Inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Inwinteren

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Is het belangrijk om iedere dag wintervoer te geven, of mag het ook om de dag? Ik voer 1,5 kg suiker 3:2 per keer.

En wat is wijsheid: ik moet mijn laatste mierenzuurbehandeling nog doen, dus eerst mierenzuur, of eerst inwinteren?
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Inwinteren

Bericht door Bart de Coo »

Het tempo waarmee je inwintert maakt nooit zoveel uit volgens mij. Smeer het gelijkmatig uit over de beschikbare tijd, zou ik zeggen. Streefdatum: 1 oktober. Maar als je een weekje overheen gaat, jammer dan.

Maar mierenzuur en inwinteren, dat botert niet zo lekker. Ik heb van verschillende Duitse sites begrepen dat de bijen geneigd zijn om het wintervoer niet te verzegelen als je ze behandelt met mierenzuur. Eerst voeren, dan behandelen dus, maar ik weet het fijne er niet van.

Maar waarom nu nog behandelen? Dat heb je toch in juli al gedaan?

Groet,

Bart
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

In juli heb ik de eerste behandeling gedaan (100ml), die overigens veel te snel was gegaan. Ik heb met de cursus geleerd dat je in augustus/september nog een 2e behandeling moet doen. Doe jij maar 1 behandeling?
Ik ben zelf niet naar de heide geweest, maar zeker voor heideimkers zal die 2e behandeling in september toch wel noodzakelijk zijn?
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Hoofdvolken behandel ik direct na het wegnemen van de laatste honingkamer (shock)
Hierna ga ik langzaam inwinteren en dan geef ik ze begin september (dit jaar morgen :wink: )de langdurige mierenzuurbehandeling.
Omdat er in de zomer honingkamers op staan volsta ik dan met darrenbroed wegnemen.

Nieuwe volken die ik maak behandel ik zo snel mogelijk (ook shock) en dan langdurig na het inwinteren.

Voor de zekerheid nog oxaalzuur rond de kerst maar wat de toegevoegde waarde daarvan is weet ik nog steeds niet.

Voor mij gaat het prima zo enne de dames doen het goed. Wel zorgen voor nieuwe ramen. Niet van die uitgewoonde zwarte wasloze dingen.
groet,

Peter
Plaats reactie