Kast omgeduwd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:
Kast omgeduwd

Bericht door cefas » vr 15 apr 2011, 11:52

Beste collega's,
Zonet kreeg ik te horen dat mijn kast waarschijnlijk is omgeduwd (of althans: er is een poging gedaan). Ik heb mijn kasten in Arnhem in park Angerenstein lekker dicht bij het hek. Zo heb je nog eens aanspraak van geïnteresseerden. Enfin, met een lange stok is een poging gedaan een grap uit te halen.
Vanmiddag herstel ik de boel (ik sta nu voor de klas en mail vanuit de les). Maar..... zal ik de kast nu iets verschuiven? Vliegt mn hele volk dan de wijde wereld in?Dank voor de tips!
Cefas

ad van vliet
Berichten:1
Lid geworden op:vr 30 jul 2010, 15:47
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door ad van vliet » vr 15 apr 2011, 12:34

elke dag`n half metertje verplaatsen.
gaat perfect.
succes.
ad van Vliet.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 apr 2011, 12:37

Ja vervelend. Ik heb dat in het verelden ook gehad en de dadertjes via via kunnen pakken. Vaak gaat het om puberende joingens (11 en 12 jarigen) die zich willen bewijzen qua stoerheid, althans in mijn geval. Ik heb aangifte gedaan. De jongens hebben toen van bureau halt een taakstrafje gekregen en ik heb een bedrag gekregen voor schade aan mijn (toen nieuwe) Segeberger kasten (een 75 euro ofzo). Op zich had ik ook wel medelijden met die gasten: een van de jongens was gestoken en had zich dus behorolijk zeer gedaan. Bovendien bleken het geen rascrimineetjes te zijn, maar toch vernieling blijft vernieling vernieling.

Je kunt de kasten prima tot een meter verplaatsen. Door ze om de twee dag een meter te verplaatsen kun je ze in korte tijd een flink stuk verzetten.
Mijn ervaring met kasten die niet beveiligd staan of niet aan het oog zijn ontrokken, gaan hoe dan ook vroeg of laat voor de beil gaan.

JP
JP

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door Berend » zo 17 apr 2011, 12:30

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Op zich had ik ook wel medelijden met die gasten: een van de jongens was gestoken en had zich dus behorolijk zeer gedaan.
Medelijden? Typisch een geval van eigen schuld dikke bult :be5:

Ze hadden veel meer gestoken moeten worden!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 apr 2011, 18:44

Medelijden? Typisch een geval van eigen schuld dikke bult

Ze hadden veel meer gestoken moeten worden!
Tja je bent toch zelf ook ooit eens jong gweest? Tja ok het mag niet, het is fout. Maar ik kan me indenken dat het heel stoer en opwindend is om tegen een bijenvolk te 'vechten' (in de beleving van een 13 jarige). Zo'n jongen oefent en ontwikkelt zijn jachtinstinct.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 17 apr 2011, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door petro » zo 17 apr 2011, 21:43

Geheel met je eens!!
Als jongen van een jaar of 13 in de winter, met stenen gegooid naar bijenkorven en kasten op de tuinbouwschool in Nijkerk.
Gesnapt en voor straf een middag naar de imker van school. AANGESTOKEN! :be5: :D
Najaar erop kreeg ik als jongste imker van Nederland mijn diploma!
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Medelijden? Typisch een geval van eigen schuld dikke bult

Ze hadden veel meer gestoken moeten worden!

Tja je bent toch zelf ook ooit eens jong gweest? Tja ok het mag niet, het is fout. Maar ik kan me indenken dat het heel stoer en opwindend is om tegen een bijenvolk te 'vechten' (in de beleving van een 13 jarige). Zo'n jongen oefent en ontwikkelt zijn jachtinstinct.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door LWPisa » ma 18 apr 2011, 08:59

Er zijn er meer bij wie het eerste contact met bijen via aardappels en kluiten is onstaan.

gr
L

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door semar » ma 18 apr 2011, 14:46

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Tja je bent toch zelf ook ooit eens jong gweest? Tja ok het mag niet, het is fout. Maar ik kan me indenken dat het heel stoer en opwindend is om tegen een bijenvolk te 'vechten' (in de beleving van een 13 jarige). Zo'n jongen oefent en ontwikkelt zijn jachtinstinct.
als ze stoer willen zijn en als ze willen vechten kunnen ze op een vechtsport gaan en iemand van hun eigen postuur zoeken.
Jachtinstinct horen ze met de meisjes te ontwikkelen.

het zou niet in mijn kop opgekomen zijn.
Ik snap dat goedpraten dan ook niet zo.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door LWPisa » ma 18 apr 2011, 14:55

Tsja. Ik heb een vermoeden dat in de duizenden jaren van menselijke geschiedenis er regelmatig door meestal jonge mannetjes met voorwerpen naar honingbijnesten is gegooid. De mens is een ballorige aap wat dat betreft. Een honingbij met een goede defensieve respons leert dat soort menselijk gedrag snel af.

Maar ja vroeger waren honingbijen niemands bezit. Verklaren is nog niet goedpraten. Of het goed te praten valt hangt ook van de schade af.

L

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Kast omgeduwd

Bericht door cefas » ma 18 apr 2011, 16:51

Dank voor alle reacties!
De kast staat sinds vrijdag weer recht. Er is niks beschadigd. Gisteren eitjes gezien, maar het volk is nog nooit zo druk geweest. Letten ze nu op deugnieten, of ben ik gewoon de pineut....? Ik heb de boel steviger vastgezet tussen lege kasten opdat de kast niet weer vanachter het prikkeldraad geraakt kan worden. Mijn topbarhive, nu nog leeg, wil ik er binnenkort neerzetten. Misschien moet ik daarmee even wachten tot de haagbeukenhaag wat dichter begroeid is...
Cefas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten