inwinteren: schuifla weg?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

inwinteren: schuifla weg?

Bericht door cefas »

Vorig jaar heb ik mijn volk laten overwinteren in een kast met een bodem met twee ventilatiegaten in de bodem. Dit jaar gaan twee van mijn volkjes de winter in met prachtige zelfgemaakte gaasbodems. Maar.... blijft de schuifla erin of mag ie er de hele winter, ondanks ijs en sneeuw, uit blijven?

Tip: ga een volkje in een zesramer nooit groter zetten als het schemert....

Groet,
Cefas
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: inwinteren: schuifla weg?

Bericht door Bart de Coo »

Oude imkerswijsheid: werk bij voorkeur 'naar het licht toe'. Werk dus in de bijen zolang de zon stijgt. Misschien niet helemaal waar, maar het is een mooie vuistregel. Ik weet nog goed dat ik jaren geleden op de heide eens overvallen werd door het donker, terwijl ik nog een paar dingen moest doen. Nooit meer!

Je kunt de schuifla er tijdens de winter gewoon uit laten. Ik meen er eens een onderzoekje over gelezen te hebben. Het lijkt allemaal niet zo heel veel uit te maken, maar je zou ietsje minder last moeten hebben van kalkbroed en beschimmelde raten in het voorjaar. Het is in elk geval geen probleem om de schuifladen te verwijderen. Ik heb ze er nooit in zitten en het gaat prima. Mijn lattenkasten hebben helemaal geen schuifla. Kun je nagaan.

De schuifla erin laten als je bestijdt met een thymolproduct of met mierenzuur is verplicht, anders werkt het niet, en verder is het plaatsen van een schuifla handig om de toestand van je volk te bepalen zonder dat je de kast hoeft te openen.

Groet,

Bart
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: inwinteren: schuifla weg?

Bericht door Wim Joosten »

Ik laat de schuifla 's winters er uit. Ik let er wel op dat de wind er niet pal op staat, anders schut ik dat af. Ik leg onder de kast nog wel een stukje plaat zodat ik aan de hand van de val van de wasdekseltjes enigszins kan zien wat er in de kast gebeurd en waar de tros zich bevindt. En op deze manier kun je het onder de kast ook beter schoon houden.
Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie