Hoe lang vallen mijten na behandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door wilgenroosje » za 01 okt 2011, 17:48

Ik heb zowel eind juli (20 t/m 27) als eind augustus (21 t/m 28) mijn volken behandeld met mierenzuur (Apidea bovenop de raat). Enkele volken hadden voor ik begon met de behandeling in juli een val van 3 tot 6 mijten per dag en beide behandelingen sloegen duidelijk aan (steeds enkele honderden mijten per week tijdens de behandeling). Echter, hoewel de laatste behandeling al een week of 5 geleden is beëindigd blijven de mijten vallen. Vandaag telde ik weer rond de 15 mijten per dag over een periode van 6 dagen en dat is al enkele weken het beeld. Het lijkt wel over er na de behandeling meer mijten blijven vallen dan er voor :(. Heb ik er mijten bijgemaakt met mijn mierenzuurbehandeling? :?

Mijn vraag is, kan dit nog steeds "nasleep" zijn van de behandeling die een week of vijf geleden is geëindigd (en hoe lang blijft dit doorgaan zo) of is er iets anders aan de hand?

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 03 okt 2011, 21:20

Hoi Wilgenroosje,

Ik denk dat er bij jou nog veel te veel mijten vallen. In de literatuur wordt meestal geschreven dat de mijten bij een mierenzuurbehandeling nog 14 dagen na het einde van de behandeling kunnen blijven vallen. Uit jouw verhaal blijkt dat de behandeling al vijf weken geleden is beëindigd. Mijn inschatting is het dat de behandeling met de Apidea-verdamper niet voldoende gewerkt heeft. Dit kan veroorzaakt zijn door het natte/koude weer dat er tijdens de behandeling heerste. Ik kan je alleen maar adviseren deze winter nog een behandeling met oxaalzuur uit te voeren.

Groeten...............

Gerard

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door wilgenroosje » ma 03 okt 2011, 21:33

Dank voor de tip. Dat ga ik zeker doen, maar was ik al van plan ook.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door JackC » di 04 okt 2011, 09:27

Zou ik ook zeker doen oxaalzuur in december, maar ik zou willen weten wat je nu, op dit moment nog kunt doen als je volk zo besmet is net nu de winterbijen geboren moeten worden. Haalt het volk december dan wel. Zelf zit ik met een kast met hetzelfde probleem. Zou bidden helpen?

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door wilgenroosje » di 04 okt 2011, 20:59

JackC schreef:ik zou willen weten wat je nu, op dit moment nog kunt doen als je volk zo besmet is net nu de winterbijen geboren moeten worden. Haalt het volk december dan wel.
Voor het redden van de winterbijen van een varroa-besmetting lijkt het mij te laat. Een deel is al geboren, en van een ander deel is het broed al aangezet (en dus eventueel besmet). Verder is het volgens mij ook zo dat de kwaliteit van de generatie die voor de winterbijen als voedsterbij fungeert ook van belang is. De gedachte achter het advies van WUR om tijdig te beginnen met behandelen is immers dat gezonde voedsterbijen de ontwikkeling van gezonde winterbijen bevorderen. Voor die generatie voedsterbijen is het natuurlijk al helemaal te laat om nog wat aan varroa te doen. Kortom, zeker nu de temperaturen de komende dagen gaan dalen, valt er denk ik niet veel meer te doen dan hopen.

Ik heb overigens nog steeds moeite te aanvaarden dat de betreffende volken echt zo besmet zijn. Tot half juli aan toe viel er bijna geen mijt en dat is pas gestart met de eerste behandeling met mierenzuur. Het probleem is alleen dat het vallen nu blijft doorgaan. Het wil er bij mij slecht in dat ik na een paar behandelingen die toch echt een piek opleverden uitkom op een mijtval die hoger is dan voor de behandelingen. Echter, dat dit doorvallen nu al 5 weken aanhoudt sinds het beeindigen van de laatste behandeling is wel iets wat mij niet bevalt natuurlijk en wat mij wel zorgen baart (anders was ik deze discussie niet begonnen). De mijten die nu blijven vallen komen toch ergens vandaan. Misschien hoop ik dus tegen beter weten in dat het wel meevalt ..... de tijd zal het leren.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 05 okt 2011, 21:52

Hoi Wilgenroosje en Jack,

Wilgenroosje, jij schrijft:
Ik heb overigens nog steeds moeite te aanvaarden dat de betreffende volken echt zo besmet zijn. Tot half juli aan toe viel er bijna geen mijt en dat is pas gestart met de eerste behandeling met mierenzuur.
Dat klopt. Bij volken met veel broed, vallen er minder mijten. Daarnaast dien je in de zomer de natuurlijke mijtenval dagelijks te controleren. Dit omdat oorwurmen en mieren mijten van de onderlegger halen.

Verder schrijf je in je eerste bijdrage:
Vandaag telde ik weer rond de 15 mijten per dag over een periode van 6 dagen en dat is al enkele weken het beeld.
Als ik het goed begrijp vallen er bij jouw volken dus ±2 mijten per dag (15 mijten in 6 dagen). Dit betekent dat er in jouw volken ongeveer 1000 mijten rond lopen (dit is geen exact getal maar een orde van grootte). Het lijkt mij dat je bijen met deze mijtenpopulatie wel in leven blijven. Echter deze populatie is te hoog om daar in het nieuwe bijenseizoen mee te starten. Want grofweg verdubbelt het mijten aantal elke maand dat er broed in de volken aanwezig is. Vandaar dat ik je heb geadviseerd om een oxaalzuurbehandeling uit te voeren in de wintermaanden. Hierdoor verlaag je het aantal mijten drastisch (±95%) waardoor je volken ook de winter van 2012/2013 levend doorkomen.

Groeten.................

Gerard

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 07 okt 2011, 19:12

Hoi Lex,

Ja, zo kun je het ook lezen en dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Een hele grove berekening zegt dan dat er in die kast zo'n 3000 tot 4000 mijten zitten (15 x 300). Dit aantal wil nog niet zeggen dat het volk de winter niet overleeft. Deze mijten aantallen geven wel aan dat na een oxaalzuurbehandeling in de winter met een effectiviteit van 95% er na de behandeling nog ± 200 mijten in het volk achter blijven. Met die aantallen zou ik in april direct beginnen met het snijden van darrenbroed.

Groeten.....................

Gerard

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Hoe lang vallen mijten na behandeling

Bericht door wilgenroosje » vr 07 okt 2011, 19:28

goeienmoggel schreef:Vandaag telde ik weer rond de 15 mijten per dag over een periode van 6 dagen en dat is al enkele weken het beeld. Dat is geen 15 mijten in 6 dagen. Dat is dus 15 mijten per dag x 6 = 90 mijten op 6 dagen
Dit is (helaas) inderdaad de juiste lezing. Met de daggemiddelde van 2 had ik mij minder zorgen gemaakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten