Het lijkt wel of mijn bijen hun orientatie en beetje verliezen.
Allereerst liggen er aardig wat dode bijen om en bij de kasten (2).
Twee, zie ik dat ze uit één kast een aantal larven naar buiten werken.
Drie zitten er om de lampen in mijn tuin, momenteel 's avonds een aantal bijen, deze gaan dus niet terug in de kast(en).
Recentelijk heb ik voor het eerst redelijke aantallen varroa's op de lade.
Gisteren op advies van mijn begeleider nogmaals de varroa's behandeld.
Kent iemand dit verschijnsel?
orientatie
Moderator: Hans van der Post.
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
orientatie
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- wilgenroosje
- Contacteer:
Re: orientatie
Wat ik wel herken is opeens een toename van het aantal varroa's. Hoewel ik de reguliere behandelingen (mierenzuur eind juli en eind augustus) al achter de rug had en klaar was met inwinteren bleven de mijten vallen in september en oktober en nam het aantal zelfs toe.
Een ervaren imker uit mijn omgeving zei dat dit vermoedelijk komt door het relatief slechte weer in de zomer en het wat warme najaar. Veel volken zijn daardoor in augustus en september toch nog een flink broednest gaan aanzetten met bijbehorende toename van de mijten natuurlijk. Ik weet het niet, maar klinkt mij plausibel als verklaring.
Ik heb overigens ook nog een keer extra behandeld enkele weken terug met een enorme mijtval als gevolg, bijna nog meer dan in juli en augustus. Geeft mij het idee dat de genoemde verklaring van het late broednest en dus veel late mijtgroei wel eens kan kloppen.
Andere zaken herken ik niet echt (wel dat dode bijen natuurlijk en ook wel eens een bij die 's avonds bij een tuinlamp rondhangt, maar niet extreem en niet opvallend anders dan in de zomer).
Een ervaren imker uit mijn omgeving zei dat dit vermoedelijk komt door het relatief slechte weer in de zomer en het wat warme najaar. Veel volken zijn daardoor in augustus en september toch nog een flink broednest gaan aanzetten met bijbehorende toename van de mijten natuurlijk. Ik weet het niet, maar klinkt mij plausibel als verklaring.
Ik heb overigens ook nog een keer extra behandeld enkele weken terug met een enorme mijtval als gevolg, bijna nog meer dan in juli en augustus. Geeft mij het idee dat de genoemde verklaring van het late broednest en dus veel late mijtgroei wel eens kan kloppen.
Andere zaken herken ik niet echt (wel dat dode bijen natuurlijk en ook wel eens een bij die 's avonds bij een tuinlamp rondhangt, maar niet extreem en niet opvallend anders dan in de zomer).