Ik imker met segebergers die meestal een verdiepte bodem hebben met het vlieggat veel hoger.
Dat is OK, vlieggaten raken daarbij zelden verstopt.
Er is nu een nieuwe segebergerbodem op de markt die die verdiepte bodem niet heeft maar een aflopende bodem dan moet je af en toe toch eens controleren of het vlieggat nog goed open is ev de bodem bij lage temperatuur helemaal schoonmaken of vervangen.
Eind vorig jaar heb ik een aantal noodbodempjes gemaakt en daar bleken er nu toch drie van verstopt te zijn, volken die laat opgezet waren en wat lang doorbroeden dus veel bijen aanwezig die broed verzorgd hebben en tijdens de winter doodgaan en of het volk niet helemaal lekker waardoor wat meer dode bijen.
Je kan zo'n volk vaak redden door af en toe te controleren of het vlieggat nog open is.
Muizenrooster even verwijderen etc.
Houten spaarkasten moet je zeker controleren weinig open ruimte onder de ramen die zitten gauw verstopt.
De komende dagen wordt het wat kouder dan is de tijd om de bodem schoon te maken ideaal.
Maak een houten rand waarop je de broedkamers even zet en binnen een paar minuten is de bodem weer schoon en kan terug gezet worden of ev een nieuwe schone boden eronder.
Ik vind dit heel belangrijk want zieke bijen moeten de kast kunnen verlaten en niet in de kast gaan poepen.
Dirk
Verstopte vliegopeningen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Verstopte vliegopeningen
dertiende