beste forumleden,
ik heb een uurtje geleden de apidea geplaatst op 2 latjes bovenop de ramen...
mierenzuur verdund tot 70% .. 120 ml .. de schuif de helft open met de bedoeling over een paar dagen ze volledig open te zetten.
heb de verluchting onderaan gesloten maar het vlieggat dat een gleuf is over de ganse breedte van de kast heb ik niet verkleind..
is dit een beetje volgens de regels van de kunst ?
de bijen zijn zeer actief en komen naar huis met stuifmeel en nectar...
als ik de dekplank verwijderde zag ik dat tot in de opening van de voederbak broed aanwezig was.
de kast zit proppensvol bijen maar ik heb het niet aangedurfd de rust te verstoren en beginnen te graven in de kast omwille dat ik niet graag zou hebben dat de koningin iets ovrkomt (heb dat niet lang geleden moeten ondervinden met het resultaat dat dit volk verloren is) en het nu niet meer het moment is om te goochelen met nieuwe koninginnen.
ik heb een moment overwogen een hoogsel bij te plaatsen maar denkelijk zullen er een aantal bijen sneuvelen en ik heb nog niet gemerkt dat de darrenslacht al plaats gevonden heeft wat ook ruimte schept.
ben ik op de goede weg ?
m.v.g.
herman(i)
mierenzuurbehandeling
Moderator: Hans van der Post.
- wilgenroosje
- Contacteer:
Re: mierenzuurbehandeling
Apidea op latjes en na paar dagen schuif verder open is precies wat ik ook doe. Werkt goed. Enige nadeel (overigens niet alleen bij deze verdamper) is dat de bijen de verdamper en latjes propoliseren (aan elkaar en aan de raampjes). Ik experimenteer op dit moment met een rooster van bodemgaas tussen de raampjes en dekplank waar ik de verdamper op leg (zie foto's - hier komt natuurlijk nog wel een dekplank op). Eerste ervaringen zijn heel goed. Geen last meer van propolis en je kunt de schuif verder openen zonder de bijen echt te storen.
Ik zie dat de Apideaverdamper naar onder is omgedraaid. Is er geen gevaar dat het mierenzuur eruit loopt? Wat ik me ook afvraag is of de damp zwaarder is dan lucht. En wat bij een onderbehandeling?
- wilgenroosje
- Contacteer:
Geen enkel gevaar. Een droog sponsdoekje neemt 120 ml probleemloos op. Beide schuiven er op, verdampingsgaten ongeveer half open en er komt niets vloeibaars uit, al hou de de verdamper op de kop en ga je schudden.jean-luc schreef:Ik zie dat de Apideaverdamper naar onder is omgedraaid. Is er geen gevaar dat het mierenzuur eruit loopt?
Ik heb de soortelijke gewichten niet paraat maar heb altijd begrepen dat mierenzuur inderdaad zwaarder is en dat de damp dus omlaag zakt tussen de raten door. Mede om die reden moet je de lade er onder in doen anders ben je de damp wel heel snel kwijt.jean-luc schreef:Wat ik me ook afvraag is of de damp zwaarder is dan lucht.
Heb ik zelf geen ervaring mee, maar volgens mij moet de damp dan inderdaad tegen de zwaartekracht in omhoog bewegen (diffusie). Zelf altijd gedacht dat dat de reden is dat je daarom met een onderbehandeling met hogere concentraties werkt, maar dat is zoals gezegd slechts mijn eigen redenering.jean-luc schreef:En wat bij een onderbehandeling?
ik dacht wel dat wilgenroosje een deskundige uitleg kon geven.
ik heb ergens gelezen dat mierenzuur iets zwaarder was dan lucht...vandaar dat de concentratie bij onderbehandeling groter is dan bij bovenbehandeling.
morgen haal ik de apidea weg uit mijn kast (als het weer het toelaat ) .
ik weet niet juist hoeveel mijten er gevallen zijn omdat het papier dat ik op de verluchtingsschuif gelegd heb die ik gesloten hield elke dag voor een groot deel weggeknaagd was, maar op wat overbleef van het blad papier heb ik er de eerste dag een twintigtal gevonden , de tweede dag ook zo iets en nu de laatste 2 dagen slechts een paar.
ik vermoed dat er alles samen toch een 60-tal mijten gevallen zijn.
ik weet nu niet of dit veel of weinig is omdat ik geen ervaring heb op dat vlak.
overmorgen begin ik dan met inwinteren maar ben er niet helemaal gerust in omdat ik op het forum gelezen heb dat er wel eens een probleem zou kunnen zijn met het verzegelen na een mierenzuurbehandeling..
zou ik er niet goed aan doen de bijen eerst nog een weekje te voederen met een 1 : 1 suikeroplossing ?...ze zijn nog wel heel actief , ook bij minder goed weer.
m.v.g.
herman(i)
ik heb ergens gelezen dat mierenzuur iets zwaarder was dan lucht...vandaar dat de concentratie bij onderbehandeling groter is dan bij bovenbehandeling.
morgen haal ik de apidea weg uit mijn kast (als het weer het toelaat ) .
ik weet niet juist hoeveel mijten er gevallen zijn omdat het papier dat ik op de verluchtingsschuif gelegd heb die ik gesloten hield elke dag voor een groot deel weggeknaagd was, maar op wat overbleef van het blad papier heb ik er de eerste dag een twintigtal gevonden , de tweede dag ook zo iets en nu de laatste 2 dagen slechts een paar.
ik vermoed dat er alles samen toch een 60-tal mijten gevallen zijn.
ik weet nu niet of dit veel of weinig is omdat ik geen ervaring heb op dat vlak.
overmorgen begin ik dan met inwinteren maar ben er niet helemaal gerust in omdat ik op het forum gelezen heb dat er wel eens een probleem zou kunnen zijn met het verzegelen na een mierenzuurbehandeling..
zou ik er niet goed aan doen de bijen eerst nog een weekje te voederen met een 1 : 1 suikeroplossing ?...ze zijn nog wel heel actief , ook bij minder goed weer.
m.v.g.
herman(i)
- wilgenroosje
- Contacteer:
Ik vind dit persoonlijk niet heel veel. In 1 volk dat het hele jaar minimale mijtval heeft gehad (tot en met mei minder dan 1 per dag, juni en begin juli 1 tot 2 per dag) heb ik bij twee behandelingen toch meer mijten gehad. Behandeling in de derde week van juli leverde 114 mijten in een week, behandeling in de derde week van augustus leverde ongeveer 200 in een week.hermani schreef:ik vermoed dat er alles samen toch een 60-tal mijten gevallen zijn.
(ook 114 en 200 is overigens weinig - in andere volken tel ik er veel meer tijdens een behandeling)
Zou ik persoonlijk niet meer doen. Bijen moeten dan veel meer verdampen wat bij dalende temperaturen al helemaal geen makkie is. In deze tijd van het jaar liever zelf meer moeite doen om suiker opgelost te krijgen in minder water zodat de bijen er minder werk aan hebben.hermani schreef:zou ik er niet goed aan doen de bijen eerst nog een weekje te voederen met een 1 : 1 suikeroplossing ?
is genoteerd..
m.v.g.
herman(i)
m.v.g.
herman(i)