is dat ze zich er thuis voelen.

PS: bijenhuismix is goed, want er zitten veel soorten in, dus je hebt op een willekeurige plek altijd wel kans dat 1 of 2 er zich thuis voelen.
gr,
m
Plaats reactie