Kerstkronkel

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
marc
Contacteer:

Kerstkronkel

Bericht door marc »

Voor de kerstdagen, wat vinden jullie van volgende redenering :

1. De varroa is schadelijk omdat hij gevaarlijke virussen (DWV, CPV...) over draagt.
2. December : er is nog te veel varroa in het volk en de bijen zitten dus vol virussen
3. Je doet een winterbehandeling om de varroa eruit te halen om in het voorjaar
gezonde bijen te hebben
4. Maar de winterbijen blijven besmet met virussen want het zuur doet niets aan de
virussen en er komen nu geen nieuwe onbesmette bijen bij.
5. Met een gezond volk in maart bewijs je dus eigenlijk dat bijen met virussen de
winter goed door komen.

De forse behandelaars zullen wel uitleggen met welk punt ik verkeerd zit zeker.

Prettige kerst aan iedereen en tot aan de andere kant
Uit een druilerig Haspengouw
Laatst gewijzigd door marc op vr 23 dec 2011, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Re: Kerstkronkel

Bericht door Ruinerweg »

In elk volk zit varroa, bestrijding nu heeft dus zin.
Elk levend wezen is overdekt met virussen, als het wezen gezond is wil dit niet zeggen dat het ziek wordt!
Dus: een gezond volk met varro heeft in maart toekomst!
Wel weer de varroa bestijden!

Succes en een goed 2012, ook voor de bijen!

Roel
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Roel schreef:
In elk volk zit varroa, bestrijding nu heeft dus zin
.
Moeten wij die stelling niet een beetje nuanceren ?

In elk volk zit varroa:bestrijding heeft dus geen zin. Als door die bestrijding de varroadruk niet zal afnemen, help je het volk van de regen in de drup.
Een volk met een teveel aan varroa zal baat hebben bij een bestrijding nu, als die bestrijding het teveel kan wegnemen; dit moet dan wel opwegen tegen de neergang die door de bestrijding zelf in het volk wordt veroorzaakt.
Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

1. De varroa is schadelijk omdat hij gevaarlijke virussen (DWV, CPV...) over draagt.
2. December : er is nog te veel varroa in het volk en de bijen zitten dus vol virussen
3. Je doet een winterbehandeling om de varroa eruit te halen om in het voorjaar
gezonde bijen te hebben
4. Maar de winterbijen blijven besmet met virussen want het zuur doet niets aan de
virussen en er komen nu geen nieuwe onbesmette bijen bij.
5. Met een gezond volk in maart bewijs je dus eigenlijk dat bijen met virussen de
winter goed door komen.
Bij 1. Niet alleen de virussen zijn schadelijk; de mijten ook. De schade die de mijten aanrichten, maakt de bijen bevattelijk voor allerlei schadelijke virussen. Ik begrijp uit de literatuur, dat die virussen er al veel langer waren, maar door de introductie van de varroamijten zijn ze pas echt 'virulent' geworden, als ik dat woord correct gebruik. Het schijnt zoveel als 'gevaarlijk' te betekenen. Verbeter me gerust.

Bij 2. Niets tegenin te brengen.

Bij 3. Kleine toevoeging. Door de varroabehandeling heb je niet alleen in 2012 gezondere bijen, maar in 2013 ook; een goede bestrijding keert zich ook op langere termijn uit. Vraag me alsjeblieft niet waar ik het vandaan heb. Ik kan onmogelijk alle referenties onthouden.

Bij 4. Onzin. De virussen tasten het broed aan. Er is geen broed, dus kunnen de virussen niet toeslaan. Afgezien daarvan, dat zei ik net, zorgt de schade die de varroa veroorzaakt ervoor, dat het broed kwetsbaar wordt voor virussen. Als er geen mijten in het volk zijn op het moment dat het volk weer begint te broeden, dan maken de virussen veel minder kans om virulent te worden: de bijen zijn dan veel weerbaarder.

Bij 5. Klopt. Onder de voorwaarde dat er geen, of zeer weinig mijten aanwezig zijn. Die creëren namelijk gunstige omstandigheden voor de virussen.

(Voor een goede referentie: ik zit net de brochure Effectieve bestrijding van varroa te herlezen. De brochure is integraal te downloaden op http://www.bijen.wur.nl .)

Groet,

Bart
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hee Bart,
1. zeg je eigenlijk net hetzelfde, dus akkoord
2. ben je akkoord
3. beweer je dat de winterbehandeling nu gebeurt om gezonde volken te hebben in lente 2013 !!! Ik weet niet of je al aan de gluhwein zit maar ik neem dus gerust aan dat je ook met punt 3 akooord bent
4. je weerlegt punt 4 ook niet want wat je zegt loopt mank. De varroa zit in broedtijd bij voorkeur op de larven en buiten de broedtijd op de volwassen bijen. In beide gevallen kunnen ze schade aanrichten en beide fases kunnen de typische varroa-overgedragen virussen meekrijgen. Dat er nu geen broed meer aanwezig is wijzigt de zaak niet, die varroa was er 1-2 maand(en) terug dus ook al toen deze winterbijen nog larve waren ! Je behandelt omdat je vindt dat er nog teveel varroa in zit en daardoor ook varroa-gedragen virussen in de bijen.
5. ben je akkoord. Dragen de besmette winterbijen in het voorjaar niet zelf hun virussen over via hun voedersappen naar de larven toe ? hebben ze daarvoor de varroa nodig ?
Als besmette winterbijen verschillende wintermaanden kunnen overleven zie ik ook niet in waarom het de nieuwe jonge bijen in een rijke lente zou deren.

