Twee leggende koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Albert Stoter
Contacteer:

Twee leggende koninginnen

Bericht door Albert Stoter »

Ik kwam gister een situatie tegen waarbij ik zowel boven als onder het moerrooster een leggende moer had.

Deze situatie is als volgt ontstaan.

Vanaf 2004 imker ik met eigenbouw kasten, in een eigen raammaat, in warmbouw.

Inmiddels ben ik bezig om de volken uit die kasten te verhuizen naar Warnholz' Simplex Segebergers.

Daartoe zet ik eerst mijn eigen raammaat-kast bovenop een Simplex Segeberger (met kunstraat omdat ik nog geen lege uitgebouwde ramen heb) met daartussen een op maat gemaakt dunne afschotting om de grootte-verschillen tussen beide kasten op te vangen, en uiteraard een voldoende grote opening om van de bovenkast in de onderkast te kunnen komen.

Bij de onderhavige kast was op 30 april de Simplex-Segeberger voldoende uitgebouwd en toen heb ik de moer van boven naar beneden gebracht, extra bijen erbij van boven naar onder geklopt, en een moerrooster tussen beide kasten aangebracht.

Nadeel: op deze manier zouden de boven het moerrooster nieuw geboren darren niet kunnen ontsnappen. Ik had telkens om de paar dagen het deksel even kunnen lichten, maar ik besloot om in die kast aan de voorkant een gat te boren (die eigen raammaat kast zou ik immers toch niet meer gebruiken). Ik zag later dat de darren hier gebruik van maakten. Prima.

Gister (meer dan 24 dagen na 30 april) was zeker alle broed uit de bovenkast (eigen raammaat) uitgelopen, en kon ik dus alle ramen uit de bovenkast in de onderkast afkloppen om vervolgens de eigen raammaat bovenkast af te kunnen voeren.

Ik startte deze actie nadat ik eerst ook nog even in de onderkast had gecheckt op eitjes en dopjes. Prima, wel eitjes geen dopjes. Geen zwermstemming.

Raam voor raam in de onderbak afkloppend kwam ik boven geen gesloten broed meer tegen (naar open broed zocht ik niet), maar ineens wel een ongemerkte (dus nieuwe ) moer!

Deze nieuwe moer apart gehouden. Verder gegaan met afkloppen en vervolgens in de onderbak nog maar even naar de oude gemerkte moer gezocht, en die was er ook gewoon.

Later ('s avonds) heb ik de afgeklopte ramen uit de bovenbak nog eens apart goed bekeken op open broed, en dat zat erin (eitjes en jonge larfjes).

Waarschijnlijk is de jonge moer dus via het boorgat op bruidsvlucht geweest, maar het sluiten van haar dop is voor de oude moer geen aanleiding geweest om op voorzwerm te gaan.

De jonge moer heb ik definitief verwijderd hoewel het een mooie grote zwermmoer was. Al mijn kastjes waren bezet. Ik gaf de voorkeur aan de oude F1-buckfast moer, die ik de komende weken wel extra in de gaten zal houden. In de onderkast was nog niet alles uitgebouwd zodat het volk vooreerst wel voldoende ruimte heeft.
Plaats reactie