Darren broed.
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
Darren broed.
Imker vrienden,
Ik heb weer een vraag. Misschien een rare vraag. Is het mogelijk darren broed ergens heen te sturen?
Ik heb 6 Buckfast moeren uit Ontario gekocht. Zou het mogelijk zijn ergens een raam met darren broed te kopen en per post thuis te krijgen. Dan op een afgelegen perceel bevruchtings kastjes te zetten. Ik bedoel darren broed van een andere buckfast teler.
Zou ik dan zuivere backfast kunnen verwachten?
Groeten uit Alberta.
Ik heb weer een vraag. Misschien een rare vraag. Is het mogelijk darren broed ergens heen te sturen?
Ik heb 6 Buckfast moeren uit Ontario gekocht. Zou het mogelijk zijn ergens een raam met darren broed te kopen en per post thuis te krijgen. Dan op een afgelegen perceel bevruchtings kastjes te zetten. Ik bedoel darren broed van een andere buckfast teler.
Zou ik dan zuivere backfast kunnen verwachten?
Groeten uit Alberta.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Darren broed.
Cor
Ik neem aan dat jou volken ook darren produceren. Heeft het dan zin om een paar vreemde darren toe te voegen? Ik zou gaan voor werksterbroed en daarvan koninginnen kweken. Versturen van eitjes (ik meen van een dag ) zou mogelijk zijn, echter geen ervaring. Verder hangt natuurlijk alles af van wat er in de buurt rondvliegt. Het meest simpele is een goede teeltmoer aanschaffen. Raszuivere bevruchting is helemaal niet nodig voor productie volken, F1 volken voldoen prima.
ad staals
Ik neem aan dat jou volken ook darren produceren. Heeft het dan zin om een paar vreemde darren toe te voegen? Ik zou gaan voor werksterbroed en daarvan koninginnen kweken. Versturen van eitjes (ik meen van een dag ) zou mogelijk zijn, echter geen ervaring. Verder hangt natuurlijk alles af van wat er in de buurt rondvliegt. Het meest simpele is een goede teeltmoer aanschaffen. Raszuivere bevruchting is helemaal niet nodig voor productie volken, F1 volken voldoen prima.
ad staals
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Volgens mij gaat dat niet lukken. Om het broed goed thuis te krijgen zal het op de goede temperatuur moeten blijven, de goede vochtigheidsgraad moeten behouden; het mag niet schudden en schokken om het niet te beschdigen; het zal de goede stand moeten behouden en tenslotte moet je je afvragen of er geen schade optreedt door de afwezigheid van verzorgende werksters.
Of de raad van Ad opvolgen en moeren laten overkomen; als het elders bevruchte moeren zijn ,zullen haar darren genetisch identiek aan de moer zijn. Een volgende mogelijkheid om aan vreemde darren te komen is aan KI doen. sperma kun je van elders laten komen!!

Of de raad van Ad opvolgen en moeren laten overkomen; als het elders bevruchte moeren zijn ,zullen haar darren genetisch identiek aan de moer zijn. Een volgende mogelijkheid om aan vreemde darren te komen is aan KI doen. sperma kun je van elders laten komen!!
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
hallo Cor,
Ik neem aan dat je de moeren wilt gebruiken om je moeren voor je eigen volken te telen?
Zelf doe ik als volgt:
1e jaar aanschaf teeltmoer(en) van een goede teeler.
2e jaar F1 moeren voor al de volken op de stand telen.
én het aanschafen van een teeltmoer(en) van een andere goede teeler.
3e jaar de darren die je op je stand hebt vliegen zijn (raszuiver) van de eerste teeler, imers daren-eitjes zjn onbevrucht en je f1 moeren produceren halfbloed vrouwtjes, maar volbloed darren.
Als je nu je nieuwe moeren teelt van de teelt moer van jaar 2. kruis je de bijde lijnen.
Over de loop der jaren toepassen van deze manier heb je een behoorlijke invloed op de darrenstand in de omgeving waardoor de ´wilde´volken steeds meer goede eigenschappen krijgen.
Je kunt nu doorgaan met het steeds kruisen van lijnen van verschillende teelers, of roteren tussen een paar goede.
Het duurt wat langer maar werkt zeker.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik neem aan dat je de moeren wilt gebruiken om je moeren voor je eigen volken te telen?
Zelf doe ik als volgt:
1e jaar aanschaf teeltmoer(en) van een goede teeler.
2e jaar F1 moeren voor al de volken op de stand telen.
én het aanschafen van een teeltmoer(en) van een andere goede teeler.
3e jaar de darren die je op je stand hebt vliegen zijn (raszuiver) van de eerste teeler, imers daren-eitjes zjn onbevrucht en je f1 moeren produceren halfbloed vrouwtjes, maar volbloed darren.
Als je nu je nieuwe moeren teelt van de teelt moer van jaar 2. kruis je de bijde lijnen.

Over de loop der jaren toepassen van deze manier heb je een behoorlijke invloed op de darrenstand in de omgeving waardoor de ´wilde´volken steeds meer goede eigenschappen krijgen.
Je kunt nu doorgaan met het steeds kruisen van lijnen van verschillende teelers, of roteren tussen een paar goede.
Het duurt wat langer maar werkt zeker.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
In het boek " Koniginnenzucht " herausgeber prof.dr.dr. F. Ruttner op blz.167 Verzenden van teeltstof: eitjes moeten meer dan anderhalve dag oud zijn en binnen twee dagen weer in een volk worden gehangen. (staat ook beschreven hoe te verpakken).Oude Essink schreef:Volgens mij gaat dat niet lukken. Om het broed goed thuis te krijgen zal het op de goede temperatuur moeten blijven, de goede vochtigheidsgraad moeten behouden; het mag niet schudden en schokken om het niet te beschdigen; het zal de goede stand moeten behouden en tenslotte moet je je afvragen of er geen schade optreedt door de afwezigheid van verzorgende werksters.
ad staals
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Toch zit Cor wel in een interessante situatie volgens mij. Canada is maar dunbevolkt. Met mensen en dus ook met bijen. Cor, kun jij geen plek vinden zonder bijenvolken in een straal van laat ons zeggen 20km in de rondte? Als je zo'n plek kunt vinden, dan zou ik zeggen, doe onbevruchte moertjes met een schep bijen in een kastje en breng ze naar een plek waar een darrenvolk ze staat op te wachten. Helemaal interessant: een dal dat omringd wordt door hoge bergen. Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe bergachtig het bij jou is.
Groet,
Bart
Groet,
Bart
- Cor Van Pelt
- Contacteer:
Bart,Dat was mijn idee. Ik zit wel tamelijk dicht bij de Rocky Mountains,toch nog 160 km.
Maar ik heb de mogelijkheid een andere plaats te vinden dichter bij huis. N.L. op de boerderij van m'n zoon. Daar op de uiterste hoek zijn geen bijen dicht bij. Dat was ik van plan. Of ik andere darren kan krijgen weet ik nog niet.
Bedankt he.
Groeten uit Alberta.
Maar ik heb de mogelijkheid een andere plaats te vinden dichter bij huis. N.L. op de boerderij van m'n zoon. Daar op de uiterste hoek zijn geen bijen dicht bij. Dat was ik van plan. Of ik andere darren kan krijgen weet ik nog niet.
Bedankt he.
Groeten uit Alberta.
- Cor Van Pelt
- Contacteer:
Bart,Nog iets, De straal van 2okm. Dat is van het midden van een cirkel naar de buitenkant?
Of dwars doorheen?
Vliegen darren dat ver?
Of wordt er verwacht dat de moer ze halverwegen tegemoet gaat?
Groeten uit Alberta.
Of dwars doorheen?
Vliegen darren dat ver?
Of wordt er verwacht dat de moer ze halverwegen tegemoet gaat?
Groeten uit Alberta.
- Albert Stoter
- Contacteer:
Cor,
In de praktijk blijkt een koningin zo snel mogelijk te willen paren in een geschikte omgeving nabij darrenvolken. Wellicht wordt daarom rond een bevruchtingsstation ook een bijenvolkvrije zone van zo'n 10 kilometer nog geaccepteerd terwijl 12 kilometer het theoretische minimum is (van afstand koningin + afstand dar).
Hiermee wordt dus bedoeld 10 kilometer vanaf de standplaats van de koningin naar alle kanten. Van het ene uiterste punt naar het andere uiterste punt is dan 20 kilometer.
In de praktijk blijkt een koningin zo snel mogelijk te willen paren in een geschikte omgeving nabij darrenvolken. Wellicht wordt daarom rond een bevruchtingsstation ook een bijenvolkvrije zone van zo'n 10 kilometer nog geaccepteerd terwijl 12 kilometer het theoretische minimum is (van afstand koningin + afstand dar).
Hiermee wordt dus bedoeld 10 kilometer vanaf de standplaats van de koningin naar alle kanten. Van het ene uiterste punt naar het andere uiterste punt is dan 20 kilometer.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik bedoelde inderdaad een cirkel met een straal/radius van 10km. Zo'n cirkel heeft dus een doorsnede van 20km.
(Overigens altijd heel lollig om in het Emigrantennederlands van Cor telkens een piepklein beetje Engels te zien doorsijpelen. 'Vliegen darren dat ver?' vraagt Cor. Daar hoor je natuurlijk de Engelse constructie 'that far' doorheen. Correct was geweest: 'Vliegen darren zó ver?' Geneer je niet, Cor. Ik vind dit ongelooflijk charmant. Spreek je ook Nederlands met een accent? Of kun je dat na vele jaren Canada niet meer beoordelen?
)
Overigens was die 20km maar een slag in de lucht. Ik heb geen idee hoe groot de 'bijenvrije' cirkel rondom een bevruchtingsstand moet zijn. Albert weet er duidelijk meer van.
Ik zou zeggen, aan de bak met de koninginnenteelt. Ik zou het supersimpel houden. Neem je lievelingsvolk mee naar de boerderij van je zoon en laat de darren uit dat volk gekochte F1-koninginnen bevruchten. Pas op voor inteelt.
Heel veel Nederlanders zouden stinkend jaloers zijn op zo'n mogelijkheid. Koninginnen telen moet in de VS en Canada toch haast kinderspel zijn en heel veel beoefend worden? Zou je zeggen? Waddeneilanden zijn immers niet nodig. Geweldig.
Groet,
Bart
(Overigens altijd heel lollig om in het Emigrantennederlands van Cor telkens een piepklein beetje Engels te zien doorsijpelen. 'Vliegen darren dat ver?' vraagt Cor. Daar hoor je natuurlijk de Engelse constructie 'that far' doorheen. Correct was geweest: 'Vliegen darren zó ver?' Geneer je niet, Cor. Ik vind dit ongelooflijk charmant. Spreek je ook Nederlands met een accent? Of kun je dat na vele jaren Canada niet meer beoordelen?

Overigens was die 20km maar een slag in de lucht. Ik heb geen idee hoe groot de 'bijenvrije' cirkel rondom een bevruchtingsstand moet zijn. Albert weet er duidelijk meer van.
Ik zou zeggen, aan de bak met de koninginnenteelt. Ik zou het supersimpel houden. Neem je lievelingsvolk mee naar de boerderij van je zoon en laat de darren uit dat volk gekochte F1-koninginnen bevruchten. Pas op voor inteelt.
Heel veel Nederlanders zouden stinkend jaloers zijn op zo'n mogelijkheid. Koninginnen telen moet in de VS en Canada toch haast kinderspel zijn en heel veel beoefend worden? Zou je zeggen? Waddeneilanden zijn immers niet nodig. Geweldig.
Groet,
Bart