muis in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

muis in kast

Bericht door cefas »

Beste allemaal,
Eindelijk kan ik erover meepraten: muizen in de kast. Tijdens de bijenvakantie op de Veluwe (onze bijen moesten in verband met een verbouwing van de verenigingsstal naar ons 'buiten'), heeft een stelletje muizen zich door het kunststof bodemgaas geknaagd. Ik heb er niet eens bij stilgestaan dat ze dat zouden kunnen doen; in mijn andere kasten is het gaas van metaal. Nou, een feest hebben ze gehad. Toen ik vandaag zag dat uit alle bakken bijen kwamen behalve uit de desbetreffende, heb ik voorzichtig de dekplank opgetild. Twee, maar waarschijnlijk meer, kraaloogjes keken me verschrikt aan. In de onderbak (honingkamer) was ongeveer de helft veranderd in een gezellig hol van gras, was en pluisjes. In de broedbak erboven is ongeveer de helft van de acht oorspronkelijk volle ramen (ik had twee vulblokken in die kamer). De muizen vlogen weg. De kast heb ik nu thuis staan om weer op te knappen. Poetsen, verven en metalen gaas op de gaten. Weer een ervaring rijker..... Wat zou er eigenlijk met de bijen gebeurd zijn? Ingebedeld bij anderen? Bosmuizen/veldmuizen eten immers geen bijen en in de kast was er geen snippertje bij te vinden.
Wat zal ik doen met de half leeggegeten raten? Buiten bewaren en wat goed gesloten is, later teruggeven aan andere volkjes?
Vriendelijke groet!
Cefas
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: muis in kast

Bericht door m.kolsters. »

Zou je zelf de honing nog op eten.
De geur die een muis achterlaad is niet meer in trek voor de bijen, maar ik denk wel dat de bijen al dood waren voor de muis er in ging.
Anders hadden de bijen wel afgewerkt met de muis, en waren ze in gebalsemd.
Tinus Kolsters
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Muizen eten wel degelijk bijen. In ieder geval kunnen ze de wintertros behoorlijk verstoren met alle gevolgen van dien. Peter Elshout heeft in 2003 een stukje daarover in Bijen geschreven. De oude tijdschriften zijn nu bij WUR ondergebracht. Wanneer je op het tabblad Groentjes (rechtsboven op dit forum), kun je daar meer over lezen.
Zie hier het stukje over de muizen: muizen en spitsmuizen als onderverhuurders in bijenkasten
Met vriendelijke groet,
Wim
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door cefas »

Bedankt!
De kast heeft in ieder geval veel indruk gemaakt om m'n kinderen en hun vriendjes. Het leek er wel een beetje op dat ze meer van muizen dan van bijen hielden, want ze vonden het wel heel gezellig....
Plaats reactie