Hout voor bijenkasten
Hout voor bijenkasten
Mijn eerste bijenkasten heb ik 2 jaar geleden gemaakt van 'gewoon' goedkoop multiplex van de bouwmarkt. Helaas bleek dit jaar, ondanks meerdere lagen Tencotop, dat het plaatmateriaal ging delamineren. Niet meer gebruiken dus.
De tweede serie heb ik dit jaar gemaakt van 18 mm garantplaat. Mooi materiaal om mee te werken en ik verwacht dan ook geen problemen hiermee.
De prijs van garantplaat is echter wel een behoorlijk probleem voor me.
Onlangs kreeg ik van een bevriende scheepstimmerman wat reststukken underlayment platen. Volgens hem zou dit goed watervast zijn.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en zo ja, is die ervaring positief of negatief?
Overigens zijn alle suggesties voor redelijk betaalbare hout- en plaatmaterialen welkom.
Pieter
De tweede serie heb ik dit jaar gemaakt van 18 mm garantplaat. Mooi materiaal om mee te werken en ik verwacht dan ook geen problemen hiermee.
De prijs van garantplaat is echter wel een behoorlijk probleem voor me.
Onlangs kreeg ik van een bevriende scheepstimmerman wat reststukken underlayment platen. Volgens hem zou dit goed watervast zijn.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en zo ja, is die ervaring positief of negatief?
Overigens zijn alle suggesties voor redelijk betaalbare hout- en plaatmaterialen welkom.
Pieter
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
ik zou zelf geen underlyment nemen want als het vochtig word zet het uit en ook krom en het is ook nog niet echt glad ik heb vandaag zelf een bevruchtings kastje gebouwt van 18 mm multiplex en als je dat goed schilderd dan kan het lang mee gaan mist je het paar keer doet
als je het onbehandelt laat dan kan je er op wachten dat fout gaat
gr paul
als je het onbehandelt laat dan kan je er op wachten dat fout gaat
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- semar
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Locatie: amsterdam
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
zelf flink wat kasten gebouwd van watervaste multiplex,
als je niet vertand maar de hoeken gewoon koud op elkaar doet en flink bijts, moeten ze toch wel een 15 jaar meegaan.
het eerste wat bij mij begingt te rotten is de bodem.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. ik bijts buiten én binnenkant. de binnenkant wordt dan nageschilderd met propolis opgelost in spiritus.
als je niet vertand maar de hoeken gewoon koud op elkaar doet en flink bijts, moeten ze toch wel een 15 jaar meegaan.
het eerste wat bij mij begingt te rotten is de bodem.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. ik bijts buiten én binnenkant. de binnenkant wordt dan nageschilderd met propolis opgelost in spiritus.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
- Locatie: Herselt
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
Misschien na Urbanus' konijnenkotelaar, nu de simplexelaar en de spaarelaar ?



Re: Hout voor bijenkasten
Underlayment is een ruim begrip als uw timmerman u vertelde dat het watervast verlijmd is zou ik dat aannemen en de kasten er van maken.
Zelf maak ik mijn kasten van underlayment van finsgrenen het kost de helft in vergelijking met garant.
Finsgrenen wordt ook in de bouw gebruikt in vochtige ruimtes.
Wel de zaagsnedes goed in smeren met houtlijm of een ander daarvoor product.
Zelf maak ik mijn kasten van underlayment van finsgrenen het kost de helft in vergelijking met garant.
Finsgrenen wordt ook in de bouw gebruikt in vochtige ruimtes.
Wel de zaagsnedes goed in smeren met houtlijm of een ander daarvoor product.
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
er is maar 1 soort underlayment maar ik zou het echt afraden om het te gebruiken
wat u bedoelt fins grenen dat zijn volgens mij timmerpanelen ? die je als boekenplank kan gebruiken ? of heb ik het mis
wij waren laast in goch duitsland net over de grens bij boxmeer daar in een bouwmarkt zag ik eiken timmerpanelen liggen
die zijn volgens mij er wel goed voor en niet echt duur
als je multiplex neemt kost een plaat 122x244 cm 35 a 40 euro
of gewoon maten door geven bij de houthandel en dat laten zagen dan heb je geen afval en het is mooi haaks
zo heb ik dat ook gedaan met me bevruchtings kastjes
gr paul
wat u bedoelt fins grenen dat zijn volgens mij timmerpanelen ? die je als boekenplank kan gebruiken ? of heb ik het mis
wij waren laast in goch duitsland net over de grens bij boxmeer daar in een bouwmarkt zag ik eiken timmerpanelen liggen
die zijn volgens mij er wel goed voor en niet echt duur
als je multiplex neemt kost een plaat 122x244 cm 35 a 40 euro
of gewoon maten door geven bij de houthandel en dat laten zagen dan heb je geen afval en het is mooi haaks
zo heb ik dat ook gedaan met me bevruchtings kastjes
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- buzzer
- Berichten: 690
- Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Locatie: olst
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
Ik heb deze week een 6 ramer gemaakt van grenen kaasplank. De houtsloperij hier in het dorp heeft een kaasfabriek gesloopt en daar is een enorme hoeveelheid planken uitgehaald. Op deze planken lagen de kazen opgeslagen. Dikte van 1,5 tot 2,0 cm, breedte 35 cm en lengte 165 cm. Prachtig uitgewerkt hout. Ik denk alleen dat het verven een probleem zal zijn dus heb ik besloten het kastje in de lijnolie te zetten. Ik heb inmiddels een ruime hoeveelheid ingeslagen. Zoek op marktplaats bij kaasplanken Olst....... 

Alle begin is (bij) zonder honing.
- semar
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Locatie: amsterdam
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
mijn watervaste multiplex is op maat gezaagt bij de handel (scheel nog altijd de helf met de kataloguswaarde bijenhuis),
met bijtsen gaat het lang mee, maar ik heb ook een paar dadantkasten van het bijenhuis van wpb, die (zoals men reclame maakt) vertande hoeken(einden) heeft, prima voor de constructie maar in de praktijk niet erg prakties bij daken en bodems.
De plekken waar het begingt te rotten zijn met name deze hoektandverbindingen van de daken, en de vlieggat constructie van de bodem.
de vertandingen hier zijn erg moeilijk goed met beits af te dichten omdat aan beide zijden van de hoek kopshout is wat ook nog eens heel veel sneden heeft ivm de hoektandverbinding wat op den duur toch vocht binnenlaat.
Van mijn 4 dadants met hoektanden moet ik na ±8-10 jaar nu 2 bodems repareren (plank en voorzijde vervangen) en het houtwerk van 2 daken helemaal vervangen (ze vallen letterlijk uit elkaar)! het probleem is natuurlijk dat je niet onder de metalen plaat kunt komen die op de deksels is gemonteerd.
heb 15 jaar terug 5 spaarkasten gemaakt van wpb die na 5 jaar (toen ik overging op dadant) door een colega zijn overgenomen en die zijn allemaal nog in puike staat zijn. OOk de daken en bodems. Het verschil in constructie is; bij mijn zelfbouw geen hoekatanden maar de planken zijn koud op elkaar gelijmd en gespijkert, ook de daken en bodems. alles dik in de bijts en pas DAARNA de dakbedeking met dakasfalt bespijkerd. bij de bodem is de vliegplank de zwakke plek met name de pinanoscharnier waar de vliegplank op hangt hier dringt dan vocht het hout binnen en roest de scharnier.
mijn advies geen hoektanden gebruiken, en als mogelijk integreer de boden en vliegplank met elkaar (geen scharnier nodig), en eerst bijtsen en dan pas de dakbescherming (alu plaat of dakasfalt monteren) dan gaan ze in iedergeval mijn imkersleven mee!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps al mijn kasten staan buiten op open stand onder een grote zwarte els
met bijtsen gaat het lang mee, maar ik heb ook een paar dadantkasten van het bijenhuis van wpb, die (zoals men reclame maakt) vertande hoeken(einden) heeft, prima voor de constructie maar in de praktijk niet erg prakties bij daken en bodems.
De plekken waar het begingt te rotten zijn met name deze hoektandverbindingen van de daken, en de vlieggat constructie van de bodem.
de vertandingen hier zijn erg moeilijk goed met beits af te dichten omdat aan beide zijden van de hoek kopshout is wat ook nog eens heel veel sneden heeft ivm de hoektandverbinding wat op den duur toch vocht binnenlaat.
Van mijn 4 dadants met hoektanden moet ik na ±8-10 jaar nu 2 bodems repareren (plank en voorzijde vervangen) en het houtwerk van 2 daken helemaal vervangen (ze vallen letterlijk uit elkaar)! het probleem is natuurlijk dat je niet onder de metalen plaat kunt komen die op de deksels is gemonteerd.
heb 15 jaar terug 5 spaarkasten gemaakt van wpb die na 5 jaar (toen ik overging op dadant) door een colega zijn overgenomen en die zijn allemaal nog in puike staat zijn. OOk de daken en bodems. Het verschil in constructie is; bij mijn zelfbouw geen hoekatanden maar de planken zijn koud op elkaar gelijmd en gespijkert, ook de daken en bodems. alles dik in de bijts en pas DAARNA de dakbedeking met dakasfalt bespijkerd. bij de bodem is de vliegplank de zwakke plek met name de pinanoscharnier waar de vliegplank op hangt hier dringt dan vocht het hout binnen en roest de scharnier.
mijn advies geen hoektanden gebruiken, en als mogelijk integreer de boden en vliegplank met elkaar (geen scharnier nodig), en eerst bijtsen en dan pas de dakbescherming (alu plaat of dakasfalt monteren) dan gaan ze in iedergeval mijn imkersleven mee!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps al mijn kasten staan buiten op open stand onder een grote zwarte els
- semar
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Locatie: amsterdam
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
Goeienmoggel,goeienmoggel schreef:Bij mij moeten ze dan ook op een NICOT bodem passen dus is zowel de buiten als binnenmaat van belang voor het passen op en in de bodem..
Is het verwschil echt zo groot? ik heb zoals gezegt dadant kasten van het bijenhuis, en heb deze zomer honingbakken gekocht bij Holtermann, deze werkt met hechthout, de wantdikte is iets dikker dan de broedbaken maar ik kan ze prima gebruiken. ok het oogt niet zo mooi (de zijkanten steken een paar mm uit aan weerszijden, maar de binnenmaat is hetzelfde.
zolang ik de honingbak van het bijenhuis bovenop houd (ivm kleinere pasvorm van bijenhuis daken) werkt dat prima (´s winters heb ik er geen 3 honingbakken op).

Ik ga nu nieuwe daken bij holtermann kopen om de uiteen-valende exemplaren van het bijenhuis te vervangen, deze zijn iets te ruim voor de bijenhuis bakken maar, passen op beide.
heb trouwens nu een oude spaarkast in gebruik met een kunsstof broedbak ertussen (nogmaals steekt behoorlijk (1,50 cm) aan weerszijden uit maar binnenmaat past prima en daar wonen de bijen, voor nu werkt dat ook prima.
pasproblemen vallen reuze mee (vooral in de zomer) de bijen hebben geen estetica comisie´s en vinden het prima.
Zo komt jan splinter door de winter!
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Bijlagen
-
- voorbeeld van tijfdelijke verloopnippel spaar6 naar dadant
- HPIM1855 [DVD (NTSC)].JPG (26.42 KiB) 4173 keer bekeken
- Oude Essink
- Erelid
- Berichten: 3562
- Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Re: Hout voor bijenkasten
Als in verband met de bijenruimte de binnenmaten maar goed zijn
hennie oes

hennie oes
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast