Zwerm voeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Zwerm voeren
Op aanraden van een imker heb ik mijn eerste volkje (zwerm geschept eind mei) een voerbak met 250 gr suiker opgelost in 250ml water gegeven. Al na 1 dag was de voerbak leeg. Wat te doen? Meer voeren, of gewoon lekker zelf naar voer laten zoeken?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Zwerm voeren
Dat hangt van de aanwezige dracht af en het weer in verband met uitvliegen. Als jij de zwerm op kunstraat hebt gezet, dat zij moeten uitbouwen en de dracht is niet overdadig, is het verstandig de actie ( 1 op 1 voer ter stimulering) zo nu en dan te herhalen. De zwerm heeft voor de eerste dagen voer bij zich; dan doe je dus niets maar daarna kan zo nodig wat bijvoeren geen kwaad (integendeel)
hennie oes
hennie oes
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
-
- Contacteer:
Ze moeten inderdaad bouwen. Wanneer is "zo nodig"? Of kan het eigenlijk sowieso geen kwaad om ze ergens de komende dagen (uiterlijk zaterdag) weer voer te geven?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Gezien het weer en de snelheid waarmee zij jouw vorige portie hebben opgenomenzou ik ze vanavond andermaal een hakpot vol aanreiken en als ook dat snel verwerkt is, zondag nog eens; daarna knapt het weer iets op en kun je ook eens gaan kijken hoe zij uitbouwen en of er suiker opslag is; als het een voorzwerm is, zal de moer druk aan de leg zijn; bij een nazwerm zijn er geen eitjes en moet de moer eerst bevrucht (paar weken met rust laten verder). Als je de toestand in de kast bekeken hebt, kun je gemakkelijker bepalen hoeveel suiker zij nog nodig hebben voordat zij zichzelf redden.
hennie oes
hennie oes
-
- Contacteer:
Okee, bedankt! Het is een nazwerm en de moer is al aan de leg. Ik zal ze nog extra voeren.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dit soort volken kun je het best een pak suikerdeeg (2,5kg) geven, die nemen ze langzaam op. Je loopt dan niet het gevaar het broednest te "verzuipen" wat mogelijk is bij vloeibaar voeren. Door af en toe de deksel van de kast op te tillen kun je dan zien of ze nog voldoende hebben.Santtu Pikkarainen schreef:Okee, bedankt! Het is een nazwerm en de moer is al aan de leg. Ik zal ze nog extra voeren.
ad staals