Wij kunnen natuurlijk gaan klagen over de dode bijenvolken en gaan wijzen naar gif of andere instellingen die volgens ons niet op de juiste weg zitten met onderzoek naar ccd en of varoamijt.
Nu heb ik het volgende voorstel,
als iedereen volgend voorjaar op dit forum aangeeft hoeveel volken hij heeft ingewintert
en hoeveel er dood zijn,
daarbij aangeeft of hij heeft gereisd
wanneer en hoe vaak heeft behandelt tegen varoamijt ( en waarmee)
of er ook nosema aanwezig is en in wat voor mate in het voorjaar
hoeveel heeft bij gevoerd (volken honger hebben gehad in het seizoen) en ingewintert
of er bij de dode volken nog broed en of voldoende voer aanwezig is
ze zijn uitgevlogen of dood in de kast liggen
dat er voldoende stuifmeel en dracht aanwezig was van april tot september.
en zo zijn er misschien nog wel paar vragen te bedenken
dan hebben we iemand nodig die dit alles in tabbeltjes kan bewerken (ik kan dat namelijk niet)
kortom dit schreewt om een coordinator.
misschien krijgen we dan inzicht landelijk hoeveel sterfte er onder de bijenvolken is en wat mogelijk de oorzaak is .
ik zal mij zelf als voorbeeld stellen ik woon in een natuurgebied binnen een straal van 4 km geen intensievelandbouw dus als ik ccd zou hebben ligt het niet aan het landbouw gif mits ik niet gereisd heb met de volken,
maar zou het in de varoa behandeling kunnen zitten bv teweinig of op verkeerde tydtstip behandelt verkeerde middelen gebruikt kortom geen weerstand in het volk tegen virissen.
dit alles om inzicht te krijgen in de bijensterfte want iedere imker werkt op zijn eigen manier.
gr noord,
is dit een knuppel in het hoenderhok.