Twee zesramers verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AndreasH
Contacteer:

Twee zesramers verenigen

Bericht door AndreasH »

Besten,

Ik heb twee zesramers staan die ik wil verenigen. Een van de twee is moerloos, de andere heeft wel een moertje maar dat volk groeit niet, wat ik ook doe. Nu wil ik die twee verenigen door de ramen bij elkaar te hangen maar ik vraag me af of dat geen moord en doodslag gaat geven. Ik dacht eraan iets over beide volken te sprayen waardoor ze dezelfde geur krijgen en ze dan bij elkaar te hangen. Moertje eruit vangen en vervolgens laten inlopen vanuit een kluisje.

Of is er een andere manier om ze te verenigen?? Ik wil het kleine volkje (met moer) de bijen geven die nu in het grotere (moerloze) volkje zitten. Kleine volkje misschien op de plek zetten van het grote volk en de zooi laten afvliegen?

Wie geeft raad

Gr,

AndreasH
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Twee zesramers verenigen

Bericht door Eddy Geurtsen »

"Krantenmethode" als je op zeker wilt spelen. De moer bovenop, zodat de vreemde vliegbijen haar niet hoeven te passeren. Ik heb wel eens ergens gehoord dat het moergoede volk een grote aantrekkingskracht heeft op het moerloze volk. Naast elkaar geplaatst, met een verbinding tussen beide vliegplanken (latje o.i.d.) zou zorgen voor "overlopers".
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Nou jah, krantenmethode gaat nogal lastig. Ik heb geen zesramers met losse bodems. Misschien iets voor in de winter te maken voor dit soort zaken. Vandaar mijn vraag of het ook met iets als een soort van sterk ruikend iets zou kunnen... en dan de ramen bij elkaar hangen.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

AndreasH schreef: Vandaar mijn vraag of het ook met iets als een soort van sterk ruikend iets zou kunnen..
De Bijen met gewoon leidingwater nat sproeien , en/of een stukje van een keukenrol met wat brandspiritus vochtig maken en boven op de raten neerleggen .

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb verschillende red cedar opzet randjes op mijn 6-ramers. Die zijn toch wel erg handig! Zowel lage honingkamer als broedkamer. Het komt idd vaak voor dat ik op deze manier een 6-ramer verenig. Krantje ertussen. Je zou eens kunnen kijken wie er nog eentje over heeft of er zelf een bouwen. Je kunt ook volkjes tijdelijk in een 10-ramer hangen en dan verenigen. Eenmaal verenigd hang je de ramen naast elkaar in 1 bak.

JP
JP
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Of een bierviltje met jenever, maar ja, jammer van de ...
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Onlangs beschreef Ardine Korevaar de volgende methode in Bijenhouden.

Neem de beide zesramers weg en zet er een tienramer voor in de plaats. Hang eerst een raam van de ene kast in de tienramer en dan een raam van de andere kast. Hang de ramen om en om. Dit zou probleemloos verlopen.

Groet,

Bart
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Kweeniethoor Bart. Mijn gevoel zegt dat dat wel heel gemakkelijk is (niet te?). Zeker als het gaat om een moer die nog maar net aan de leg is. Ik heb met pijn en moeite een drie-ramer op een moerloos volk gezet met een krant ertussen (zie bericht Hennie OE). Het moerloze volk heeft onderin de kast een dop aangezet en die is ook nog eens uitgekomen. Nu zit de bevruchte moer er nog wel in, maar overal zet het volk speeldopjes aan. Een en al ellende. Zeker als het om kleine volkjes gaat die met grote volken moeten worden verenigd, is het oppassen geblazen. Voorwaarde is (dat denk ik) dat welke moer je ook vereningd, zij moet eigen bijen hebben. Dat lijkt mij de minst ricicovolle optie.

Ik ga het binnenkort eens uitproberen: de methode Korevaar. Tot voor kort had ik nog nooit van deze mevrouw gehoord. En de moer gaat gewoon mee in het om en om gebeuren?

JP
JP
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Hmmm een moerloze verenigen met een volk dat het niet doet. Levert je een kans op een volk dat het niet doet en als "het niet doen" ligt aan een ziekte of mankement wordt je moerloze er niet beter op. Ipv. verenigen zou je in beide eitjes/doppen kunnen inhangen en kijken of met de nieuwe moeren de situatie verbetert?

gr
Lennard
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Bart de Coo schreef:Onlangs beschreef Ardine Korevaar de volgende methode in Bijenhouden.

Neem de beide zesramers weg en zet er een tienramer voor in de plaats. Hang eerst een raam van de ene kast in de tienramer en dan een raam van de andere kast. Hang de ramen om en om. Dit zou probleemloos verlopen.
Hier stond ook bij dat dat tot half april zo kon!

Verenigen in het voorjaar (en najaar) is een stuk gemakkelijker dan inmiddels nu.
Plaats reactie