snelle hulp gevraagd
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
snelle hulp gevraagd
In 1 volk zit een tuter, het is dag 12, dan moet ik nu toch doppen breken???
Of moet ik tot morgen wachten, ik hoor geen kwaker?
En als ik het vandaag moet doen, dan kan dat andere volk niet he? Ik hoor geen tuter daar.
Of moet ik tot morgen wachten, ik hoor geen kwaker?
En als ik het vandaag moet doen, dan kan dat andere volk niet he? Ik hoor geen tuter daar.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: snelle hulp gevraagd
wacht tot morgen; die tuter vertrekt nu niet.hennie oes
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Maar wel morgen.Oude Essink schreef:wacht tot morgen; die tuter vertrekt nu niet.hennie oes
ad staals
-
- Contacteer:
Had al besloten erin te gaan toen ik onder topic "Tuter gehoord" las dat anderen er ook in gingen. Er was maar 1 uitgelopen moercel, de andere moeren waren niet volgroeid. Ze heeft geen concurrentie dus.
Ik kreeg mijn beroker niet aan, zijn ze altijd zo agressief als je doppen breekt?
Met die kast andere wacht ik tot morgen.
Ik heb die praktijkles gemist. Hoe breek je doppen? Ik had een bot aardappelschilmesje, daarmee kreeg ik ze niet open. Ik was ook bang de moer te beschadigen.
Kunnen jullie een filmpje zetten op imkerpedia van doppen breken?
Ik kreeg mijn beroker niet aan, zijn ze altijd zo agressief als je doppen breekt?
Met die kast andere wacht ik tot morgen.
Ik heb die praktijkles gemist. Hoe breek je doppen? Ik had een bot aardappelschilmesje, daarmee kreeg ik ze niet open. Ik was ook bang de moer te beschadigen.
Kunnen jullie een filmpje zetten op imkerpedia van doppen breken?
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
moerloze volken kunnen erg lastig zijn.
logies ook hun hormoonhuishouding is in de war!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
logies ook hun hormoonhuishouding is in de war!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Als de doppen gesloten zijn gaat de oude moer zwermen. Er zijn dan geen eitjes meer en het enige wat ze dan nog hebben zijn de doppen en die beschermen ze dus met hun leven. Het volk is een aantal dagen moerloos. Alles bij elkaar maakt ze wat onrustiger dan normaal.Bijenhoudster schreef:
[quote="Bijenhoudster"
[/quote]
Ik heb er eergisteren nog een heel stel moeten wegbreken nadat er twee nazwermen zijn afgekomen, Zaterdag de eerste, die vond ik zondag in de struiken, maandag de tweede, ook mooi geschept. Ze waren serieus nog 'n flink aantal uren behoorlijk kribbig en eentje kreeg het voor elkaar me boven in m'n hoofd te steken ondanks m'n kap. Geen idee hoe maar ik heb wel even staan vloeken hoor, wrijven heeft ook al geen zin, je staat toch met 'n raam met pas uitgelopen koningin in je handen. Die ga je niet zomaar even ergens neerzetten.
Doppen breken is redelijk simpel. Als het afgeknaagde (taps gemaakte) doppen zijn dan kun je met een mesje het 'kapje' eraf halen door het er eigenlijk soort van af te duwen. Ik gebruik er zelf een vlijmscherp mes vor en maak een heel oppervlakkige kerf in de hele lengte van de dop en vouw vervolgens de dop open. Wegbreken is helemaal simpel. Kastbeitel d'rachter en hoppakeej. Met een bot schilmesje moet het zeker lukken!!
[/quote]
Ik heb er eergisteren nog een heel stel moeten wegbreken nadat er twee nazwermen zijn afgekomen, Zaterdag de eerste, die vond ik zondag in de struiken, maandag de tweede, ook mooi geschept. Ze waren serieus nog 'n flink aantal uren behoorlijk kribbig en eentje kreeg het voor elkaar me boven in m'n hoofd te steken ondanks m'n kap. Geen idee hoe maar ik heb wel even staan vloeken hoor, wrijven heeft ook al geen zin, je staat toch met 'n raam met pas uitgelopen koningin in je handen. Die ga je niet zomaar even ergens neerzetten.
Doppen breken is redelijk simpel. Als het afgeknaagde (taps gemaakte) doppen zijn dan kun je met een mesje het 'kapje' eraf halen door het er eigenlijk soort van af te duwen. Ik gebruik er zelf een vlijmscherp mes vor en maak een heel oppervlakkige kerf in de hele lengte van de dop en vouw vervolgens de dop open. Wegbreken is helemaal simpel. Kastbeitel d'rachter en hoppakeej. Met een bot schilmesje moet het zeker lukken!!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Ik denk dat het gedrag van de bijen op dit moment met de hormoonhuishouding van de bij weinig te maken heeft. Het volk is moerloos en de verbindende feromoonstoffen ontbreken grotendeels of totaal. De harmonie in het volk ontbreekt, er is steeds minder broed te verzorgen en de samenstelling van het volk verandert.
Groeten,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
Groeten,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
Steeds minder jonge bijen, steeds meer van die stekerige rotkraggen.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Hoi Andreas,
6 of 7 steken op een middag houdt de "rimmetiek" bij je vandaan.
Groeten uit Alberta.
6 of 7 steken op een middag houdt de "rimmetiek" bij je vandaan.
Groeten uit Alberta.