Verschenen in:
"Nutrigenomics in honey bees: digital gene expression analysis of pollen's nutritive effects on healthy and varroa-parasitized bees". Alaux et al. BMC Genomics 2011, 12:496
Vertaling van de samenvatting:
Stuifmeel verhoogt de stofwisseling en activeert de weefselgroei en de ontwikkeling van de honingbij. Het bevat tevens voedingsstoffen die de expressie stimuleren van genen die haar levensduur verlengen. Echter, de negatieve impact van varroa op het metabolisme van de bij en haar immuunsysteem, kan niet gekeerd worden door stuifmeel te voeden. Door de blokkering van haar moleculair metabolisme (met name van eiwitten hierin), belet de parasiet dat de normaliter gunstige effecten van stuifmeel tot uiting komen. Dat toont aan dat aan varroa gelinkte ziekten heel virulent zijn en moeilijk te bestrijden, vermoedelijk is dat te wijten aan de vermeerdering van meerdere virussen die de mijt overdraagt.
Bron: BEE-L.
Voedingseffect stuifmeel op varroase
-
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Voedingseffect stuifmeel op varroase
citaat: Dat toont aan dat aan varroa gelinkte ziekten heel virulent zijn en moeilijk te bestrijden, vermoedelijk is dat te wijten aan de vermeerdering van meerdere virussen die de mijt overdraagt.
Dit roep ik al sinds 2003
Dit roep ik al sinds 2003
!Hans.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Voedingseffect stuifmeel op varroase
Hier een foto van de death-valley woestijn. je weet nooit wie het roepen gehoord heeft; bovendien zijn velen pas tevreden als zij zelf het wiel hebben uitgevonden.Dit roep ik al sinds 2003
hennie oes
-
- Contacteer:
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer: