Ik wil graag over naar buckfast volken omdat buckfast beter in mijn situatie past.
Vooral zwermtraagheid en trage start in het voorjaar spreekt mij aan.
Wat is wijsheid; overgaan in het voorjaar of nu nog even snel?
Groetjes.

Moderator: Hans van der Post.
Dat is toch een mythe hoor...Barbapapa schreef:trage start in het voorjaar
Ik heb het diversen keren gelezen, maar jij kent de praktijkmarcv schreef:Dat is toch een mythe hoor...Barbapapa schreef:trage start in het voorjaar
Ik woon in de fruitstreek en heb net veel fruithoning dankzij de explosieve groei van mijn Buckfast bijen in het vroege voorjaar
Hoi Hennie,Kroese schreef:Het kan nog zat
Groet,
Hennie....
Een goede methode is bv een flinke schudzwerm. Dit videootje heb ik net een paar dagen geleden gemaakt.Barbapapa schreef:Hoi Hennie,Kroese schreef:Het kan nog zat
Groet,
Hennie....
Hoe ga ik te werk, ik heb slechts 1 volk Carnica over.
Ik wil deze vervangen + nog 2 nieuwe volken winter klaar maken.
Kan ik gebruik maken van de Carnica volk.
Groetjes.
Prima filmpje, probeer een keer achteraf het filmpje in te spreken, dat moet tegenwoordig een koud kunstje zijnKroese schreef:http://www.youtube.com/watch?v=In4k_GILesA
Ik ga eerst een weekje op vakantie, tijdens de vakantie staat er mierenzuur op.Kroese schreef:Je kunt ook een kleine kunstzwerm maken van je Carnica moer, en 10 dagen later doppen breken, en dan een nieuwe moer invoeren.
Nadat ze het eerste broed gesloten heeft wekelijks op wisselcellen blijven controleren totdat ze ruim in de BF bijen zit
Dit gaat met Carnica F1's en een P carnica koningin invoeren in elk geval prima, want dit heb ik net gedaan, als bedoelt wordt een moerloze aflegger met broed van het Carnica volk te maken voor invoer van een buckfastkoningin.Je kunt ook een kleine kunstzwerm maken van je Carnica moer, en 10 dagen later doppen breken, en dan een nieuwe moer invoeren.
Nadat ze het eerste broed gesloten heeft wekelijks op wisselcellen blijven controleren totdat ze ruim in de BF bijen zit.
Ok,gezien ik nog niet klaar ben met de stand, ik moet nog grond aanvoeren en palen slaan, denk ik volgend jaar 2 of 3 BF volkjes aan te schaffen. Dit Carnica volk winter ik gewoon in en vervang, zodra het kan (volgend jaar) de moer met een BF moer.Freek schreef:Onder het motto als je niet veel hebt moet je niet stunten met wat je hebt, zou ik het Carnica volk dan volgend jaar ombouwen naar buckfast door de Carnica koningin eruit te halen en een raam eitjes van een buckfast koningin in te hangen.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten