honing rijpen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

honing rijpen?

Bericht door felix » ma 13 jun 2011, 15:54

ik heb gisteren voor de eerste keer honing kunnen oogsten, een dikke 20 kilo mooie vloeibaar honing. zeer lekker! :D nu vraag ik mij af of het echt noodzakelijk is om eerst de honing te laten rijpen? ik snap niet echt waarom we de honing niet direct na het afschuimen mogen in potten, of hij nu in de honingemmer uit kristalliseert of in de honingpot maakt toch niet uit? dit vooral omdat ik niet weet waar ik hem zou moeten laten uit kristalliseren (licht/donker, temperatuur, hoelang?, roeren, ...) en er momenteel massaal mieren op afkomen! wat is het gevolg van direct de honing in potten te steken?
graag wat advies

groeten felix

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door jawi » ma 13 jun 2011, 17:24

Mieren zouden er absoluut niet bij moeten kunnen komen! Luchtdicht afsluiten zou dat moeten voorkomen.
Ik roer eigenlijk ook niet, behalve vlak voor het inpotten, zodat het deels gekristalliseerde deel door de rest heen wordt gemengd. Ik laat de honing daarvoor ongeveer een week in de emmer zitten.
Jan-Willem

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door TubaLeoVoet » ma 13 jun 2011, 18:31

Als je niet roert bestaat het gevaar dat de honing zeer taai wordt, of dat hij na verloop van tijd gaat schiften in fructose en sacharose. Dat ziet er echt niet uit. Als je een mooie crème honing wil, dan moet je minstens zes weken flink roeren, of enten op koolzaadhoning en twee weken flink roeren. Zo heb ik het toch geleerd. ik heb daarvoor een flinke roerstaaf die past op een verf/cement mixer. Ik heb geen koolzaadhoning dus wordt het 6 weken (kan nog net voor mijn vakantie). Ik roer 2 maal per dag gedurende 15 minuten. Zo heeft men het mij geleerd. Het resultaat weet ik nog niet, het is bij mij ook de eerste oogst.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door semar » ma 13 jun 2011, 19:25

TubaLeoVoet schreef:Als je niet roert bestaat het gevaar dat de honing zeer taai wordt, of dat hij na verloop van tijd gaat schiften in fructose en sacharose. Dat ziet er echt niet uit. Als je een mooie crème honing wil, dan moet je minstens zes weken flink roeren, of enten op koolzaadhoning en twee weken flink roeren. Zo heb ik het toch geleerd. ik heb daarvoor een flinke roerstaaf die past op een verf/cement mixer. Ik heb geen koolzaadhoning dus wordt het 6 weken (kan nog net voor mijn vakantie). Ik roer 2 maal per dag gedurende 15 minuten. Zo heeft men het mij geleerd. Het resultaat weet ik nog niet, het is bij mij ook de eerste oogst.

onzin! :doh:
gaat al 35 jaar direckt na het slingeren in de pot!
het enige risico dat ze met grove kristallen kristalizeert. op te lossen in warm water badje 40 C.
Alleeen als je creme honing wilt maken moet je roeren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Berend » ma 13 jun 2011, 19:33

Ik las in een ander onderwerp (waarin werd verwezen naar een tekst) over honing roeren,
dat vaak roeren niet ten goede komt voor bepaalde goede bestandsdelen in de honing.

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door felix » ma 13 jun 2011, 19:47

dus dan gewoon maar afschuimen en in potten steken? ja dat is wel veel gemakkelijker dan 6 weken tweemaal per dag een kwartier roeren! :D
dank u wel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Oude Essink » ma 13 jun 2011, 19:51

Wat TubaLeoVoet suggereert is sterk overtrokken; paar dagen enten/roeren is genoeg om crêmehoning te krijgen. Het z.g. schiften is niet het gevolg van langdurig roeren: honing is vooral samengesteld uit fructose (vruchtensuiker) en glucose (druivensuiker); aangezien glucose zwaarder is dan fructose, zal zij op den duur het onderdeel van de pot opzoeken: op te lossen door even weer dooreen te roeren. glucose kristaliseert eerder dan vruchtesuiker; na de z.g. schifting zal de glucose onder in de pot eerden kristaliseren, de fructose bovenin de pot langer vloeibaar blijven. Met de kwaliteit van de hong heeft dit alles niet van doen; de kwaliteit van de geschifte honing is absoluut niet anders dan die van de nog niet geschifte. Gisten is het gevolg van een te hoog vochtgehalte in de honing.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door TubaLeoVoet » ma 13 jun 2011, 20:02

???
Op alle bijeenkomsten die ik al heb meegemaakt, en op de beginnerscursus over honingbehandeling, drukken ze er allemaal op dat niet geroerde honing niet verkoopbaar is. Misschien zijn Belgen wel kieskeuriger met wat ze op hun boterham willen smeren dan Nederlanders ?
Het gaat vooral om het uitzicht, en niet over de kwaliteit. over gisting heb ik ook nooit gesproken. Als de honing grof kristalliseert, krijg je geheid kwade klanten die beweren dat je suiker onder de honing hebt geroerd.
Dat is wat ik altijd en overal hoor hier bij ons.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door Oude Essink » ma 13 jun 2011, 21:41

TubaLeoVoet,
Jij moet wel goed lezen, wat ik schrijf
paar dagen enten/roeren is genoeg om crêmehoning te krijgen
Wat ik overtrokken vind is de tijdsduur van het roeren; wijs mij aan, waar ik schrijf, dat je niet moet roeren :!: :!:
hennie oes

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: honing rijpen?

Bericht door erikzhs » ma 13 jun 2011, 22:08

Ik laat de honing 3 dagen in de emmers en schuim elke avond af en roer vervolgens met een stevige lepel de honing even door. Daarna de deksel erop. Na 3 keer afschuimen/roeren de honing in potten. De honing van voorjaar 2010 was na enkele maanden gekristaliseerd, maar een jaar later (nu dus) is het nog prima smeerbare honing. De zomerhoning zat in mei nog vloeibaar in de pot en is nu op. Mijn ervaring is dus dat het op deze maniet prima gaat.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten