Ijsazijn keihard
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ijsazijn keihard
Ik wilde vanochtend ijsazijn aanvullen in mijn diepvries met oude raten, bleek de azijn in de fles hard te zijn geworden. Hoe komt dit en kan ik daar nog iets aan doen? Voor de duidelijkheid, het vriest hier nog niet.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Ijsazijn keihard
Wel...je hebt uitgevonden waarom ijsazijn ijsazijn heet. En dat je blijkbaar pure ijsazijn hebt.
Watervrij azijnzuur heeft de eigenschap dat het "stolt" (kristaliseert) onder de 17 graden. Chemisch verandert er niks, je kan de fles in een warmer vertrek zetten en verder gewoon gebruiken.
Lennard
Watervrij azijnzuur heeft de eigenschap dat het "stolt" (kristaliseert) onder de 17 graden. Chemisch verandert er niks, je kan de fles in een warmer vertrek zetten en verder gewoon gebruiken.
Lennard
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
LWPisa schreef:Wel...je hebt uitgevonden waarom ijsazijn ijsazijn heet.

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het betekend wel dat , als je dit recent ( in Nederland ) in een bepaalde ruimte ( onverwarmd ) toegediend hebt , de werking onvoldoende zal zijn . Ook nu nog gebruiken heeft weinig zin meer , omdat de verdamping onvoldoende zal zijn .
Jaap v P
Jaap v P
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
mischien domme vraag,
Ik had begrepen dat ijsazijn een explosief gas kan vormen in een verwarmde ruimte?
(dit heeft mij altijd weerhouden het te gebruiken).
Is dit middel gevaarlijk in een verwarmde ruimte (Mijn werkhok op de schooltuin) en dan bedoel ik vormt het inderdaad een brandbaar mengsel zuurstof/gas? en is het gevaarlijk om in dezefde onverwarmde ruimte toe te passen als je er regelmatig werkt? (ivm inademing)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik had begrepen dat ijsazijn een explosief gas kan vormen in een verwarmde ruimte?
(dit heeft mij altijd weerhouden het te gebruiken).
Is dit middel gevaarlijk in een verwarmde ruimte (Mijn werkhok op de schooltuin) en dan bedoel ik vormt het inderdaad een brandbaar mengsel zuurstof/gas? en is het gevaarlijk om in dezefde onverwarmde ruimte toe te passen als je er regelmatig werkt? (ivm inademing)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Contacteer:
Het is zo en zo niet verstandig om dit in een ruimte toe te passen waar je zelf in ademt .enkel in afgesloten ruimtes die niet betreden worden . Trouwens , wanneer je dit in een potje schenkt ,wil je zelf al weg.

-
- Contacteer:
Hm je ziet dat er ook mierenzuur bij zit, wat een bijproduct is van de manier waarop ze het maken (oxideren van aceetaldehyde). Dat zijn maar sporen want je kunt azijnzuur en mierenzuur goed op kookpunt scheiden door destilatie.
Even aannemend dat het etiket correct is. Voor de wasmottoepassing maakt dat niet uit maar voor andere zaken zou dit technisch azijnzuur wel eens ongeschikt kunnen zijn.
Om je schuur op te blazen moet je wel een behoorlijke hoeveelheid azijnzuurdamp in de lucht brengen wat bij lage temperaturen niet meevalt. Voordat je een explosief mengsel krijgt wordt het ook al onprettig om in een ruimte met azijnzuur te verblijven. Explosies helpen wel goed tegen wasmot denk ik.
L
Even aannemend dat het etiket correct is. Voor de wasmottoepassing maakt dat niet uit maar voor andere zaken zou dit technisch azijnzuur wel eens ongeschikt kunnen zijn.
Om je schuur op te blazen moet je wel een behoorlijke hoeveelheid azijnzuurdamp in de lucht brengen wat bij lage temperaturen niet meevalt. Voordat je een explosief mengsel krijgt wordt het ook al onprettig om in een ruimte met azijnzuur te verblijven. Explosies helpen wel goed tegen wasmot denk ik.
L
Laatst gewijzigd door LWPisa op vr 11 nov 2011, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Is het dan ook mogelijk ( toegestaan ) dat een etiket op een fles met zulke vloeistof niet correct is ??LWPisa schreef:
Even aannemend dat het etiket correct is.
L

Jaap v P
-
- Contacteer:
Eigenlijk niet. De wetgeving en kwaliteitscontrole zouden dat moeten voorkomen, dat er zaken opstaan die er niet in zitten en andersom. Dat is goed gewaarborgd in een kwaliteitsomgeving bij grote fabrikanten. Als tussenhandel zaken vanuit de vaten in flessen doet is er soms een grotere kans op fouten (verkeerd etiket op de fles).
Dat doet hier niet ter zake maar voor bepaalde chemische processen moet je echt zeker weten dat het is wat je wilt, dan moet er naast een etiket ook nog een analysecertificaat bij waarvan aangetoond kan worden dat het bij de container hoort.
L
Dat doet hier niet ter zake maar voor bepaalde chemische processen moet je echt zeker weten dat het is wat je wilt, dan moet er naast een etiket ook nog een analysecertificaat bij waarvan aangetoond kan worden dat het bij de container hoort.
L
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
het probleem is natuurlijk het bijenhok (kamer in een opslag/woning)is verwarmd, (onderdeel van de schooltuin) en in de winter als ik er soms een tijd niet komt kan de damp dus wel degelijk opbouwen? en er hoeft maar een medewerker te zijn die niet oplet en boem! fik?LWPisa schreef:Om je schuur op te blazen moet je wel een behoorlijke hoeveelheid azijnzuurdamp in de lucht brengen wat bij lage temperaturen niet meevalt. Voordat je een explosief mengsel krijgt wordt het ook al onprettig om in een ruimte met azijnzuur te verblijven. Explosies helpen wel goed tegen wasmot denk ik.
L
Vriendelijke groet
Semar(Dominique).