Plaatsen van de kasten in mijn tuin
Moderator: Hans van der Post.
Plaatsen van de kasten in mijn tuin
Hallo Allemaal,
Ik wil dit jaar bijenkasten in mijn tuin gaan plaatsen en wil hier nu alvast een goede plaats voor reserveren.
Overal lees ik dat het vlieggat op het oosten gericht moet zijn in verband met de opkomende zon. Nu is dit niet zo'n heel groot probleem alleen zit ik er wel mee dat de plaats waar ik op dit moment aan denk vanaf een uur of 11 dan in de schaduw staat tot 's middags een uur af 5. Is dit een groot probleem of zie ik beren in het bos.
Graag raad over hoe ik mijn kasten het betse kan plaatsen.
Groet,
Bart
Ik wil dit jaar bijenkasten in mijn tuin gaan plaatsen en wil hier nu alvast een goede plaats voor reserveren.
Overal lees ik dat het vlieggat op het oosten gericht moet zijn in verband met de opkomende zon. Nu is dit niet zo'n heel groot probleem alleen zit ik er wel mee dat de plaats waar ik op dit moment aan denk vanaf een uur of 11 dan in de schaduw staat tot 's middags een uur af 5. Is dit een groot probleem of zie ik beren in het bos.
Graag raad over hoe ik mijn kasten het betse kan plaatsen.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Plaatsen van de kasten in mijn tuin
Mijn volken staan aan de westkant van het huis met het vlieggat naar het westen, dat kan nu eenmaal niet anders. Ze doen het goed en ik heb ze nooit horen klagen. 'Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.
Broodje aap verhaalB.Kruijt schreef:.....Overal lees ik dat het vlieggat op het oosten gericht moet zijn in verband met de opkomende zon. Nu is dit niet zo'n heel groot probleem alleen zit ik er wel mee dat de plaats waar ik op dit moment aan denk vanaf een uur of 11 dan in de schaduw staat tot 's middags een uur af 5. Is dit een groot probleem of zie ik beren in het bos ...
Citaat uit R.P.Groeveld, Het Grote Bijenboek. (1961)
Dat is ook mijn ervaring en die van broeder AdamVroeger vond men algemeen, dat de vliegopening van de bijenwoningen in zuidoostelijke richting moest staan. Als uw plaatselijke omstandigheden dat mogelijk maken, moogt u, uit eerbied voor de traditie, gerust aan die gewoonte vasthouden. Maar nodig is het helemaal niet. Bij het Bijenhuis hebben we bijenvolken staan met de vlieggaten in alle windrichtingen en we hebben nog nimmer enig verschil kunnen opmerken.
Toch kunnen imkers hierover aandoenlijke verhalen vertellen. Een oude imker vertelde me eens, dat zijn bijen, die op het zuidoosten stonden, ’s morgens wel een uur eerder op de vliegplank verschenen “om naar het weer en de lucht te kijken” dan de bijen van zijn buurman, die op het noorden stonden.
Wel belangrijk kan het zijn, dat de bijen op het heetst van de dag wat schaduw hebben. Soms is dat alleen te bereiken, door de kasten met de vliegopening naar het noorden te plaatsen…
Groeten, Willem 

- Albert Stoter
- Contacteer:
Als de bijen zelf kunnen kiezen, en de keus hebben, dan hebben ze wel een voorkeur voor een vliegopening op het zuiden.
Zo hebben ze ook nog andere voorkeuren.
Deze voorkeuren zijn bekend uit onderzoek van T.D.Seeley die aan zwermen allerlei verschillende mogelijke nesplaatsen aanbood. zie De door de bijen gehanteerde selectiecriteria voor een nieuwe bijenwoning
Zo hebben ze ook nog andere voorkeuren.
Deze voorkeuren zijn bekend uit onderzoek van T.D.Seeley die aan zwermen allerlei verschillende mogelijke nesplaatsen aanbood. zie De door de bijen gehanteerde selectiecriteria voor een nieuwe bijenwoning
Laat ik nu die bijen van broeder Adam krijgenwillem schreef:Dat is ook mijn ervaring en die van broeder Adam

