Voeropname

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

gerard.b.w.vos
Contacteer:

Voeropname

Bericht door gerard.b.w.vos »

Is bekend of er enige relatie bestaat tussen de snelheid van (winter)voer opname door de bijen en de conditie van een volk?
Zoals bijvoorbeeld;
- het aantal bijen,
- gezondheid van de bijen,
- reeds aanwezig voer,
- metereologische omstandigheden,
- aanwezige dracht in de buurt,
- hoeveelheid broed wat nog aanwezig is.
en zo zijn er natuurlijk nog wel meer omstandigheden te bedenken.

De dames hebben alles alweer binnen en vliegen nog op o.a. aster, klimop, balsemien, maar vroeg me dat toch af!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Arnold
Contacteer:

Re: Voeropname

Bericht door Arnold »

jazeker. bij warmer weer zullen ze voer sneller op nemen als bij koeler weer.
sterkte van het volk is ook belangrijk. meestal zijn dit allemaal vrij logische dingen.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Gerard,
Ongetwijfeld zal de grote van het volk en de temperatuur de snelheid van voeropname beinvloeden.
ook de hoeveelheid broed is belangrijk.
Eigelijk moet je er voer zorgen dat er in de vroege herfst voldoende voer in de volken zit 6 á 10 kg zodat je niet heel vroeg al moet gaan voeren.
Dat beperkt nl de hoeveelheid broed, zeker als je ze dan ineens 10 liter geeft.
Een grote dracht is altijd broedbeperkend, dat valt mee als er voldoende honingkamers opstaan maar als ze na het actieve seizoen op 2 bakken staan vullen ze elke lege cel op met suikerhoning.
Natuurlijk zakt het broednest dan maar er komt gegarandeerd minder broed voor in de plaats is mijn ervaring.
Dit jaar was ik vrij vroeg begonnen met voeren en dan krijgen we na zo.n zomer toch nog 2 warme weken, normaal is er dan niets aan de hand want er is weinig dracht maar als er zoals bij mij bij twee standen nog vogeltjesland met o.a rammanas en veel klaproos etc staat te bloeien dan blijft er heel weinig broed over 1 a 3 ramen.
Ik heb voer uitgenomen en 4 uitgebouwde ramen ingezet maar dat is meer voor de winterzit dan voor het broeden.
Ook is bij de opname van het wintervoer de soort voerbak van belang.
De grote bakken met een toeter in het midden bevallen mij het minst.
De grote bakken met opname voorin zoals bij de 2 liter bakken gaat al een stuk beter.
De 2 liter bakken werken het beste, die zijn bij alle goede volken elke dag leeg en je kan dan 1 of 2 dagen overslaan, zodat je langzaam kan voeren.
Elk jaar is weer verschillend, dat maakt het zo spannend en soms gaat het anders dan we verwacht hadden
Dirk
dertiende
Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Cor Van Pelt »

Hallo imker vrienden,

Met de vraag voer opname wordt honing(nektar) bedoeld.

Wat is een goed manier om pollen te voeren?
Pollen alleen? Of gemengd met stroop?

Kunnen bijen pollen korrels weer verwerken?

Bedank voor de inlichting.
Groeten uit Alberta.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Cor,
In dit geval wordt het voeren van wintervoer bedoeld dus invertsuiker of opgeloste bietenkristalsuiker.
Of het veel zin heeft om pollen te voeren betwijfel ik.
Allereerst zijn die pollen gedroogd en daarna gemalen denk ik en opslaan kan niet.
Ik denk dat het beter is om ramen met pollen in goede tijden te bewaren ev. met een dun strooilaagje poedersuiker na de raat met pollen heel licht te besproeien met water te conserveren.
Deze raten inzetten bij de laatste inspectie voor het wintervoeren.
Alleen jonge bijen kunnen pollen opnemen om het eiwit/vet lichaam op te bouwen, dat is het enige wat echte winterbijen doen zodat ze in het voorjaar het eerste broed kunnen verzorgen.
Natuurlijk heb je ook bijen die half winterbijen zijn, hun reserve gedeeltelijk opgemaakt hebben om het laatste broed te verzorgen maar die zijn aan het eind van de winter dood.

Dirk
dertiende
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Pas op met pollen voeren. Het wordt verzameld door andermans bijen, ook in gebieden met AVB...

Lennard
Cor Van Pelt
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Contacteer:

Bericht door Cor Van Pelt »

Bedankt voor de reakties.

Maar hier gaat het over pollen verzameld door mijn bijen. Met een zgn.pollen trap.

En het was /is bedoeld om jonge bijen iets extra te geven,net voor de winter pauze.
Groeten uit Alberta.
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ah pollen van eigen bijen is geen probleem wat ziekten betreft.

Zoek met google naar "making pollen patties".

Je krijgt dan legio recepten. Het komt allemaal neer op een stijve pasta maken van pollen en honing/siroop, daar plakjes van maken en die dan op de ramen leggen.

Lennard
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Afgelopen dinsdag heb ik nog 1,5 kilo 3:2 suikerwater gevoerd. Gisteren was daarvan maar de helft op en dat er maar een enkele bij te drinken. Is dat normaal?
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Dat is niet zo vreemd. Het is koud en de bijen gaan clusteren ipv vliegen of voer opnemen.

Lennard
Plaats reactie