Met de bijen naar Frankrijk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door Miles » ma 16 jan 2012, 12:15

Dag allen,

Ik ga eind februari een aantal bijenvolken ophalen in Nederland. Dit zullen mijn allereerste volkeren zijn. Daarom wil ik jullie graag vragen om met mij mee te denken, ik heb namelijk nog geen praktijkervaring in het bijenhouden zoals de velen van jullie wel hebben.

Het plan is dus eind februari een aantal volken te kopen in Nederland. Deze worden dan in één keer naar Zuid-Frankrijk gereden.

Mijn vragen waarbij ik hoop dat jullie er meer over weten:
- Is eind februari niet te vroeg om de volken te verplaatsen? Als ik ze koop, kan ik ze dan ook overhangen, of is dat helemaal uit den boze?
- De reis; ik heb begrepen dat dat geen probleem moet zijn, zolang ze maar goed lucht krijgen en het niet te warm krijgen (en af en toen een plantenspuit met suikerwater gebruiken)
- VWA; ik heb gezondheiscertficaten nodig. Eerst dacht ik dat ik hier niet voor hoefde te betalen, toen zag ik toch de tarieven en daarna las ik weer (oa op dit forum) dat de certificaten tóch gratis zijn. Wie wat hoe help.
- Iemand die totaal niks van bijen weet gaat ze ophalen. volgens velen moet dit geen probleem zijn, toch? Ik zal ze er uiteindelijk uithalen.
- aangekomen in Frankrijk, dan moeten ze meteen op de plek gezet worden, neem ik aan.

Ik hoop dat menigeen van jullie mij hier mee kunnen helpen, wellicht komen er zo nog meer vragen vanaf mijn kant, zodat het uiteindelijk vloeiend gaat verlopen!

Ik heb er in ieder geval zin in.

Bedankt!

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door jossmits » ma 16 jan 2012, 13:21

Is het niet makkelijker om in frankrijk volken te kopen.
Dat heb ik gedaan toen ik hier kwam.

Jos

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door Miles » ma 16 jan 2012, 13:49

Dat heb ik vorig jaar ook geprobeerd, maar die man kwam zijn afspraken niet na en bleef de uiteindelijke leverdatum maar verzetten. Daar heb ik op een gegeven moment een punt achter gezet, daar kan je gewoon niet van op aan. Daarbij komt dat ik nu uit Nederland Carnica volken kan halen. Overigens weet ik van een grote professionele imker hier dat hij volkeren haalt in Spanje en ze dan doorverkoopt, hij wilde er zelf niet mee werken omdat ze niet goed en vooral heel agressief waren, maar hij verkocht ze maar al te graag aan nietsvermoedende klanten.
En van die truucjes heb je hier genoeg van.

Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door Wilfred » ma 16 jan 2012, 16:52

Hallo

Heb regelmatig volken van Nederland naar Hongarije gebracht, maar dan wel altijd in maart, april
Februari is afhankelijk van de temperatuur en mogelijke winterzit aan de vroege kant.
Ook zou ik liever geen vervoerder hebben die niets van bijen weet, want bij calamiteiten onderweg ben je hulpeloos en hopeloos alleen en krijg je ook weinig hulp van omstanders.

Bijen doorstaan zo'n rit met bodemventilatie overigens prima en hoeven wanneer je binnen de 14 uur overbent echt niet met een plantensproeier met suikerwater besproeid te worden. Dit geeft alleen maar extra onrust onderweg.
Inmiddels heb ik 14 volken in Hongarije en nog 35 in Nederland.
http://www.imkerijthaagje.nl

Wilfred

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door Miles » ma 16 jan 2012, 19:34

Bedankt Wilfred voor je reactie.

Wat kunnen de gevolgen zijn als het toch te vroeg is? Hoe groot is het risico dat ik vervolgens zonder bijen kom te zitten?

En tja, ik heb eigenlijk niet veel keus qua vervoerder. Ik denk dat we er gewoon vanuit moeten gaan dat er niks gaat gebeuren onderweg.. :s Wilfred, hoe verloopt het met de gezondheidscertificaten? Moet je daar voor betalen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door A.A. Staals » ma 16 jan 2012, 19:44

Miles
Overhangen hier eind februari zou kunnen als het een graad of twaalf is. Het vervoer is nauwlijks temperatuur afhankelijk als waar ze naar toegaan niet te koud is.
Gezondheids verklaring kost niets, Aan te vragen door verkoper.

ad staals

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door J.Evers » di 17 jan 2012, 23:32

hoi hoi,

ik heb familie vlak bij Auch in Zuid Frankrijk wonen waar ik dit jaar ook een paar volken ga wegzetten. De temperaturen daar zijnzo vroeg in het jaar al ruim boven de 15 graden dat de volkontwikkeling daar ook veel eerder start dan hier bij ons.
Ik zou die reis eind deze maand of half Februari rustig aandurven. Niet met een reisraam erop, gewoon de varroa bodem eronder en de schuif er niet in doen, dat geeft zeker in deze tijd van het jaar ruim voldoende ventilatie. Dat reisraam is vooral tegen het warmlopen en daar loop je niet veel risico op nu.

Grt.
Jeroen

PS Waar in Zuid Frankrijk zit jij? Vlak bij mijn oom en tante zit een imker met 700 productievolken waar ik afgelopen jaar nog de nodige honing gekocht heb. Het lijkt me sterk dat je bij zo'n man geen volk kunt kopen, en dan heb je gelijk een volk op lokale raampjes.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door Miles » do 19 jan 2012, 13:50

@Ad Staals
Ik heb nu een bevestiging van een VWA controleur hierover, want hij dacht dat je er wel voor moest betalen. Blijk nogal wat onduidelijkheid over te bestaan. Het staat in ieder geval nu zwart op wit, dus dat is geregeld: geen kosten voor gezondheidsverklaring.
Voor de rest, dankjewel voor je antwoord. Duidelijk!

@Jeroen Evers.
Ik woon een uur onder Toulouse, en er zijn inderdaad wel bijen te koop, alleen ik wil gewoon zeker van zijn dat ik mijn bijen krijg, en niet meer het geouwehoer van vorig jaar. En vaak is het dat je ze pas later in het jaar kan kopen. En geen carnica!

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door LWPisa » vr 20 jan 2012, 14:08

Doe de Nederlandse imkers een plezier en neem aub geen volken mee terug naar Nederland.

Dat levert een extra risico op andere stammen van AVB, EVB, Nosema, virussen etc.

Lennard

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Met de bijen naar Frankrijk

Bericht door jossmits » vr 20 jan 2012, 14:39

doe hetzelfde plezier aan franse imkers
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten