Met 6 ramers naar de heide?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Met 6 ramers naar de heide?

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Hopelijk een niet al te domme vraag...

Aankomende winter wil ik een stuk of 3 zesramers bouwen (of kopen als dat goedkoper blijkt te zijn). Waarschijnlijk gaan er koninginneafleggers in, maar als ik het niet goed doe (kans is niet heel klein in mijn eerste "zelfstandige" jaar... :doh: ) misschien ook wel een zwerm huisvesten. Ik wil mijn tienramers niet naar de heide sjouwen, maar wil toch wel heidehoning hebben.
Stel dat alles goed gaat en ik weet het zwermen te voorkomen, kan ik dan met de koninginnenaflegger in de zesramer, met 6-raams HK erop, naar de heide, of zijn de volken tegen die tijd al te groot en kan ik beter investeren in 2 extra 10-ramers?
Op zich wil ik het bij 2 volken in totaal houden, dus zou ik na de heide moeten verenigen.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Met 6 ramers naar de heide?

Bericht door Oude Essink »

De vroegere heideimkers, zeg van vóór de oorlog, kweekten in het zwermseizoen een jong volk op (met de tuter als jonge moer); dit volk was bestemd om ingewinterd te worden en het jaar daarop de slag te slaan. het oude volk met de oude moer werd op sterkte gebracht om in de nazomer/najaar de heidedracht binnen te halen; daarna was zo'n volk dusdanig verzwakt, dat het werd afgeschrven (lees: afgezwafeld). Nu hebben wij dat afzwafelen gelukkig afgeleerd, maar wij moeten er wel van uitgaan, dat een heidevolk op zich geen krachtig en vitaal wintervolk meer oplevert en dat wij dus voor het seizoen na de winter niet moeten rekenen op het heidevolk van het seizoen ervoor. Met dat als uitgangspunt bepaalt ieder voor zijn eigen situatie (bijenras en omstandigheden) wat hem te doen staat. De heideimkers van vóór de oorlog werkten veel nog met korven; de vierkante korven (Uddel) met raampjes waren bijzonder in. alle te vergelijken met onze 6-ramer.

Afbeelding
Bok
Contacteer:

Bericht door Bok »

Dit jaar heb ik oor het eerst volken op de hei. Ik had tot op heden nooit volken "over"
Mijn mentor heeft altijd geroepen dat je met je sterkste volken naar de heide moet en dat de heide je volk sloopt.
Veel spinnen, scherpe bloemen en je gaat laat inwinteren e.d.

Met een jong relatief klein volk gaan lijkt mij dus vragen om problemen.

Waarom doe je het in de zomer niet anders.
Een koninginneaflegger maken is een keus maar waarom maak je niet een broedaflegger of liever nog een schudzwerm.
Hierop voer je dan een goede koningin in en je hebt dan een mooi jong en vitaal volk dat je op schone raat kunt zetten en goed kunt inwinteren. Je hoofdvolk voor het volgende seizoen.

Het hoofdvolk met de oude koningin leg je in de watten en brengt dat naar de hei.
groet,

Peter
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De reden om een koninginneaflegger te maken is dat ik maar een standplaats heb en (nog) geen standplaats op 6 km afstand. Ik moet de aflegger dus naast mijn normale kast zetten. Een andere reden waar ik aan dacht is vanwege het sjouwen met de kasten.
Verder is inderdaad wat jij zegt wel een mooie methode.
Plaats reactie