suikerkristallen op de bodemplaat: suikertekort?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

roosje2012
Contacteer:

suikerkristallen op de bodemplaat: suikertekort?

Bericht door roosje2012 »

Hallo,
Ik las dat suikerkristallen op de bodem er op kan wijzen dat de bijen watertekort hebben.
Naast de bijenkast staat een drinkbak. Ik heb er nog geen enkele zien drinken. En ik heb 1 lijn met suikerkristallen in de mul.
Kan ik eventueel wat water rechtstreeks in de bijenkast doen? hoe doe ik dat zonder dat ik de bijen stoor. Kan ik dat bij dit weer doen?
Met dank voor de goede raad.
:be8:
jasper-k
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Re: suikerkristallen op de bodemplaat: suikertekort?

Bericht door jasper-k »

Hoi Roosje2012,

Kunnen de bijen wel gemakkelijk bij het vocht zonder direct in contact te komen met water?
Ik sta met mijn kasten vlak bij sloten en ik zie mijn bijen namelijk altijd drinken door het voch uit de aarde/mos/alg te zuigen maar nooit direct uit de sloot via een stengel oid.

Suikerkristallen kan er ook op duiden dat het wintervoer iets gekristalliseerd is en de korrels naar beneden vallen als het vloeibare gedeelte opgenomen is.
Ik zou zelf niet overgaan tot het verstrekken van vocht in de kast!
Het is welliswaar koud maar de meeste dagen is het toch wel zo dat de bijen even kunnen vliegen, mochten ze water nodig hebben dan vinden en halen ze het wel naar binnen. Maar dat is mijn mening, misschien zijn er anderen met een geheel andere visie.

Succes!
cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Ja,ja, Bodegraven heeft net zoveel sloten als erfafscheidingen. Ook hier alles is omringd door water. Nu zie je ook veel de bijen bij de "kroeg" Daar waar Jasper naar verwijst.
Ik tel er negen, maar kan me vergissen.

Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
jasper-k
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Contacteer:

Bericht door jasper-k »

ik tel er 10!
links boven zit er 1 met zijn kop naar boven, die valt niet zo op!

:D
Met vriendelijke groet, Jasper
felix
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door felix »

ik tel er ook tien! ;p tzal dus een grote dorst wezen! :D
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Nu je het zegt er zijn er 10 . Op nog 4 plaatsen zo langs de slootkant zijn en van die drinkgelegenheden. Daar wordt nu zeer druk gebruik van gemaakt. De stal staat ongeveer zo,n 8 meter van het water verwijderd. De volken hebben met het mooie weer veel broed aangezet ,stuifmeel verzameld en er is aardig wat honing binnen gekomen Nougezed het weer gevold om niet in de verleiding te komen om de honingkamers te plaatsen en zolang het niet beter wordt doe ik het ook niet. Misschien dat halverwege volgende week het iets warmer wordt dan ga ik wel weer eens kijken. Goed naar mevrouw de Leur luisteren zal ik maar zeggen.

Maar Roosje misschien heb je hier wat aan. Ik werk zeer regelmatig met bijen in Brasil. Van nature kwamen die er niet voor.De emigranten o.a. uit Zeeland
hadden hier ook bijen en die wilden ze graag meenemen. Ja en dan moet je een oplossing hebben voor het water probleem onderweg (soms 6/7 weken)
Slimme imkers bedachten om onder Kast/korf een ruimte te maken waar turf werd gedaan die compleet verzadigd was met water. En gedurende de oversteek
redden de bijen het. Niet allemaal een groot probleem was de schimmel waardoor er toch heel wat het loodje legden.

Met andere woorden een schaal/ pan met turf of gewoon tuinaarde of andere natte zooi doordrenkt met water doet wonderen zie ook mijn foto, niet op het water maar op de modder wordt gedronken.

Nog een tip.Koop in de zomer een pakje boerenkool en zaai (velen fronsen nu hun wenkbrauwen) :shock: :shock:

Bertus :shock:

Afbeelding

Borenkoolblad (zonder worst) vormt heel kleine ribbelige ronde kommetje. Daarin blijft vrijlang dauw of regenwater in staan, een ideale plaats voor de bijen
om ook nog in deze tijd hun water te halen. En winterdag met worst is het ook niet te versmaden voor de mens dan.

Afbeelding
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Plant wat vrouwenmantel. Deze plant verzamelt op z'n blad waterdruppeltjes en is een natuurlijke kroeg. Hier ook een kunstmatige kroeg met stokjes erin, geen klant te zien. 10 meter verderop een vijver met veel randbegroeing en mos in de bakken, wel bijen aan de tap..... :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.
alfa vulgaris
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Vorig jaar 3m2 vrouwenmantel laten staan speciaal voor de bijen als drinkplek.
In de nazomer maar weer gewied omdat ik de bijen er niet van zag drinken.

Van de week..ben ik aan het spitten in de tuin kom ik weer een vrouwenmantel tegen...
jahoor komen die bijen eraan:" kijk wij drinken hier"
Ik laat ze maar weer staan.

:lol:
roosje2012
Contacteer:

Bericht door roosje2012 »

Boerekoolzaad en turf. Morgen ga ik me dat meteen aanschaffen. Vrouwenmantel zal ik bij de buurbrouw uitsteken. Merciekes voor de leuke tips. :be9:
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

beste Roosje,

Doe je voordeel er mee. Vaak vertel ik: een boer die moet verstand hebben van zijn land, gras, bemesting,vochtigheid,droogte enz enz
O,ja ook van koeien natuurlijk. Zo ook met bijen. Leer de drachtplanten kennen en heel belangrijk bij welke temperatuur,en omstandigheden ze leveransiers
kunnen zijn voor onze bijen. Je heb inderdaad ook wat feeling nodig. Bovenal blijf er plezier in houden.

Bertus
Plaats reactie