Casus 1 Opgave voor een imker.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Franschman
Contacteer:

Casus 1 Opgave voor een imker.

Bericht door Franschman »

Ik leg U een imkerprobleem, een zogenaamde 'Casus' voor.

Wat zou U doen ? Ik zal zeggen wat ik deed en waarom

Beginsituatie: Een kunstzwermpje gehad in zesramertje , moer geknipt en gemerkt !- opgekweekt en een beetje gevoerd - daarna in BK overgezet met 4 kunstraat erbij ( ik had niets anders) weer beetje voeren - 2e BK geplaats ( nog steeds alleen kunstraat in die 2e BK) en deel broednest 'omhoog getrokken' en centraal geplaatst ----verdorie een zwerm terwijl ik de moer niet 'uit de kast heb gevoerd"-niet alle ramen nog uitgebouwd.
Zwerm sloeg terug maar.... waar is de moer? Hoera. Toch nog gevonden :be3:

Mijn vraag: Hoe zou U handelen gegeven dat U op safe wil spelen en een jonge moer ( als reserve) erbij zou willen hebben) ? :be3:

Zo zie je als ervaren imker dat het altijd weer anders kan lopen maar we blijven creatief.
Als het weer maar eens meewerkt ! :?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Casus 1 Opgave voor een imker.

Bericht door Oude Essink »

Leuke casus! Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, een beetje afhankelijk van de inschatting van de reden van het zwermen van de oude moer bij een nog niet geheel uitgebouwd huis en het tijdstip in het lopende seizoen (hoeveel tijd is er nog om een 2e volk op te zetten). Maar goed, ik moet een keuze maken:
Ik zou geen 2e BK geplaatst hebben, maar de zesramer weer tevoorschijn hebben gehaald; vullen met 4 ramen mooi jong broed en jonge bijen; 2 ramen voer en op een mooie plaats zetten. oude moer blijft in de nu gemutileerde BK, waar zij, gesteund door de vele vliegbijen haar best moet doen om de vier verdwenen ramen broed weer aan te vullen. Geen tijd om te zwermen, terwijl de zesramer zich voorbereid op de komst van de gewenste nieuwe jonge moer.

Afbeelding
Franschman
Contacteer:

O.K Hennie daar hebben we wat aan. :clap:
Ik wacht nog wat reacties in voordat ik zal aangeven wat ik heb gedaan maar ik ging uit van redelijk weer maar ik moet wel weer even wennen aan 'Imkeren in Nederland' .
Als wij als imkers er mee stoppen sterven de bijen mijns inziens hier helemaal uit. Wie kan hier nog leven in dit zompige land ?
Volgens mij ligt, als we niets doen met bijen dus imkerij, "de Limes" of grens voor de honingbij nabij de Eiffel via Z- Limburg net zoals de wijndruif denk ik.
Laten we maar gauw de KNBBV oprichten, de Kon. Nederlandse Vereniging ter Bescherming van Bijen ! :lol:

P.S. Hennie,
Kijk bij" Dadant Blatt" nog even naar de rol die ik je heb toebedacht in de te organiseren "Imkerreizen" :wink:
Ga je mee ?? :pray:
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Franschman,

Ik zou het net andersom doen dan Hennie schetst.
Oude moer met 2 ramen broed 1 of 2 kunstraat en 2 ramen voer en 4 a 5 ramen afgeklopte bijen in 6 ramer ala "veger".
Oude moer blijft eitjes leggen en het volkje in de 6 ramer blijft groeien => kan nog opgezet worden voor de winter.
Hoofdvolk gaat doppen aanzetten, en groeit even niet meer, (buiten het uitlopend broed dat aanwezig is dan), en zal ook even geen kunstraat meer uitbouwen vanwege niet aanwezig zijn van koningin.
Deze na 13 dagen breken, hoofdvolk heeft nu nieuwe moer welke op bruidsvlucht gaat, en weer 14 dagen later aan de leg moet zijn.
Enfin zou wel graag willen weten van Hennie waarom hij die aflegger de moer (redcel) aan laat zetten (meestal gaat dat naar mijn ervaring lastiger dan het hoofdvolk), of komt die moer van buitenaf ?(aangekochte bevruchte koningin, of koningin die over is van ander volk) dan moet het op hennie's manier. Hennies manier kan ook het voordeel hebben dat het hoofdvolk blijft doorbouwen aan de kunstraat omdat er een leggende koningin in blijft.

Groet,

Freek
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Freek,Ik heb zitten aarzelen tussen jouw gedachtengang en mijn uiteindelijke opstelling. Er speelt nog een aspect, dat niet ter sprake geweest is namelijk dat er uit het moedervolk al gezwermd is en de zwerm (geknipte moer!) moest terugkeren. Die zwerm was ( na de eerste kunstzwerm) de tweede zwerm van de moer, waarbij het niet duidelijk is waarom zij opnieuw vertrok; een voor het volk onbevredigende ingreep van de kunstzwerm? buitensporige vermenigvuldigingsdrang van het zich ontwikkelende volk? Mij leek het beter die ontwikkeling niet te onderbreken door met een nieuwe veger de moer opnieuw weg te nemen, maar liever het volk te verzwakken met een aflegger en het oude moer haar weg te laten vervolgen in het volk waaruit zij verstoten werd. Bij het maken van de aflegger moet erop worden toegezien, dat een eventuele redcel niet in het volk bij de moer achterblijft maar meegaat in de aflegger; wellicht kan deze dan sneller op gang komen.
Overigens een keuze uit meerdere mogelijkheden, waarbij het doel is: 2 goede volken de winter in krijgen.

Afbeelding
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Hennie,

Ok duidelijk!
Wanneer die aflegger die die nieuwe koninigin moet aanzetten, wat met de jampot met gaatjesdeksel of voerbak wordt geholpen, lees bijv. een koffiekopje suiker daags oplossen in 2 koffiekopjes kokend water, moet ie het prima redden.

Groet,

Freek
Franschman
Contacteer:

Ik kom spoedig met een reactie 'jongens' ,maar met dit petweer lijken alle ingrepen slecht af te lopen. :(
Ik zal hoe dan ook mij ingrepen melden. Ik voer het volkje met de oude geknipte moer een klein beetje met het idee de moer aan de leg te houden, er wordt, op droge momenten wel stuifmeel gehaald maar inwendige nog met rust gelaten.
Dat is dus eigenlijk een soort natuur/kunstzwerm want de zwerm sloeg terug en pas toen dat aan het gebeuren was vond ik de moer met een balletje bijen op een bamboespruit.

Wel interessant; hoe snel 'vergeten' de bijen hun standplaats, m.a.w. een teruggeslagen zwerm 'vergeet' niet zijn standplaats als je de bijen direct weer via afschudden ( in het bewuste zesramertje) verplaatst ?

Nu kon ik een en ander niet goed zien door die voortdurende regen maar ik heb het idee dat er niet veel vanuit dat zesramertje is teruggevlogen naar de oorspronkelijke 'bronkast'.

Ja, je blijft je altijd weer verbazen in bijenland en dat maak die hobby zo fascinerend :be3:
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Frans,

Als ik het goed begrijp bevindt de moer zich tezamen met de bijen in de zesramer en moet het hoofdvolk (welke een (kunst)zwerm van dit jaar is) nu doppen aantrekken? (m.a.w. bevindt het zich nu in de situatie zoals ik beschreef?)
Ik doe nu ook niets aan de bijen (even wachten tot aan het eind van deze week, nu te slecht weer op voeren na kun je niet veel doen naar mijn idee)

M.vr.Groet,

Freek
Plaats reactie