Nu nog extra broedkamer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
procedo
Contacteer:

Nu nog extra broedkamer?

Bericht door procedo »

Ik heb een volk wat nu op èèn broedkamer staat. (Buckfast). De kast is behoorlijk vol en er is 8 ramen broed.
Moet ik dit volk nog een extra broedkamer geven met kunstraat? Het lijkt me nu al erg laat hier voor. Wat zouden jullie doen?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Nu nog extra broedkamer?

Bericht door Oude Essink »

Natuurlijk niet!! Het bijenseizoen is over :!: Bovendien doe je er goed aan de bijen zo weinig mogelijk ruimte te geven (krap zetten). De winterbijen gaan langzaamaan het loodje leggen; er blijft, zeker bij Buckfast, broed en dus jonge aanwas aanwezig maar dit houdt het wegvallen van oudere bijen niet bij en er ontstaat daardoor ruimte, Teveel lege ruimte in de winter levert schimmel en andere zooi op en dat kun je beter vermijden. Als de hoeveelheid bijen zo groot is dat zij nu eigenlijk meer ruimte zouden moeten hebben, kun je er een honingkamer met een paar uitgebouwde klimramen onder zetten (onder de broedkamer dus als je een losse bodem hebt en met losse onderdelen werkt). Zo doen oudere imkers met huis-tuin-en-keukenbijen het sinds jaar en dag; Als Buckfastimkers het anders doen, zullen zij het je hieronder ongetwijfeld vertellen. Paar dagen geduld dus met het plaatsen van een onderbak.

Afbeelding
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Als ik op mijn leraar van de beginnerscursus af ga zou je inderdaad een honingkamer met uitgebouwde raat (of als het niet anders is kunstraat) onder de BK kunnen zetten. Al nemen de bijen die ramen niet in gebruik, dan is er iets meer ruimte tussen het vlieggat en het nest.

Zelf ga ik mijn kast op 2x 8 ramen met sluitblokken zetten.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Bovenstaande methode toegepast op 20-8 (voor mijn vakantie) op advies van mijn mentor. Bij thuiskomst een mooi volk aangetroffen en nu vraag ik me af of ik voor de winter de HK weer moet verwijderen. De voedseltoestand was matig dus voer ik weer wat bij. Denk dat ik maar begin met inwinteren.
Alle begin is (bij) zonder honing.
Plaats reactie