Bijenhouden op eilandjes op open water?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Daan82
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:32
Contacteer:

Bijenhouden op eilandjes op open water?

Bericht door Daan82 » vr 11 feb 2011, 12:37

Hallo allemaal,

Eerlijk gezegd ben ik een volstrekte leek op het gebied van bijenhouden, vandaar dat ik hier een berichtje plaats.

Voor een schoolproject moet ik, kort gezegd, een voorstel schrijven voor natuurbeleving op kleine eilandjes op open water (vijftig meter van de oever) met daardoor af en toe forse wind. Ik dacht onder meer aan bijenkasten op deze eilanden, kan iemand mij vertellen of dat mogelijk zou zijn en waar ik meer informatie over locaties en huisvesting van bijen kan vinden?

Alvast vriendelijk bedankt!

groeten,
Daan

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Bijenhouden op eilandjes op open water?

Bericht door Bijenhoudster » vr 11 feb 2011, 12:51

Locaties: bij mensen in de tuin, in natuurgebieden, in kassen waar bestuiving nodig is, in steden op daken van flats, bijen kunnen overal wel staan waar dracht is (= planten voor nectar en stuifmeel).
Huisvesting: Bijenkasten, korven, kijk bijv eens op de site van Bijenhuis die het verkoopt.

Of bijen last hebben van die wind (hoe vaak is er wind?) en die afstand over water kan ik niet beantwoorden.

Wonen er ook mensen op die eilanden om de bijen te verzorgen? Hoe groot zijn die eilanden? Zijn er voldoende drachtplanten?

Je zou ook kunnen denken aan voorzieningen voor solitaire bijen.

Misschien kan je contact opnemen met de plaatselijke imkervereniging en bij een imker gaan kijken. Als je dit in april doet bijv kan je ook in de kast kijken, daarvoor is het nu nog te koud.
http://www.bijenhouders.nl/afdelingen.php#overzicht Hier kan je een plaatselijk vereniging opzoeken.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bijenhouden op eilandjes op open water?

Bericht door cefas » vr 11 feb 2011, 13:01

In een prachtig Tim/Life-boek 'De Honingbij' wordt geschreven over navigatie-experimenten waarbij bijen op bootjes worden losgelaten om terug te vliegen naar hun volk. Misschien kan het andersom ook.....

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenhouden op eilandjes op open water?

Bericht door bij » za 19 feb 2011, 16:27

Ik heb weleens op tv gezien dat een fransoos op zijn balkon een bijenvolk hield.
Voor bijen is het belangrijkste:stuifmeel/nectar/water. Van dat laatste is genoeg. Als er in de buurt van de eerste twee voldoende is zul je wel een imker vinden die daar zijn bijen wil plaatsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten