Hallo allemaal,
Ik zou eigenlijk graag een echte cursus bijengezondheid willen volgen, waarin je ziekten leert herkennen en ook goed te horen krijgt wat de beste methoden zijn om ziekten te voorkomen danwel te bestrijden. Vaak wordt dit onderwerp in een zeer korte tijd behandeld op een dag of een avond. Dat lijkt me te kort om echt gedegen kennis op te doen.
Waar zou een dergelijke cursus gegeven worden?
groeten,
Tieme
Cursus bijengezondheid
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Re: Cursus bijengezondheid
Zuid-Flevoland heeft dat vorig jaar binnen de afdeling georganiseerd. De NBV heeft daarvoor wel docenten en er is bovendien een boek over bijenziekten. De cursus en het boek zijn bovendien online te bekijken/downloaden via http://www.bijenhouders.nl/homepage_bij ... ent_id=460
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Beste Jeroen,
Het boek heb ik wel. De cursus heb ik ook wel doorgekeken. Maar veel van de problemen moet je een keer zien om ze goed te herkennen. Daarnaast is een theoretische beschrijven van hoe op een bepaald moment te handelen niet het zelfde als het allemaal een keer meemaken. Je kunt een behandeling ook fout uitvoeren en soms sta je voor de keuze behandelen of "laten inslapen".
Ik zou zeker inschrijven als daar een gedegen praktijk cursus voor kwam.
groeten,
Tieme
Het boek heb ik wel. De cursus heb ik ook wel doorgekeken. Maar veel van de problemen moet je een keer zien om ze goed te herkennen. Daarnaast is een theoretische beschrijven van hoe op een bepaald moment te handelen niet het zelfde als het allemaal een keer meemaken. Je kunt een behandeling ook fout uitvoeren en soms sta je voor de keuze behandelen of "laten inslapen".
Ik zou zeker inschrijven als daar een gedegen praktijk cursus voor kwam.
groeten,
Tieme
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
De cursus van de afdeling was inderdaad ook 's avonds (twee of drie oid) met een powerpoint, dus niet praktisch, of er zo één gegeven wordt weet ik niet. Lijkt me ook lastig, een kast met AVB is natuurlijk niet voorhanden (gelukkig). Aan de andere kant was het wel nuttig om een paar avonden eea gewoon goed door te spreken en heel veel plaatjes te zien hoe een ziekte er uit ziet. Maar de meeste ziektes hangen toch samen met sterke en zwakke volken. Sterke volken lossen de meeste aandoeningen zelf wel op.