De punten staan nog steeds overeind.
Probeer me beter te overtuigen. Het is een goede les voor jonge imkers.
(en bespaar me wur en andere aub, denk gewoon eens na)
:twisted: duiveltje op kerst
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Marc schreef:
Dragen de besmette winterbijen in het voorjaar niet zelf hun virussen over via hun voedersappen naar de larven toe ? hebben ze daarvoor de varroa nodig ?

Is er bewijs dat virussen worden overgedragen via het voeder sap? Zijn alle ovarlevende bijen ziek?
Wat ik zeker weet is: Bij een tijdig effectieve bestrijding geen verliezen. En nu is het mogelijk door te bestrijden, ongeacht het aantal mijten, met zomin mogelijk te starten in 2012.

ad staals
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Over het onderling doorgeven van virussen tussen bijen, is weinig info te vinden. Vandaar ook het vraagteken, Ad.
Maar je kan alleen maar heel zwaar vermoeden dat dit wel degelijk het geval is. Een bijenvolk zit in wintertijd zo opeengepakt en heeft de eigenschap door voortdurend onderling contact en uitwisseling van voedersappen onder elkaar, een globale volksbuffer aan eiwitten te onderhouden. De link naar een onderlinge besmetting is dan niet ver zoek en betreft alle bijen.
We kunnen ons ook de vraag stellen of bijen die 'besmet' zijn ook automatisch 'ziek' zijn.
Jouw zekerheid is ook zeer relatief omdat ze in mijn geval niet klopt want ik behandel, zoals je weet, niet. De bijen zijn hier besmet met de varroavirussen (dat is al aangetoond) maar de volken doen het uitstekend. Volgens mij kan je bijen hebben die ertegen kunnen (niet ziek worden) en andere die eraan bezwijken en komt het er dus op neer in je wintervolk aanzienlijk meer van die eerste groep te hebben.

Volgens mij kan je met de winterbehandeling de vector (varroa) wel verminderen maar niet de eigenlijke, uiteindelijke oorzaak van een mogelijke sterfte (de virussen die al aanwezig zijn) ?
Dat betekent dat een winterbehandeling geen enkel effect heeft op de wintersterfte zelf, zoals algemeen wordt aangenomen, maar alleen goed is om het lente- en zomervolk dat erop volgt een varroa-armere start te bezorgen, voor wie dat wenst. Toch een heel andere kijk, want iedereen wordt aangeraden om nog snel te behandelen om minder wintersterfte te hebben.
Worden we hier niet misleid en is die, zo belangrijke winterbehandeling, niet zwaar overroepen ?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Marc
Ik ben het eens met winterbehandeling helpt niet tegen wintersterfte, die zijn nu al weg. Wintersterfte voorkom je door voordat de winterbijen gemaakt worden zo goed mogelijk te bestrijden. En hoe kleiner somers de populatie mijten hoekleiner de druk in de zomer. Kleine druk in de zomer bereik je door nu de laatste klap toe te dienen.

ad staals
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hee Ad, blij dat je in dezelfde zin denkt.
Ik vond trouwens deze morgen in de mail al een berichtje van Ghislain De Roeck met het bewijs van virus overdracht tussen bijen. Bijen dragen deze virussen zelfs over via de bloemen waar ze op zitten.
Als de winterbehandeling dus niet gericht is op de wintersterfte maar op minder varroa in de zomer, kan je dan niet beter behandelen (als je dat wil doen) in het voorjaar (feb-mrt-apr) ? voordat er hoogsels worden gezet. Zou toch een stuk minder storend zijn dan nu putje winter. Wie die virussen wil elimneren moet de varroabehandeling(en) inderdaad al een tijd voor de vorming van de winterbijen (juli-nov) doen. De over gebleven varroamijten op het eind van het jaar er nog uit willen halen, heeft totaal geen zin meer voor de wintersterfte. Er wordt tegenwoordig op het gemoed van de imkers gewerkt : je moet een winterbehandeling doen, anders heb je niet alles gedaan voor je bijen en kan je niet gerust de winter in gaan. Geen kerst met een goed gevoel voor imkers als je je bijen niet behandelde...
Is compleet verkeerd volgens mij.

Tot zover mijn 'kerstbal'.
Prettige feesten.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Marc
Ik wil toch op enkele punten reageren .

Het is niet alleen Ghislain de Roeck die daar over schrijft ,er zijn meerdere virologen die hier in het verleden over gesproken en geschreven hebben .

Dat de winterbehandeling geen enkele invloed meer heeft op deze wintersterfte is natuurlijk al vele jaren bekend . De zogenaamde verdwijnziekte voltrekt zich al vrij snel na het inwinteren , dat er imkers zijn die dit in de lente pas ontdekken , is hun bedrijfsmethode .

Om de ( verdwijnziekte ) het lopende jaar tegen te gaan , moet je inderdaad vóór de vorming van de winterbijen een effectieve bestrijding uitgevoerd hebben .

Maar deze behandeling is wel belangrijk omdat in de broedloze ( broedarme ) periodes de mijten het best te bereiken zijn voor een bestrijding met de huidige middelen, en in de lente zo min mogelijk ( met virus besmette ) mijten in het volk aanwezig zullen zijn om een zo gezond mogelijk broednest te kunnen ontwikkelen .

Jaap v P
Plaats reactie