Wanneer 2e Bk plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Wanneer 2e Bk plaatsen

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Dit weekend ga ik mijn volk inspecteren. Spannend, want ik ben zeer benieuwd wat ik aan ga treffen. De laatste keer dat ik in het volk gekeken heb was 2 weken geleden en als beginner is alles nieuw natuurlijk.
Het volk is een zwerm die eind mei geschept is en op 10 ramen staat. Ik ben een tweede Bk klaar aan het maken, schilderen en biologische kunstraat insmelten. Wanneer moet ik de 2e Bk erbij plaatsen? Ik wil hem onder de huidige Bk zetten.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: Wanneer 2e Bk plaatsen

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Een tweede bak plaatsen om hem uit te laten bouwen heeft pas zin als het volk ook wil/kan bouwen.
Het uitbouwen wil een volk alleen als het van zins is om groter te worden zoals in het voorjaar en kan alleen maar bouwen als het jonge bijen heeft.
De zwerm is van eind mei wat inhoud dat de eerste jong bijen nu ongeveer beginnen uit te lopen.

Ik zou dus kijken of het volk nu echt goed op 10 ramen zit, en of er voldoende jonge bijen zijn uitgelopen. Anders moet je gewoon nog wachten.
Mocht het volkje er aan toe zijn dan kun je de bak er onder zetten.
Wat mijn voorkeur zou hebben (maar dat zegt natuurlijk niks) is de middelste 4 ramen bovenin het midden hangen en 2x3 ramen aan de zijkanten. De overgebleven ramen naar het midden hangen en 2x2 nieuwe ramen aan de kant er onder zetten.

Jaap
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Het volk laten zitten zoals het zit, zeker niet over twee bakken verdelen. Als het volk sterk genoeg is (laten we zeggen zes ramen verzegeld broed) bak er onder plaatsen.
Om het volk te laten groeien is het verstandig REGELMATIG met kleine beetjes te voeren. Heel effectief is het een 2,5 kg pak suikerdeeg op te leggen. Dit maakt dat er constant langzaam wat binnen komt en de broedaanzet stimuleert.

ad staals
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik zou ook de opbouw van het nest niet verstoren, dus geen ramen verhangen. Een bak eronder zetten kan eigenlijk nooit kwaad. Als ze er niet op werken worden hooguit de raampjes smoezelig, maar als ze willen groeien, kunnen ze altijd uitzakken. In de natuur gaat dat tenslotte vaak op dezelfde manier. De raten worden ergens tegen een "plafond" bevestigd en uitbreiding kan alleen maar in de breedte en naar beneden. Als er dracht is bij een uitbreidend broednest, worden de uitlopende broedcellen met honing gevuld. Naar beneden worden dan nieuwe broedcellen in gebruik genomen. Zo kan het broednest zich in een tijdsbestek van 3 weken naar beneden verplaatsen.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Eddy Geurtsen schreef:Ik zou ook de opbouw van het nest niet verstoren, dus geen ramen verhangen. Een bak eronder zetten kan eigenlijk nooit kwaad. Als ze er niet op werken worden hooguit de raampjes smoezelig, maar als ze willen groeien, kunnen ze altijd uitzakken. In de natuur gaat dat tenslotte vaak op dezelfde manier. De raten worden ergens tegen een "plafond" bevestigd en uitbreiding kan alleen maar in de breedte en naar beneden. Als er dracht is bij een uitbreidend broednest, worden de uitlopende broedcellen met honing gevuld. Naar beneden worden dan nieuwe broedcellen in gebruik genomen. Zo kan het broednest zich in een tijdsbestek van 3 weken naar beneden verplaatsen.
Dat idee had ik inderdaad ook, dus dat ga ik denk ik doen.
Ik ben vooral ook benieuwd naar de voedselvoorraad. Ze hebben 2 keer 1kg 1:1 suiker gehad (ik heb nog geen suikerdeeg kunnen halen en toen ik dinsdag langs de Werkbij kwam waren ze dicht...). Bij de cursus hadden we volken die helemaal niets op hadden geslagen, dus hopelijk doen mijn bijen het beter. Ik heb ze in ieder geval volop met stuifmeel zien vliegen en er zou genoeg dracht in de buurt moeten zijn.
RobertF
Imker sinds: 2011
Contacteer:

Bericht door RobertF »

Ik heb 5 juni een zwerm gekregen.
Honing is voor mij, op dit moment, niet belangrijk
IK heb 10 juni honingkamer geplaatst.
Geen rooster ertussen.
Gisteren alles gecontroleerd.
Spannend zo'n eerste keer.
Op 60 % van de honing ramen, zit meer dan 30 % honing.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Zojuist ben ik door de kast gegaan. In de onderste BK hebben ze nog niets gedaan, maar de bovenste BK is goed gevuld: 7 ramen brias, bijna 2 ramen stuifmeel. Ik heb wel natte nektarcellen gezien, maar geen verzegelde honing. Ik ga de komende weken nog wel bijvoeren om de hoeveelheid voer op niveau te krijgen. Ze halen volop stuifmeel, maar nectar lijkt wat tegen te vallen. De Groevenbeekse heide is volop aan het uitlopen, daar zullen ze ook nog wel gaan halen.

Wat te doen met de onderste BK? Eraf halen, of blijven voeren in de hoop dat ze nog uitbouwen?
Bouna
Contacteer:

Bericht door Bouna »

Santtu,

Ik winter mijn grote volken altijd in op 2 bk's.

Boven in laat ik 8 ramen en aan de buitenkanten sluitblokken zodat de buitenste ramen met voer niet gelijk op de koude zijkant uitkomen ivm schimmel.
De ramen die ik aan de zijkanten heb weggehaald hang ik midden onderin in de kast en daarnaast zoveel mogelijk ramen met kunstraat en 2 (hk-)ramen zonder kunstraat als bouwraam voor darrenraat. Niet vergeten om de ingang muisvrij te maken.

Als ze dan in het voorjaar ontwaken uit hun winterritme dan hebben ze ruimte zat onderin om uit te breidden en hoef je ze niet al vroeg in maart te verstoren om ze ruimte te geven. En ze zitten lekker hoog boven je bodem dus hebben ze ook minder last van koude voeten.

Bij je 1e controle in het voorjaar kun je rustig alle ramen bovenin aflopen en zelf bepalen wanneer je ze ruimte bovenin wilt bijgeven.

Suc6
Plaats reactie