verjaars/kaarten/kalender/enz,enz

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

verjaars/kaarten/kalender/enz,enz

Bericht door apiario »

Afbeelding

Beste JP en andere bijenkustliefhebbers,

K,ben vandaag een babbeltje wezen maken met de "'drukker'' Een arm vol met aquarellen mee genomen en het een en ander ter tafel gelegd
En zoals vewacht ze kunnen alles maken. Als ik maar betaal. Maar hoeveel ? Daar is de oplage debet aan. Zodra ik weet of er voldoendeafnemers zijn die eventueel een verjaars/kalendere/kaarten/of iets dergelijks willen hebben kan er een prijs gemaakt worden. Ook het ontwerp ligt nog open. Gerad B Vos van het bijkersgilde had een heel leuk ontwerp.Dank daarvoor. Maar nu zijn alle ideeen nog welkom.

Met vriendelijkeb groet

Bertus

Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: verjaars/kaarten/kalender/enz,enz

Bericht door Wim Joosten »

Ik heb wel belang bij een verjaardagskalender en een paar setjes kaarten.
Ik had je al een paar gevraagd voor een stand op de NBV-studiedag in Beilen. Je zit in die periode bij je zoon in Brazilie. Het zou denk ik iets zijn om op zo''n studiedag te verkopen ofzo, of als prijzen voor de verloting. Misschien kunnen we iets anders bedenken om iets te regelen? Misschien heb jij een idee?
Met vriendelijke groet,
Wim
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

HOI BERTUS,

Allereerst: natuurlijk neem ik ook een kalender en enkele setjes kaarten van je af! Dat vooropgesteld. En er zijn hier ongetwijfeld meer...maar daar ben je er denk ik nog niet mee. We praten denk ik over enige 100den kalenders? Of tientallen? Om eens wat ideeen aan te reiken:
- Je kunt hier alvast een intekenlijst laten maken?
- Ik zou toch ook focussen op een aantal 'gemakkelijke' afnemers (dus zaken voor imkerbenodigdheden die meteen een stuk of 40 a 50 afnemen (misschien ook al meteen een kalender voor 2013 maken? dan schilt in de oplage lijkt me; je hebt dan minder druk dat je de gehele oplage kalenders van 2012 op tijd met zien te verkopen).
- misschien besturen benaderen van enkele grote (plaatselijke) verenigen? Leden kunnen dan intekenen op een lijst. Er zitten hier ook veel bestuurders, die zouden een intekenlijst kunnen uitdelen in hun vereniging.
- Ik zou me ook zeker richten op Vlaanderen (extra markt erbij). Ik wil hier in mijn plaatselijke vereniging wel een intekenlijst verzorgen. De imkers komen hier maandelijks bijeen en dat is dus gemakkelijk te doen. Ik zou mijn exemplaar dan als voorbeeld kunnen laten dienen (mensen willen wel eerst zien wat ze kopen). Voordeel is dat je ook niet elk individueel lid een kalender hoeft te sturen (ik zou daar althans niet voor kiezen).
- Ik wil ook wel enkele imkerzaken in Vlaanderen voor je benaderen.
Ten slotte: ik zou misschien de prentjes die specifiek gestoeld zijn op het forum eruit houden. Ik zou gaan voor een zo breed mogelijk publiek (mss zelf bedoeld voor niet-imkers (maar bijv. ook honingeters/afnemers).

Hopelijk kun je er wat mee..

Gr.
jp
JP
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Jelte Pieter,

Hartelijkdank voor je deskundig inzicht. Hier kan ik inderdaad iets mee.
Kalenders en kaarten zijn artikelen waar de markt van overstroomt. Insiders zeggen ook begin daar niet aan. De meesten worden in landen gedrukt waar men voor een habbekrats werkt. En worden hier voor weinig op de markt gebracht. Tenzij je wel een heel uniek onderwerp heb ,maar dan blijft het nog moeilijk.
Aan kaarten wordt niets /bijna niets verdiend. Tenzij je voor wereldwijd bekende bedrijven werkt. Dan verdien je net zoveel miljoenen als ik hier grindtegels heb. Iemand die uitstekend fotografeert maakt 12 foto,s en laat een kalender drukken. Je moet al een heel goed onderwerp hebben of die dingen tekenen die niet te fotograferen zijn. Of graag iets van kunst willen zien. Of je naam moet bekent zijn.
Soms heb ik ook wel eens een beetje last van het Apies Melivercus syndroon. En denk dan ach doe daar dan ook eens iets voor.
Helaas is het ook mijn beroep en kan ik het niet gratis en voor niets doen. Minister De Jager heeft al een tekort.(misschien is het iets voor Griekse imkers)

Terug naar de drukker. Inderdaad moet ik zeker er van zijn dat ik minimaal 500 kan verkopen. Maar eerst moet het ontwerp klaar zijn zodat ik een praatstuk heb. De grote en opmaak spelen daar dan een grote rol. Daarbij uitgaande dat ik 12 nieuwe prenten moet maken gekoppeld aan de seizoenen met een stukje tekst dat ook voor de niet imker leuk om te lezen/weten.

Inderdaad is Vlaanderen ook half Nederlands en zal er ook wel wat markt zijn Er is nu wel veel aandacht voor de bijen met als aandrijver de varroa en de bestrijdingsmiddelen.

Om niet aan tunnelvisie te doen zou je je ook eens moeten omkeren en de andere kant opkijken De blik kan dan ook verhelderend zijn. Denk als je naar de imker kijkt die graag iets wil doen met zijn kalender en kaarten. Maak en foto van je bijenstal/kast en stuur die op ik maakt er een leuke prent van
en gebruikt eenmalig voor je kaarten en kalender. Alles met laptop en printer. We kunnen hier de prent inlijsten en zie je kunt er jaren lang plezier er van hebben (Met de tekst erbij "Hier hangt de erfenis van de kinderen" of Dream net fan it libben maar belibje de dream. :D Grapje voor de ouderen onder ons)

Ik ga nog wat doppen breken en wat larven om hangen.

nogmaals bedankt

Bertus
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Haha toevallig kan ik ook Fries :D

om een lang verhaal kort te maken: ik wil je best helpen, maar ja idd het zou handig zijn als je een ontwerpkalender hebt.

JP
JP
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Mourn Diekstra,

Ik ben nu bezig nog ander "bijenkunstwerk" te maken
Als dat klaar is ga ik eens kijken wat we alzo kunnen maken.

Soms maak je leuke dingen mee,altijd wel wat te kletsen.
Neem het volgende:

Ik heb een kast die alles aan zijn laars lapt. 1 van de 6 carnica volken. Van deze 6 volken hebben we al 196 kg honing hebben geslingerd.
Wel erg dikke honing i.v.b. met de droogte.

1 Segerberger 3 hoog met rooster allen broedkamer ramen.
2 oude moer er uit
3 na tien dagen alle doppen er uit
4 Moerloos
5 de dag erop een prachtige nieuwe jonge moer uit de broedstoof er in laten lopen
6 Na 8 dagen hoor ik op 4 meter afstand buiten in de avond een tuter (krijg nou wat)
7 Kast open alles nagekeken en ja 2 doppen 1 uitgelopen (waar kwamen die eitjes vandaan ?) Nieuwe moer nergens te bekennen
8 De kwaker in een potje gedaan .
9 Alles weer op zijn plek deksel op de kast
!0 even de kwaker goed bekijken , Ze was vlugger dan ik Pats... de wereld in en weg was ze
11 jammer dan .....Ik sta nog even bij een 6 ramer te kijken ....Asjemenouw een koninging op het deksel!!!! :(
12 Ze kunnen me wat opgepakt en in de grote kast gekieperd . Die twee zoeken het maar uit.
13 Voor de zekerheid toch een raampje met eitje er in gehangen. Want alles is wel een beetje vreemd
14 na driedagen volop doppen op het eitjesraam :shock:
15 Geen zwerm . Mooi rustig volk.

Alle ander volken niets aan de hand mooie nieuwe koninginnen. En wachten op de bramen

Er ia altijd wel wat :D

Groet
Bertus
Laatst gewijzigd door apiario op wo 25 mei 2011, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

". . . .Ik heb een kast die alles aan zijn laars lapt. 1 van de 6 carnica volken. waarvan we al 196 kg honing hebben geslingerd. . . . "

Bertus,

wat voor een mega volk is dit? 196 kg uit 1 kast !!!!
Mag dat volk dan eigen ideeën hebben over de moer(en) die ze wil hebben?

Groet,
Els
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Dag Els,
Was dat maar waar...... het is van 6 volken. 2x geslingerd. Het staat er ook wel een beetje onduidelijk.
Komt door het mooie weer.En de droogte is hier geen spelbreker. Door de hoge grondwaterstand hebben de drachtbomen daar geen last van.
Meerdere imkers hebben hier twee keer geslingerd. Dus het is helemaal geen uitzondering.
Afbeelding
Ook mag de Roodstaart er af en toe een paar oppeuzelen

Maar nu is de dracht ook over ,de rest van het jaar is hier maar weinig te halen. Geen Linde, Tammekastanje,Heide enz. Heel soms een beetje klaver
Meestal is het bijvoeren de hele zomer.

Bertus
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

kun je dan niet met ze naar een dracht toereizen?
Zomer koolzaad, distel of zoiets? al was het alleen maar voor het suifmeel aanbod.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ha Semar,

Vroeger in de jaren '70 reisde ik naar het koolzaad, tuinbonen,tammekastanjes, enz. Maar nu de jaren en het sjouwen en zeulen
beginnen te tellen heb ik niet zoveel zin meer. Dus doe ik het maar met wat minder bijen. Op het naburig dorp heb ik een "plekkie"
waar veel bramen staan. En ideaal voor er een veger neer te zetten, maar hier in het weide gebied is er niets meer.
Af en toe een bijenplaatje schilderen en jaarlijks een tijd met de geafrikaniseerde of angelose bij werken in Brazilie
Daarbij hou ik af en toe een lezing over het houden van bijen aldaar, Och ik ben wel tevreden mee

met vriendelijke groet

Bertus
Plaats reactie