Grote verschillen na 1e inspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jannes

Grote verschillen na 1e inspectie

Bericht door Jannes »

Beste allemaal,

Ook hier de inspectie voor dit jaar uitgevoerd.
Thuis heb ik 6 volkjes staan, 3 in zesramers overwinterd en 3 hoofdvolken.
De 3 zesramers zijn thuis het best. 5 ramen bijen en 2 a 3 ramen broed. 4e raam gepoetst, dus prima bezig.
één van de hoofdvolken, alledrie op 2 bk's overwinterd, is érg klein. heeft last gehad van muizen. 2 raten voor 1/4 afgevreten.
Verder nog 2 a 3 ramen bijen en op één raat aan elke kant een broednestje. 't Is nog vroeg, we wachten dus maar even af.

Dan naar de andere stand. 3 hoofdvolken ingewinterd, en 2 zesramers. Deze laatste 2 beide vol bijen, 4 ramen broed. Prima volken, moeten over niet al te lange tijd in grotere woning.
Dan de 3 hoofdvolken: 2x ingewinterd op 2 bk's, beide bk's voor 70% vol bijen en 5 ramen broed.
Enorme volken vergeleken bij de volken thuis. Het 3e volk is ingewinterd op 1bk en heeft 7 ramen bijen en 4 met broed.
Ook prima.

Waarom nu dat verschil? Ik denk het te weten.
Thuis was dit najaar géén dracht, één volk was verhongerd toen we terug kwamen van vakantie. Alle hoofdvolken thuis toen bijgevoerd en weer opgekalefaterd. Broed was er daarna nauwelijks meer, de zesramers daarentegen hadden géén gebrek gehad en broedden gewoon door.
De hoofdvolken hebben dus de winter doorstaan, maar met een minimum aan jonge bijen. Wat de bewering versterkt. Zoveel mogelijk jonge gezonde bijen voor de winter zien te krijgen!

Ze halen het gelukkig, heb dus een mooie reserve opgebouwd.
Inmiddels komt er stuifmeel binnen en hebben ze brias in alle stadia. Over 2 weken zal ik verslag doen van het verloop.

Heb zo het lijkt over een maandje enkele volken over. (was van plan 4 volken te houden, heb er nu 11)

Jannes
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Grote verschillen na 1e inspectie

Bericht door semar »

ik zou dan dit jaar even kijken of er wel genoeg te eten is (nectar EN stuifmeel) als je op vakantie gaat,
(mogen imkers in het seizoen wel op vakantie?)
:lol:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jannes,
EEn mooi verslag van een redelijk gezonde situatie; kun je zien hoe belangrijk het fourageren op pollen is in de nazomer en herfst. Met het binnenkomen van pollen blijft er ook langer broedaanzet en gaat een volk sterker de winter in en uit.
Jouw zinsnede "brias in alle stadia" doet komisch aan want brias is een afkorting voor broed in alle stadia. :) . met groet,

Afbeelding
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

hehe,

Net als DOS-operating system? :lol:
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Oude Essink schreef: Met het binnenkomen van pollen blijft er ook langer broedaanzet en gaat een volk sterker de winter in en uit.
is het dan ook niet zo dat er meer varroa door de winter heen komt Hennie?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

je moet het ene tegen het andere afwegen. Als je je volk afzwavelt, ben je helemaal van de varroa af.
hennie oes
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Helpt zwavel dan ook tegen de varroa? :D
De ene zegt dat je lang broed moet aanhouden de andere zegt dat je in het najaar beter zo vlug mogelijk zonder broed zit....
Wie heeft er dan het groot gelijk??
Beestjes laten doen denk ik dan...
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Beste Jomme,
Een volk afzwavelen betekent: om zeep brengen; naar het Walhalla sturen; als je de varroa kwijt wilt, dood je het volk en ruimt het op; einde varroa. Wat je dus moet afwegen is of je dat wilt.
hennie oes
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Dat is een beetje te drastisch Hennie :be2:
ik kreeg te horen dat te late drachten inderdaad laten doorbroeden waardoor de winterbehandeling bemoeilijkt wordt maar jij hebt hier een andere kijk op?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

dit is een beetje te drastisch
Natuurlijk is dat te drastisch; geen verstandig mens zal zoiets uitvoeren; ik geef het aan om te laten zien dat, wanneer je wilt kiezen voor een onvolwaardig broednest om de varroa te minimaliseren, dat je dan m.i. verkeerd bezig bent. Varroa bestrijden is noodzaak ( helaas) maar ik vind het waanzin om dit dit ten koste te laten gebeuren van een gezonde volksontwikkeling. Dan kun je de varroa net zo goed zijn gang laten gaan tot het volk tegronde gaat.
Als ik mijn volken heb ingewinterd, laat ik ze met rust; niks winterbehandeling. ik zorg, dat de varroadruk aan het begin van de inwintering minimaal is. Ook dit jaar kwamen mijn bijen weer goed de winter uit en is er van aanwezigheid van varroa nauwelijks iets te merken. Varroa op de controlebodemplank: een spaarzame enkeling.

hennie oes
Plaats reactie