verdrinken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Berend
Contacteer:

verdrinken

Bericht door Berend »

Apart, zeven volken aan het wintervoeren.
Bij 1 kast liggen er standaard verdronken bijen in de voederbak (zo'n 2 liter bak met 1 deksel).
Alle voerbakken zijn hetzelfde, ze krijgen allemaal hetzelfde suikerwater.
Hoe kan het nou dat bij die ene kast de bijen verdrinken, terwijl ik dit bij de andere zes niet tegenkom... :think:
Albert Stoter
Contacteer:

Re: verdrinken

Bericht door Albert Stoter »

Zo op afstand is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen.

Ik vind zelf die gele 2-liter-voerbakken veel beter dan die witte (zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Voerbak).

Met die gele heb ik nooit problemen, terwijl de bijen met die witte het nog wel eens moeilijk vinden om het suikerwater te halen (ze verwerken het suikerwater daaruit veel langzamer). Het lijkt net of het ''looppad" van die witte wat glibberiger is (ik ben van plan om ze wat te gaan schuren).

Gezien jouw "(zo'n 2 liter bak met 1 deksel)", denk ik dat je van die witte hebt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Bij de voerbakjes (2 ltr) met dubbel deksel heb je de mogelijkheid het tussenschotje te verplaatsen en daarmee is het verdrinkingsprobleem in een keer opgelost.

hennie oes
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Laatst ook zo'n situatie bij 1 volk. Het leek me dat de bijen wat suikerwater aan hun pootjes kregen, daarna konden ze moeilijk grip krijgen op de toch redelijk gladde helling. Ik heb ook even zitten denken aan opschuren met grof schuurpapier, maar heb uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen: fijn kunststof gaas (vliegengaas) met ducktape op de helling geplakt, sindsdien hebben ze weer volop grip en is het verdrinken verleden tijd.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Had je ruwe kant van het schotje wel aan de bijenkant?
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Ik gebruik bakken met een, zeg maar, vast schot (type 2 op imkerpedia).

Het probleem doet zich zowel voor in witte als in gele bakken.
Er zitten in de voerbakken ribbels op beide kanten waar de bijen lopen, blijft blijkbaar glad/plakkerig.

Goed plan van dat gaas! Zat al aan bundeltje satéprikkers te denken, maart wordt ook zo'n zooi...

Het blijft toch apart dat bij één volk bijen verdrinken en bij de andere helemaal niet. :think:
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Het leuke van de 2-literbak vind ik dat de bijen onder het 'kegeltje' door kunnen zodra het suikerstrooppeil flink gezakt is. Mijn kast waarbij ik gebruik maak van de 2-literbak staat wat schuin en dus maak ik het elke keer weer mee dat de bak tot in alle hoekjes leeggelikt wordt. Bij mijn andere kasten gebruik ik die grote vierkante bakken met ronde kegels. Een volk is heel trouw in het dichtpropolissen van de gaatjes in de kegel, zodat er bijna geen stroop meer in de kegel komt. Elke keer dus even prikken...
berg
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door berg »

2 jaar geleden ook zo'n situatie meegemaakt
Toen was de conclusie dat de bijen al zo verzwakt waren d.m.v. de varoamijt en diverse virussen
dat ze verdronken tijdens het opnemen van het voer
Mijn volken waren toen in december niet meer in leven!
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Gisteravond een bak geprepareerd met stukjes proplismat en twee liter voer gegeven, vanmorgen was het schoon op!
Vandaag het volk bekeken, maar dat ziet er alles behalve zwak uit! :be3:

edit: staat een foto van bovenstaande op imkerpedia http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Voerbak
Plaats reactie