Gele zeepboom (Koelreuteria paniculata)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Gele zeepboom (Koelreuteria paniculata)

Bericht door Oude Essink »

Koelreuteria paniculata……Gele Zeepboom. Een fantastische bijenplant.

Wie in het voorjaar een prachtige boom voor zijn bijen wil planten, moet eens naar de Gele zeepboom kijken: een sierraad in de tuin en een uitstekende drachtplant voor de bijen. De boom is al vaker genoemd op dit forum.
Tot het geslacht Koelreuteria worden 5 soorten gerekend, die afkomstig zijn uit Oost Azië en één daarvan, de paniculata (= de gepluimde) is uitermate geschikt voor ons klimaat; hij is een langzame groeier,die evenwel al snel in bloei komt; hij is bestand tegen een grote variëteit aan bodemsoorten en weersomstandigheden; hij is vorstbestendig; de bloei levert een spectaculair bloemdek op van heldergele bloempluimen, die de gehele kroon bedekken, vanaf de eerste weken van juli, als maar weinig bomen meer in bloei staan; na de bloei biedt de boom een aantrekkelijk schouwspel door de vorm van de vruchten, die op veelkleurige aantrekkelijke lampionnetjes lijken.

Afbeelding
De boom komt uit China – Japan – Korea; in 1700 verschijnt hij in de tuinen van India; in 1750 komt hij naar Frankrijk,
in tuinen, parken en lanen aangeplant “wegens zijn uitzonderlijke schoonheid”; in 1763 gaat hij als “de trots van India”
naar Engeland en vandaar voert Amerika hem in sinds 1809.
Alles aan de boom is aantrekkelijk: de boom zelf met een hoogte van 7 – 17 meter, zijn brede paraplukruin en zijn
diepgescheurde schors op een licht oranje onderlaag; het geveerde blad, dat in de loop van het seizoen rode, donkergroene
en gele kleuren heeft.

Afbeelding
De volle breeduitstaande, heldergele bloemtuilen hebben rode stippen die als honingmerk dienst doen.
Zij gonzen van de hommels en honingbijen en zij leveren een goede nazomerdracht met nectar en
paarsig pollen. Koster geeft de drachtwaarde klasse 4.

Afbeelding
In het najaar doorlopen de papierachtige vruchtdozen het kleurenpallet van geelgroen tot donkerpaars.
Zij geven de boom een spectaculaire aanblik.

Enige cultivars, die kleiner zijn:
De Koelreuteria paniculata fastigiata is een meer zuilvormig opgaande boom van 5 tot 8 meters met een kroon van 1 meter doorsnee en daardoor meer geschikt voor aanplant in lanen en langs wegen; de jonge scheuten kleuren van rood naar lichtgroen; door de versmalde kroon heeft de plant echter minder bloemen. De boom is goed bestand tegen de luchtvervuiling die door het verkeer wordt veroorzaakt.
De Koelreuteria paniculata coralsum is een hybride uit Amerika; de boom (dikwijls is het een struik) heeft rozerood gekleurde takken in het voorjaar; de bladeren hebben geeloranje herfstkleuren. De plant is bijzonder winterhard.
De Koelreuteria paniculata september is ,zoals de naam al aangeeft, een late bloeier; een gemakkelijke plant, weinig ziektegevoelig, zaait zich gemakkelijk uit en voelt zich op alle bodems thuis. Hij heeft rozerode capsules en wordt daarom ook wel : “Roze lantaarn” of ook “Japanse lantaarn” genoemd.

Inmiddels is de plant ook op mijn drachtplantensite te vinden http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm

Afbeelding
renske
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Gele zeepboom (Koelreuteria paniculata)

Bericht door renske »

Ik heb hem net besteld voor mijn nieuwe bijenborder. Ik ben benieuwd. Hopelijk bloeit hij dit jaar al en vliegen mijn bijen erop.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Plaats reactie