potjes schoonmaken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
potjes schoonmaken

Bericht door Bijenhoudster » za 29 jan 2011, 13:05

Zelf gebruik ik potjes graag opnieuw voor de jam en straks voor de honing.

Ik las bij de SKAL-normen (kwam ik tegen door een case-studie die ik nu lees) dat je voor honing de potjes alleen met hete lucht of heet water schoon mag maken. Waarom niet met soda? Ik maak eerst alles met heet sodawater schoon en daarna spoel ik ze af met water.

Wat betekent het dat je honing aan Skal norm zou voldoen. Je mag honing toch niet biologisch noemen?

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Robbert » ma 31 jan 2011, 10:50

Ben ook benieuwd wat wel en niet mag. Ik heb de laatste potjes gekocht, gewassen in heet soda water en nagespoeld met heet water. Volgens mij is daar niks verkeerd aan. Ik hoor ook mensen die ze alleen wassen in de vaatwasser op een 60/70 graden programma. CV leidingwater is meestal rond de 60 graden als ik mij niet vergis.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Bok » ma 31 jan 2011, 13:00

Bij navraag bleek dat wat ik hier geschreven heb wat minder waar is. Daarom maar weggehaalt voordat het een eigen leven gaat krijgen.

Spoelen met soda/zeep geeft ondanks naspoelen een niet te verwaarlozen kans op achterblijven van resten schoonmaakmiddel. Dat mag duidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Bok op ma 31 jan 2011, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door kbrnld » ma 31 jan 2011, 13:02

In deze brochure staat mooi op een rijtje waaraan je voor SKAL en Demeter keurmerk moet voldoen:
http://edepot.wur.nl/49594

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Bijenhoudster » vr 04 feb 2011, 16:52

Kees-Jan, ik moest wel lachen om je onderschrift... :D

http://www.skal.nl/Portals/0/Nederlands ... al-R22.pdf
Hier staan de skalnormen, blz 6 voor honing.

Als je de potjes na het wassen met sodawater, naspoelt met schoon heet water, doe ik onder stromend water, schudden met deksel erop enz, uit laten lekken op gestreken theedoek, kan er nooit veel achter blijven. Het is ecologischer om potjes te herbruiken.

Is soda slecht als je er iets (dat zou dan ook nog zeer minimaal en verdund zijn) van binnen zou krijgen? Nu ga ik gevaarlijk terrein op (dit heb ik niet paraat of nagezocht) maar je hebt verschillende soda's die gebruikt worden in voedingsproducten. Baksoda, NaOh, om water te zuiveren en om mandarijnpartjes te ontvellen bijv.

Waarmee worden flessen met statiegeld schoongemaakt?

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door kbrnld » za 05 feb 2011, 20:24

Als je op wikipedia op soda zoekt http://nl.wikipedia.org/wiki/Soda dan vindt je een heleboel varianten van soda.

Samengevat het je drie veel voorkomende varianten. Natriumbicarbonaat (wordt meestal met soda bedoeld), natriumwaterstofcarbonaat (bakpoeder) en natriumhydroxide (caustic soda of gootsteenontstopper). De eerste is als huishoudsoda in de supermarkt te koop en kan voor het schoonmaken van flessen gebruikt worden. Daarna met veel heet water naspoelen om alle sporen van soda kwijt te raken.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Robbert » za 05 feb 2011, 23:53

Ik vroeg laatst aan een Chinese vriend van me hoe ze nou toch die kip bij de chinees zo zacht maken. Thuis lukt me dat nooit. Het antwoord was laten weken in soda......

poelmans_sven
Berichten:10
Lid geworden op:do 24 dec 2009, 10:01
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door poelmans_sven » zo 06 feb 2011, 09:24

Als je loog gebruikt (caustic soda) let er wel op dat deze voor voeding geschikt is.
Je hebt daar verschillende kwaliteiten in.
MVG

bij
Berichten:43
Lid geworden op:ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds:2002
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door bij » vr 11 feb 2011, 23:48

Ik ben meer voorstander van de vaatwasser. Werkt lekker makkelijk en de potten zijn goed schoon. Tenslotte was je hierin ook je tupperware waarin je vloeibare produkten kunt bewaren en daarna consumeren. Ik zie het verschil niet tussen het schoonmaken van een honingpot of de vaat.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: potjes schoonmaken

Bericht door Robbert » za 12 feb 2011, 12:30

Het verschil zit hem in het feit dat je voedingswaren voor jezelf gebruikt of aan andere weggeeft/verkoopt. De potten die naar andere gaan wil ik brandschoon hebben. De vaatwasser levert elke keer weer een ander resultaat. Dat komt bijvoorbeeld door de hoeveelheid vet en aangekoekte etenswaren.

Vergeet niet dat de vaatwasser in een restaurant met veel hogere temeraturen werkt dan wat mensen thuis hebben. Die komt niet bij de 100 graden. Zo ook het leidingwater uit de cv niet. Dus er wordt niks ontsmet. Dat moet je dus in de behandeling na de vaatwasser doen en met name bij gebruikte potten.

Ik kreeg nog een andere tip door potten 5 minuten in een hete oven boven de 100 graden te zetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten