Ik heb raten afgenomen van een volk. Ze zijn mooi uitgebouwd en nog mooi vers, maar ze zitten een beetje gevuld met honing.
Ik wil ze bewaren maar zonder de honing. Kan ik deze ramen ruim 100 meter wegzetten en daar laten leeg likken?
Of geeft dat op die afstand toch op mijn stal toch kans op roverij?
Raten met honing / roverij
Moderator: Hans van der Post.
Re: Raten met honing / roverij
Wat heel goed werkt (bij mij althans) is bovenop de dekplank een rand zetten met de ramen (maar ook bijvoorbeeld de wasdekseltjes van het slingeren) die schoon moeten worden.
In de dekplank moet dan natuurlijk het gat open zijn.
's Avonds pas erop zetten, want de bijen gaan anders de hele omgeving rond de kast afstruinen voor de bron (o.a. roverij).
Na twee dagen zijn de ramen helemaal schoon.
Ik heb me de eerste keer verbaast hoe netjes de net geslingerde ramen schoon waren gemaakt. Zelfs de stukjes wasdeksel die nog op/aan de raat zaten waren weg gehaald!
In de dekplank moet dan natuurlijk het gat open zijn.
's Avonds pas erop zetten, want de bijen gaan anders de hele omgeving rond de kast afstruinen voor de bron (o.a. roverij).
Na twee dagen zijn de ramen helemaal schoon.
Ik heb me de eerste keer verbaast hoe netjes de net geslingerde ramen schoon waren gemaakt. Zelfs de stukjes wasdeksel die nog op/aan de raat zaten waren weg gehaald!
-
- Contacteer:
Zou dit ook werken als je de eigen honingkamer niet slingerd maar de dekplank nu onder de honingkamer zet.
Dus niet slingeren maar de honing laten behouden
Gerard
Dus niet slingeren maar de honing laten behouden
Gerard
ja, goeie. Wie weet. Ik weet niet of de bekende geur die in die honingkamer hangt voor verwarring zorgt.
Misschien daarom in een andere bak zodat ze het idee hebben dat het niet echt bij het nest hoort?
Misschien daarom in een andere bak zodat ze het idee hebben dat het niet echt bij het nest hoort?
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
In dat geval leg je er geen dekplank tussen en maakt de honingkamer met inhoud deel uit van het broednest. 1. met tussenliggende dekplank en voergat afgedekt: geeft geen reden de honingkamer te laten staan; bijen vermoeden voorraad maar kunnen er niet bij; moet je ze niet aandoen en waarom zou je. 2. met tussenliggende dekplank en voergat open; de honing maakt geen deel uit van het broednest, de bijen zullen de bak leeghalen en de honing naar beneden slepen, waar aldus ruimtetekort zal ontstaan; bovendien onnutte energieverspilling.Dus niet slingeren maar de honing laten behouden