van carnica naar buckfast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Barbapapa
Contacteer:

van carnica naar buckfast

Bericht door Barbapapa »

Hallo,

Ik wil graag over naar buckfast volken omdat buckfast beter in mijn situatie past.
Vooral zwermtraagheid en trage start in het voorjaar spreekt mij aan.

Wat is wijsheid; overgaan in het voorjaar of nu nog even snel?

Groetjes. :wink:
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: van carnica naar buckfast

Bericht door Kroese »

Het kan nog zat

Groet,
Hennie....
marcv
Contacteer:

Bericht door marcv »

Barbapapa schreef:trage start in het voorjaar
Dat is toch een mythe hoor...
Ik woon in de fruitstreek en heb net veel fruithoning dankzij de explosieve groei van mijn Buckfast bijen in het vroege voorjaar 8)
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

marcv schreef:
Barbapapa schreef:trage start in het voorjaar
Dat is toch een mythe hoor...
Ik woon in de fruitstreek en heb net veel fruithoning dankzij de explosieve groei van mijn Buckfast bijen in het vroege voorjaar 8)
Ik heb het diversen keren gelezen, maar jij kent de praktijk :)
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Kroese schreef:Het kan nog zat

Groet,
Hennie....
Hoi Hennie,

Hoe ga ik te werk, ik heb slechts 1 volk Carnica over.
Ik wil deze vervangen + nog 2 nieuwe volken winter klaar maken.

Kan ik gebruik maken van de Carnica volk.

Groetjes.
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Barbapapa schreef:
Kroese schreef:Het kan nog zat

Groet,
Hennie....
Hoi Hennie,

Hoe ga ik te werk, ik heb slechts 1 volk Carnica over.
Ik wil deze vervangen + nog 2 nieuwe volken winter klaar maken.

Kan ik gebruik maken van de Carnica volk.

Groetjes.
Een goede methode is bv een flinke schudzwerm. Dit videootje heb ik net een paar dagen geleden gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=In4k_GILesA

Je kunt ook een kleine kunstzwerm maken van je Carnica moer, en 10 dagen later doppen breken, en dan een nieuwe moer invoeren.
Nadat ze het eerste broed gesloten heeft wekelijks op wisselcellen blijven controleren totdat ze ruim in de BF bijen zit.

Er zijn zelfs imkers die laat het jaar nog moeren omwisselen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Prima filmpje, probeer een keer achteraf het filmpje in te spreken, dat moet tegenwoordig een koud kunstje zijn :D
Het Carnica volk is zeer agressief, dus zoals jij het doet in de film, zonder pak, dat wordt mijn dood :be5: :be5: :be5: :be5:
Kroese schreef:Je kunt ook een kleine kunstzwerm maken van je Carnica moer, en 10 dagen later doppen breken, en dan een nieuwe moer invoeren.
Nadat ze het eerste broed gesloten heeft wekelijks op wisselcellen blijven controleren totdat ze ruim in de BF bijen zit
Ik ga eerst een weekje op vakantie, tijdens de vakantie staat er mierenzuur op.
Heb jij nog BF moeren te koop?

Groetjes.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Mooi filmpje.

Kroese schreef
Je kunt ook een kleine kunstzwerm maken van je Carnica moer, en 10 dagen later doppen breken, en dan een nieuwe moer invoeren.
Nadat ze het eerste broed gesloten heeft wekelijks op wisselcellen blijven controleren totdat ze ruim in de BF bijen zit.
Dit gaat met Carnica F1's en een P carnica koningin invoeren in elk geval prima, want dit heb ik net gedaan, als bedoelt wordt een moerloze aflegger met broed van het Carnica volk te maken voor invoer van een buckfastkoningin.
Voordeel is dat het kastje uitlopend broed mee krijgt en dus niet al te zeer verzwakt, wel prettig want je wilt hem nog in kunnen winteren.
Ik zou ook een 6 raams kast nemen nu en geen 3 ramer, ook al om te zorgen dat het volkje wat groter is en gemakkelijker in te winteren.
Naar mijn idee zijn 7 dagen (dus precies een week) later doppen breken ook voldoende de bijen zetten niet een koningin aan op een larve ouder dan 4 dagen toch?, scheelt je weer 3 dagen dat het volkje niet groeit.
Wel goed om het voer denken met het slechte weer, dus voldoende voer mee geven, voeren kan voor zover mij bekend pas als de nieuwe koningin gesloten broed heeft (dus minimaal zo'n 10 dagen later!).
Ook kun je hem later denk ik nog helpen met broed van je carnica's, wissel hiertoe bijv een raam eitjes van de nieuwe buckfast koningin om met gesloten broed van de carnica koningin. Zo hang je nooit meer uitlopend broed in dan het nieuwe buckfast volk warm kan houden, maar bespaar je ze het opkweken van een raam broed.
Ik zou dit ding wel voor je vakantie nog maken, dan kun je na je vakantie de doppen breken en de moer invoeren (op voorhand dat Kroese dan nog een moer beschikbaar heeft natuurlijk).
Onder het motto als je niet veel hebt moet je niet stunten met wat je hebt, zou ik het Carnica volk dan volgend jaar ombouwen naar buckfast door de Carnica koningin eruit te halen en een raam eitjes van een buckfast koningin in te hangen.

Succes,Groet,

Freek
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Freek schreef:Onder het motto als je niet veel hebt moet je niet stunten met wat je hebt, zou ik het Carnica volk dan volgend jaar ombouwen naar buckfast door de Carnica koningin eruit te halen en een raam eitjes van een buckfast koningin in te hangen.
Ok,gezien ik nog niet klaar ben met de stand, ik moet nog grond aanvoeren en palen slaan, denk ik volgend jaar 2 of 3 BF volkjes aan te schaffen. Dit Carnica volk winter ik gewoon in en vervang, zodra het kan (volgend jaar) de moer met een BF moer.

Bedankt en groetjes.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Veel succes met dat project.
Ik weet niet zoveel van buckfast af, bij ombouw van bastaardbijen naar carnica schijn je beter via koningin verwijderen en na 10 dagen (8 a 9 dagen gaat ook) doppen breken + een raam met f1 eitjes inhangen te kunnen gaan.
Via de F2 koningin die je dan krijgt kun je dan een keer P eitjes in hangen en kom je uiteindelijk op F1. Anders vaak een wissel omdat het verschil in bloed te groot is. Ik heb mijn enig goed uitgewinterde bastaardbijenvolk nu op die manier op F2 (en het valt gelukkig mee met de stekerigheid die de F2 soms wel kan hebben, hij is rustiger dan de bastaardbijen waren wat eigenlijk geldt voor alle volken die ik nu heb).
Als je al een koningin zo invoert, merk haar dan in elk geval mochten de bijen dan ongemerkt de moer wisselen (wisselcellen) dan weet je dat omdat er dan ineens een niet gemerkte moer in het volk rondkuiert.
Ik heb dit jaar mijn eerste Carnica P volkje gekweekt middels een Schier moer als die goed overwinterd kan ik het F2 volk op F1 krijgen.
Aanschaf van een paar 3 raams buckfast F1 volkjes volgend jaar in mei en later een raszuivere buckfast moer om daarmee met behulp van de bijen van de F1 volkjes een P volk te kweken is denk ik voordeliger dan een P volk aanschaffen.

Groet,

Freek
Plaats reactie