Mijn bijenvolk staat op 2BK's en op dit moment voer ik de 2e mierenzuurbehandeling uit. Ik zag echter dat ze als een dolle aan het halen zijn, ik vermoed vooral heidehoning. Rondom de kast ruikt het helemaal naar honing. Ze stoppen de bovenste BK helemaal vol met honing en zijn de onderste BK nu volop uit aan het bouwen. De moer legt in de onderste BK. Wat te doen? Niets zodat de bovenste BK straks vol met honing zit en geen broed mee? Volle honingramen uit de bovenste BK halen zodat ze ruimte hebben om meer honing op te slaan en ik voerramen heb voor volgend jaar?
Als ze zoveel honing op gaan slaan, hebben ze dan zichzelf straks ingewinterd, of moet ik toch bijvoeren? Als het allemaal heidehoning zou zijn (weet ik dus niet zeker), moet ik dan sowieso volle ramen verwijderen en suiker voeren zodat ze niet alleen op heidehoning gaan overwinteren (i.v.m. roer)?
Volgend jaar ga ik er dus zeker in augustus een HK opzetten, dit jaar vond ik mijn volk er nog te klein voor.
BK wordt volgestopt met honing
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: BK wordt volgestopt met honing
Niets doen. Straks een paar kilo suiker bij voeren en ze komen prima de winter door.
ad staals
ad staals
bij mij precies hetzelfde scenario. het beste wat ik dan kan doen is het volk op de honing laten overwinteren en suiker bijvoeren? hoeveel suiker moet ik dan bijvoeren? omdat ze nu al bijna ruim 5 tot 6 ramen vol met honing hebben gesleept.
Arnold
Arnold
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
overwinteren alleen op heide honing geeft soms slechte resultaten, de donkere soorten honing over het algemeen laten meer restproducten in de endeldarm van de bij achter.
wat bij een lange winterzit tot roer (diare) kan lijden.
als je ze erop wil overwinteren moet je doen als Ad zegt; geef ze aan het eind van de dracht nog een aantal kilos extra in september als de heide is afgelopen dan wodt de suiker zo opgeslagen dat ze eerst de suiker zullen gebruiken, een paar kilo´s zou genoeg moeten zijn om door de echte winter door te komen.
als je de ´nestsamensteling´ ten minste niet veranderd daarna.
Na de winterzit komen de bijen pas in het voorjaar (als de consumptiue omhoog gaat) bij de honing.
en tegen die tijd zijn er wal weer vlieg dagen dat de bijen lekker buiten kunnen poepen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
wat bij een lange winterzit tot roer (diare) kan lijden.
als je ze erop wil overwinteren moet je doen als Ad zegt; geef ze aan het eind van de dracht nog een aantal kilos extra in september als de heide is afgelopen dan wodt de suiker zo opgeslagen dat ze eerst de suiker zullen gebruiken, een paar kilo´s zou genoeg moeten zijn om door de echte winter door te komen.
als je de ´nestsamensteling´ ten minste niet veranderd daarna.
Na de winterzit komen de bijen pas in het voorjaar (als de consumptiue omhoog gaat) bij de honing.
en tegen die tijd zijn er wal weer vlieg dagen dat de bijen lekker buiten kunnen poepen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Kan ik nog 1 of 2 ramen verzegelde honing "pikken" als voerraam-voorraadje voor volgend jaar, of is dat niet verstandig?
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
natuurlijk als je maar zorg dat je genoeg suiker snel bijvoerd,
in september kun je nog prima inwinteren.
in somige jaren kun je dat nog in oktober doen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
in september kun je nog prima inwinteren.
in somige jaren kun je dat nog in oktober doen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou dit niet doen. Nergens beter bewaard dan in het volk. Eventueel voorraamen uithalen in het voorjaar. Ook dat doe ik niet, als voer(en) nodig is leg ik liever een pak suikerdeeg op het volk,dat stimuleert meer dan een raam voer inhangen.Santtu Pikkarainen schreef:Kan ik nog 1 of 2 ramen verzegelde honing "pikken" als voerraam-voorraadje voor volgend jaar, of is dat niet verstandig?
ad staals