Beste,
terugkomend op een reactie van jaap v. p., die ik nu nergens meer kan vinden, over het artikel in het maandblad over de problemen bij bijen tijdens bestuiving van uien.
Is het stuifmeel van de ui verantwoordelijk voor acute broedstop?
Waarom vliegen ze er in het veld dan wel zo goed op (n5,p5 volgens imkerpedia) is dat dan puur voor de nectar?
Ik vraag dit omdat ik toevallig in eigen tuin verschillende sieruien (allium spp roze en wit) heb staan waar ik altijd veel bijen op zie, loont het de moeite om er meer te planten of doe hebben ze er eigenlijk bijzonder weinig aan?
cheers
uien wel of niet giftig
Moderator: maartenkleijne
- jasper-k
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
- Contacteer:
uien wel of niet giftig
Met vriendelijke groet, Jasper
- Albert Stoter
- Contacteer:
Re: uien wel of niet giftig
Ik heb uit die discussie begrepen dat er goed op de uit wordt gevlogen als dit maar niet de enige dracht is.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: uien wel of niet giftig
De reden voor mijn reactie was , dat ik toevallig het blad Bijenhouden in mijn handen kreeg met ; De lezer schrijft .
Zelf heb ik het betreffende artikel niet gezien , maar uit de reactie maak ik op dat het art geschreven is door ; Henk v/d Scheer en Mari v Iersel . Ten eerste vind ik het onbegrijpelijk van Henk omdat wij een jaar of tien geleden met de vereniging bij een bedrijfs Imker van de vereniging waar een xx aantal volken op de bestuiving van uien met goede resultaten stonden . Daar moet haast ook het probleem van de broedstop besproken zijn .
Dan als aanvulling van de redactie ik citeer ; Het acuut stoppen met de aanzet van broed is een veeg teken en lijkt te maken te hebben met het niet of weinig verzamelen van stuifmeel . Waarom zij dit doen is onduidelijk . einde citaat . Daar volgens mij Henk ook in de redactie zit , is ook dit onder zijn verantwoording .
Deze problemen zijn al zo'n dertig jaar bekend , en eenvoudig op te lossen door een raam met stuifmeel uit een ander volk in te hangen en zij gaat binnen drie dagen weer aan de leg .
Conclusie Honingbijen vliegen wel op de uienbloesem , en het stuifmeel in niet giftig voor de Bijen .
Jaap v P
Zelf heb ik het betreffende artikel niet gezien , maar uit de reactie maak ik op dat het art geschreven is door ; Henk v/d Scheer en Mari v Iersel . Ten eerste vind ik het onbegrijpelijk van Henk omdat wij een jaar of tien geleden met de vereniging bij een bedrijfs Imker van de vereniging waar een xx aantal volken op de bestuiving van uien met goede resultaten stonden . Daar moet haast ook het probleem van de broedstop besproken zijn .
Dan als aanvulling van de redactie ik citeer ; Het acuut stoppen met de aanzet van broed is een veeg teken en lijkt te maken te hebben met het niet of weinig verzamelen van stuifmeel . Waarom zij dit doen is onduidelijk . einde citaat . Daar volgens mij Henk ook in de redactie zit , is ook dit onder zijn verantwoording .
Deze problemen zijn al zo'n dertig jaar bekend , en eenvoudig op te lossen door een raam met stuifmeel uit een ander volk in te hangen en zij gaat binnen drie dagen weer aan de leg .
Conclusie Honingbijen vliegen wel op de uienbloesem , en het stuifmeel in niet giftig voor de Bijen .
Jaap v P