Nu je het zegt er zijn er 10 . Op nog 4 plaatsen zo langs de slootkant zijn en van die drinkgelegenheden. Daar wordt nu zeer druk gebruik van gemaakt. De stal staat ongeveer zo,n 8 meter van het water verwijderd. De volken hebben met het mooie weer veel broed aangezet ,stuifmeel verzameld en er is aardig wat honing binnen gekomen Nougezed het weer gevold om niet in de verleiding te komen om de honingkamers te plaatsen en zolang het niet beter wordt doe ik het ook niet. Misschien dat halverwege volgende week het iets warmer wordt dan ga ik wel weer eens kijken. Goed naar mevrouw de Leur luisteren zal ik maar zeggen.
Maar Roosje misschien heb je hier wat aan. Ik werk zeer regelmatig met bijen in Brasil. Van nature kwamen die er niet voor.De emigranten o.a. uit Zeeland
hadden hier ook bijen en die wilden ze graag meenemen. Ja en dan moet je een oplossing hebben voor het water probleem onderweg (soms 6/7 weken)
Slimme imkers bedachten om onder Kast/korf een ruimte te maken waar turf werd gedaan die compleet verzadigd was met water. En gedurende de oversteek
redden de bijen het. Niet allemaal een groot probleem was de schimmel waardoor er toch heel wat het loodje legden.
Met andere woorden een schaal/ pan met turf of gewoon tuinaarde of andere natte zooi doordrenkt met water doet wonderen zie ook mijn foto, niet op het water maar op de modder wordt gedronken.
Nog een tip
.Koop in de zomer een pakje boerenkool en zaai (velen fronsen nu hun wenkbrauwen)
Bertus
Borenkoolblad (zonder worst) vormt heel kleine ribbelige ronde kommetje. Daarin blijft vrijlang dauw of regenwater in staan, een ideale plaats voor de bijen
om ook nog in deze tijd hun water te halen. En winterdag met worst is het ook niet te versmaden voor de mens dan.