Hallo collega's,
Vraagje van een eerste-, bijna tweedejaars. Ik heb gisteren de voorjaarsinspectie gedaan. Van boven op de BK kijkend, zitten aan de rechterkant een raam of vier-vijf aan (winter)voer. Echt behoorlijk vol en gedeeltelijk verzegeld. Daarna begint naar links toe het broednest, met ook nog veel voer om het broed heen. Ik wil twee voerramen aan de rechterkant eruithalen om te gebruiken voor een toekomstige aflegger. Ik heb alleen niet-uitgebouwd kunstraat om terug te hangen. Wat is wijsheid? De twee lege kunstraatramen aan de rechterkant naast elkaar terughangen, of moet ik gaan schuiven met volle ramen en ze er ergens tussen hangen? Of eentje links en eentje rechts en het broednest iets naar rechts verhuizen? Ik voel zelf het meest voor het laatste. Graag jullie deskundig advies.
Groet, Vincent
voerramen
Moderator: Hans van der Post.
Re: voerramen
Eerst een niet uitgebouwd raam tegen het broednest aanhangen en alles opschuiven. Eventueel een kantplank inhangen.
Als dit raam is uitgebouwd en gesloten broed heeft weer een kunstvel inhangen.
Als dit raam is uitgebouwd en gesloten broed heeft weer een kunstvel inhangen.
groet,
Peter
Peter
Ik ben ook nog maar een beginner maar ik zou dan een raam inhangen eerste naast het broednest wat ze kunnen uitbouwen tot darrenraat. Die kan je als het broed gesloten is weghalen ivm de varroa bereiding. (edit: uhm bereiding... bestrijding! Ik had vast in mijn hoofd zitten dat je die darren kunt eten)
Ik ga zelf 2 ramen (aan weerszijde) naast het broednest hangen voor darrenraat.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Is het daar nu niet een beetje vroeg voor ??? Ik zou eerst mijn volk wat op sterkte laten komen en aan beide zijden van het broednest een vel met gewoon kunstraat inhangen .Fay schreef:I
Jaap v P
Hmm zo heb ik dat geleerd. Ik kan het ook aan 1 kant doen. Dan worden ze niet gedwongen om die ramen eerst uit te bouwen als ze dat nog niet willen.
Ik ga zo de inspectie doen. Ik denk dat ik dan gewoon even kijk wat me het beste lijkt aan de hand van wat ik zie.
Jaap nu ik je bericht nog een keer lees zie ik dat ik niet goed heb gelezen. Ik ben vergeten te vermelden dat ik bij de werkbij darrenraat kunstraat heb gekocht. Geen idee of dat onnodig geld uitgeven is geweest. Dat merk ik vanzelf wel. Maar, ik hang dus geen volledig leeg raam erin. Wel met een kunstraat.
Als ik uitgebouwde darrenraat had zou ik dat erin hangen.
Ik heb trouwens geen uitgebouwde raat dus als ik schimmelramen weg haal kan ik niet anders dan kunstraat inhangen.
Het is echt mooi weer! Ik ga een schone bodem eronder doen en vluchtig kijken of alles ok is in die mysterieuze kast waar gelukkig wel bijen in en uit vliegen! Het lijkt wel of ik een mand op reis ga, zoveel spullen neem ik voor de zekerheid mee...
Ik ga zo de inspectie doen. Ik denk dat ik dan gewoon even kijk wat me het beste lijkt aan de hand van wat ik zie.
Jaap nu ik je bericht nog een keer lees zie ik dat ik niet goed heb gelezen. Ik ben vergeten te vermelden dat ik bij de werkbij darrenraat kunstraat heb gekocht. Geen idee of dat onnodig geld uitgeven is geweest. Dat merk ik vanzelf wel. Maar, ik hang dus geen volledig leeg raam erin. Wel met een kunstraat.
Als ik uitgebouwde darrenraat had zou ik dat erin hangen.
Ik heb trouwens geen uitgebouwde raat dus als ik schimmelramen weg haal kan ik niet anders dan kunstraat inhangen.
Het is echt mooi weer! Ik ga een schone bodem eronder doen en vluchtig kijken of alles ok is in die mysterieuze kast waar gelukkig wel bijen in en uit vliegen! Het lijkt wel of ik een mand op reis ga, zoveel spullen neem ik voor de zekerheid mee...
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb een groot aantal volken en moet mijn éérste Kg darrenkunstraat nog kopen , maar ben dit nog lang niet van plan .Fay schreef:
Jaap nu ik je bericht nog een keer lees zie ik dat ik niet goed heb gelezen. Ik ben vergeten te vermelden dat ik bij de werkbij darrenraat kunstraat heb gekocht .
Jaap v P