Het maakt dus niet uit waar ik mijn kast neerzet begrijp ik uit het geheel. Dan zal ik een mooi stukje in mijn tuin voor ze uitkiezen.
Hebben jullie misschien nog wel andere tips voor het plaatsen?
Als beginner misschien 1 tip:
Maak dat je de kast vanop een efstand opzij of langs achter kunt benaderen.
Het is niet zo prettig wanneer je op een heftige vliegdag je kast langsvoor moet benaderen...
Maak dat je de kast vanop een efstand opzij of langs achter kunt benaderen.
Het is niet zo prettig wanneer je op een heftige vliegdag je kast langsvoor moet benaderen...
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Onder het citaat dat Willem geeft uit Groenveld zou ik een dikke handtekening willen zetten: het maakt niet zo vreselijk veel uit allemaal. (Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10&t=25556. Groenveld spreekt wel meer van die gangbare opvattingen tegen.) Wat volgens mij wel uitmaakt is het moment van de dag waarop ze beginnen te vliegen of het moment van het jaar waarop ze beginnen met broeden of stoppen met broeden. Ik heb zeer sterk de indruk dat mijn kasten die met de opening naar de schaduw staan later op gang komen dan de kasten die met de opening naar het licht staan. In de loop van het seizoen lijkt sich alles aus zu gleichen. Ik vermoed ook dat de 'donkere' kasten eerder stoppen met broeden. Ik weet het niet zeker. Wat ik wel zeker weet, nogmaals, is dat de verschillen in de loop van het seizoen verdwijnen.
Bart
Bart
Voor de actiefste maanden van het jaar zal het dan misschien minder uitmaken in welke richting het vlieggat staat maar als je op jaarbasis de balans zou opmaken...
Aantal vlieguren, hoeveelheid water, nectar, stuifmeel, broedactiviteit...
Aantal uren bezonning van de kast (winter), ontdooien of bevroren blijven, kastklimaat binnen, opdroging, voedselverbruik, overlevingskans zwakkere volken...
Bijen blijven toch zonnediertjes.
Aantal vlieguren, hoeveelheid water, nectar, stuifmeel, broedactiviteit...
Aantal uren bezonning van de kast (winter), ontdooien of bevroren blijven, kastklimaat binnen, opdroging, voedselverbruik, overlevingskans zwakkere volken...
Bijen blijven toch zonnediertjes.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bedenk dan ook op jaarbasis, hoeveel energie er verloren gaat met water halen op warme dagen,
omdat de kast staat te bakken in de zon?
mijn standen staan onder hoge bomen met een dichte kruin nagenoeg naast de hoofdstam.
zij invallend ochtendzon op de kasten en vanaf 10.30 schaduw.
voordeel, voor wat wat Marc zegt, in het voorjaar pak je de zon de hele dag,
(de paardenkastange en zwarte els hebben nog geen bladeren).
laater vanaf half april is de bladerkroon geslooten en hebben ze vanaf ±10.30 schaduw.
kwestie van zo goed moegelijk van 2 walletjes snoepen
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
omdat de kast staat te bakken in de zon?
mijn standen staan onder hoge bomen met een dichte kruin nagenoeg naast de hoofdstam.
zij invallend ochtendzon op de kasten en vanaf 10.30 schaduw.
voordeel, voor wat wat Marc zegt, in het voorjaar pak je de zon de hele dag,
(de paardenkastange en zwarte els hebben nog geen bladeren).
laater vanaf half april is de bladerkroon geslooten en hebben ze vanaf ±10.30 schaduw.
kwestie van zo goed moegelijk van 2 walletjes snoepen

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou toch beetje oppassen met bijenkasten richting uitvliegroute Noord te plaatsen. IKzelf heb hier mijn ene stand ook uitvliegroute Noord staan. Wat ik telkenjare vaststel is dat er bij de eerste haaldrachten nogal veel (sommige jaren zelfs zeer veel )bijen sneuvelen bij aankomst hun pootjes nog geladen met stuifmeel ze liggen verkleumd aan de kast en zelfs tegen de kast. Bij mijn andere stand die Zuid gericht is heb ik dit nooit waargenomen. Het positieve aan de uitvlieg Noordroute is wel als het in de zomer zeer warm is dan hebben bijen daar veel voordeel van. Ik moet ook toegeven dat op het einde van het seizoen dit allemaal niets uitmaakt en beide standen evenveel halen. Alleen vind ik het altijd zo zielig als ik 's avonds al die bijen met stuifmeel aan hun pootjes verkleumd zie liggen op de grond.
Vriendelijke imkersgroeten uit Belgie Noord
Vriendelijke imkersgroeten uit Belgie Noord