Hallo,
Ik zit met een dilemma. Ik heb de bijen ingewinterd met suikerwater en nu is het zo dat al het voer in de bovenbak zit en het broednest in de onderbak. Ik heb vrij laat in het seizoen een bak erbovenop gezet , omdat de bak overvol was. Er vallen nu ook gaten in het broednest, omdat koning wionter nadert. MOet ik nu de onder en bovenbak verwisselen, zodat de bijen met het voer de gaten in het broednest gaan vullen, of kan ik er maar beter niet aankomen. Ik vroeg me dit af , omdat ik hoorde dat bijen in de winter moetlijk van de onder ,aar boven kunnen gaan als ze in een tros zitten. Hoe kan ik deze situatie het beste oplossen in dit stadium van het jaar? Veel van het wintervoer is overigens ook nog niet verzegeld.
Bakken omdraaien bij inwinteren??
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Bakken omdraaien bij inwinteren??
nu is de situatie dus : onderbak met broednest, bovenbak met allenig voer.! voor de duidelijkheid!!
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Bakken omdraaien bij inwinteren??
De bijen gaan de winter in met het broednest of de wintertros vóór onderin de kast en bewegen zich vervolgens diagonaal naar achter boven in de kast (vóór: is de plaats van het vlieggat). Zoals jij nu de situatie beschrijft is deze goed en moet je ze zo laten.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]