tot wanneer 2e Broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bjorn
Contacteer:

tot wanneer 2e Broedkamer

Bericht door Bjorn »

Waarschijnljk al een vraagje voor volgend jaar zodat ik dan niet tegen hetzelfde probleem aanloop.
Ik heb 28-06-2011 een zwerm gehuisvest in een segerberger DN met 11 ramen kunstraat met hoge bodem.
Op 9-07 waren de raampjes mooi uitgebouwd maar slechts een 4 tal belegd.

Nu 14/08 merk ik dat onder alle 11 raampjes uitgebouwd is naar de bodem toe met darrenraat en belegd zowel open als gesloten darrenbroed.
Op de raampjes met werksterraat is er nog voldoende ruimte om te beleggen.

Ik had verwacht dat het volk die 1 romp mooi ging uitbouwen en hiermee genoeg zou hebben en ze pas volgend jaar aan een 2e BK toe waren. Nu ik vaststel dat ze uitbouwen vermoed ik dat ik beter nog een 2e BK zou geplaatst hebben.

Als ik zou beschikken over uitgebouwde ramen zou ik het alsnog doen maar met kunstraat heeft geen zin meer denk ik.
Tot wanneer in het seizoen plaatsen jullie nog een 2e bk ?

grtz Bjorn
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: tot wanneer 2e Broedkamer

Bericht door A.A. Staals »

Bjorn

11 ramen waarvan 4 ramen broed heeft helemaal geen tweede broedkamer nodig. Wat nodig is met hoge bodem is voorziening nodig om de bouw onder aan de ramen te voorkomen , in het Duits een "Bausperre".

ad staals
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

Ik had me al voorgenomen om zo'n "Bausperre" te kopen omdat ze inderdaad de neiging hebben om onder de raampjes te bouwen bij een hoogbodem maar doen ze dat niet alleen in het hoogseizoen ?
Het feit dat ze nu nog darrenraat optrekken en belegd wordt zegt toch ook iets over de sterkte van het volk ?
Vandaar dat ik dacht dat ik beter nog een 2e BK bijgeplaatst had eens ze de 1ste uitgebouwd hadden zelfs als slechts een deel ervan belegd was.

grtz Bjorn
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dit is het klassiek probleem als je met simplex of DN werkt, 1 broedkamer is veel te klein voor een mooi vruchtbaar volk. Op sommige momenten van het jaar (lente, afleggers in de zomer...) wordt je volk te groot voor 1 broedromp en kan je maar ruimte geven door er meteen een 2e broedromp bij te hangen. Dat is een te drastische verandering voor het volk (zeker naar de winter toe). Dubbel zoveel ruimte te verwarmen en voor velen is 2 rompen te groot. Dat is één van de mooie dingen van het dadant-blatt formaat, alles gebeurt in 1 broedkamer en je werkt met blokramen als je volk aanvankelijk te klein is. Geleidelijk aan vervang je een blokraam door een kunstraat raam. Je breidt dus per raam uit, niet per kast. Het kan ook andersom werken, blokramen bijzetten voor de winter, op maat van je volk.
Als je met simplex of DN dan toch aan uitbreiding toe bent zet je beter de lege kast eronder om de warmte zo veel mogelijk bij het nest te houden.
Zoals je beschrijft en Ad ook zegt, is dit volk met zijn 4 broedraampjes niet aan uitbreiding toe. Je laat ze best overvol hierin overwinteren. Een 'bausperre' plaatsen is een tijdelijke oplossing voor de onderbouw maar sterke volken bouwen onder de bausperre gewoon verder. De lege ruimte eronder is veel te verlokkelijk (verkeerd bodemconcept, misschien moeten ze nog maar eens een nieuwe bodem uitbrengen). Bovendien is de bijenruimte ter hoogte van de bausperre niet in orde.
Als je moer je wat waard is, zou ik het volk nog eens inspecteren 9 dagen na je vorig bezoek. Een volk dat nu nog darrencellen laat beleggen, heeft meestal een plannetje opgezet (moer vervangen bv.).
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

marc schreef:Een 'bausperre' plaatsen is een tijdelijke oplossing voor de onderbouw maar sterke volken bouwen onder de bausperre gewoon verder.
Hangt dat niet ook van het gebruikte type bouwstop af? Ik heb e.e.a. verwoord in http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bouwstop , maar houd me aanbevolen voor correcties en aanvullingen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

als je de bijen te krap zet zullen ze in alle niet gebruikte ruimte bouwen, de lege honingbak op het volk, desnoods (zelf meegemaakt) tussen de binnen en buitenwand van een smiplexkast).

vriendelijke groet
semar (Dominique)
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Albert Stoter schreef:Hangt dat niet ook van het gebruikte type bouwstop af? Ik heb e.e.a. verwoord in http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bouwstop , maar houd me aanbevolen voor correcties en aanvullingen.
Ik had die dingen vroeger ook in de S. bodems liggen, Albert. Het toch onderbouwen omdat er te veel ruimte onder zat was o.a. de aanleiding om in de DBplus de loopbruggen (tevens bouwstop) dikker te voorzien.
Bovendien werden ook regelmatig de onderlatten van de ramen vastgebouwd aan de 'bausperre' (bijenruimte!).
Ik weet niet of er verschillende type's 'bausperre' voor de segeberger zijn, ik bestelde die toen gewoon met de kasten mee bij holtermann.
Plaats reactie