Hallo,
Ik ben dit jaar in het bezit gekomen van 4 mooie, sterke volken. Van 3 van deze volken heb ik inmiddels al vegers gemaakt, 3 stuks dus. Dit is allemaal prima gelukt en de afleggers staan zo'n 8km van mijn hoofdstand.
Nu wilde ik vandaag van mijn 4de volk ook nog een veger maken en met dat ik door mijn 2 broedkamers ging heb ik vele doppen verwijderd. Ondertussen was ik dus op zoek naar de moer en keek ik ook of ik BRIAS aantrof. Die laatste 2 waren niet het geval en opeens begon er een belletje in mijn beginnend imkerhoofd te rinkelen dat alle doppen die ik aan het verwijderen was, redceldoppen waren !!! Ik was tot deze conclusie gekomen nadat ik behoorlijk op weg was met verwijderen van doppen, ik bleek er nog maar 2 over te hebben.
Mijn vermoeden is dat ik de oude moer om zeep heb geholpen afgelopen zaterdag tijdens het moerdoppen verwijderen en dat de resterende 2 doppen dus 7 dagen oud zijn. Een van de doppen was redelijk langwerpig en zag er mooi uit. Hiervan is echter wel het eer schilletje aan de bovenkant van de dop weg, het bedekkende schilletje was nog aanwezig. De tweede dop was een veel kleinere en zat ook meer in de raat zelf ingebouwd.
Ik heb dus deze 2 weer teruggehangen in het volk. Mijn vraag is nu of dat ik beide doppen kan laten uitlopen of riskeer ik dan een zwerm en moet ik er op de 13de dag gewoon bij om ze te openen en de geboortes aanschouwen als dat mogelijk is? Ik ga er van uit dat in mijn overige kasten de moeren al weer aan de leg zijn dus ik kan terugvallen op een raat met BRIAS dat ik er dan alsnog in kan hangen.
De aflegger van deze kast heb ik alsnog gemaakt maar dus moerloos. Deze heb ik vervolgens weggebracht bij mijn andere afleggers en heb uit 1 hiervan een raampje met BRIAS genomen en die hier in gehangen. Moet ik hier ook nog over 13 dagen voor terug komen of hoef je hier bij een veger niet zo bang voor te zijn ?
Moerloze dag.....
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Moerloze dag.....
Uitgaande van de 13e dag, zou ik een of twee dagen eerder beginnen met 's avonds te luisteren. Zodra je een tuter hoort, kun je alsnog de andere dop breken waarmee je een eventuele zwerm voorkomt.
Ik hoop wel dat je de ramen, waar de doppen op zitten, hebt gemarkeerd met een punaise. Dat scheelt een hoop gezoek en getwijfel.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Dank voor jullie reactie maar ik heb nog niet helder of jullie antwoord nu geldt voor de aflegger of het hoofdvolk of voor beiden....... 

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Je hebt zowel een moerloos hoofdvolk als een moerloze aflegger. Die aflegger heb je verplaatst naar een andere lokatie. Dat is de stand van zaken als ik het goed begrijp.
Ik zou geen risico lopen en zowel het hoofdvolk als de aflegger beluisteren. Omdat de aflegger vaak toch wat kleiner uitvalt, is daar het gevaar dat er alsnog een zwerm zal afkomen, niet zo groot. De adviezen golden in principe dus alleen voor het hoofdvolk, maar als je gerust wilt slapen, zou ik beide controleren.....
Ik zou geen risico lopen en zowel het hoofdvolk als de aflegger beluisteren. Omdat de aflegger vaak toch wat kleiner uitvalt, is daar het gevaar dat er alsnog een zwerm zal afkomen, niet zo groot. De adviezen golden in principe dus alleen voor het hoofdvolk, maar als je gerust wilt slapen, zou ik beide controleren.....