Korenbloem Centaurea cyanus
Ooit was de Korenbloem een belangrijke zomerdracht; zij doet mij met nostalgie terug gaan naar mijn jonge jaren: ik woonde in Twente. Aan het eind van de zomer verscheen in de Oldenzaalse straten een imker met huifkar, waarin een teiltje stond vol met, nog in de raat, zomerhoning. Voor een dubbeltje mocht je de kar betreden en een brok uitnemen; Korenbloemhoning : heerlijk.
Na de oorlog was het gauw gedaan met deze lekkernij; herbiciden maakten korte metten met de bloem en waar ooit “het goudgele graan golfde op de essen” (Twents volkslied) staan nu de velden vol mais, een gewas, dat zoveel schaduw werpt, dat een nieuwsgierige korenbloem al snel het leven zou laten.
De korenbloem is nu een “beschermde bloemsoort” en wie er oog voor heeft komt soms nog een enkele tegen. Hoopvol is, dat menige tuinliefhebber de schoonheid van de plant heeft ontdekt; de vraag wordt groter en kwekers voorzien in mooie pollen cultivars, die niet aan drachtwaarde hebben ingeboet.
Het aardige is, dat het bloemhoofd ook zelf, al voordat de bloei begint, nectar vrij geeft op haar extraflorale nectariën; hiermee trekt zij al snel mieren, bijen, hommels, vlinders aan en houdt het leven in de tuin.
Een beschrijving van deze mooie en waardevolle drachtplant voegde ik toe aan drachtplantensite: http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm