Wat kweken we uit de bij.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Wat kweken we uit de bij.

Bericht door m.kolsters. »

Om met de deur in huis te vallen een vraag, wat kweken we uit de bij en wat er in.
Ik denk dat bij koninginnen kweek wel 5 kanten moeten worden beken of een volk het gaat redden.
Er zijn kwekers die werken op zacht aardig, en op honing en op broed en op poetsgedrag.
Maar na veel luisteren heb ik ook gehoord dat de bijen geen propolis halen, en dat zal toch wel moet voor ontsmetten van de kast.
Ook moet je letten op stuifmeel en water halen, een eerste wat de bij moet doen is steken om zich te verdedigen en te overleven.
En dit alles word er uit gekweekt, en ik schrijf dit omdat de kwekers zelf alle bijen dood hadden en geen propolis in de kast.
Ook hoor ik dat er geen stuifmeel en de meeste planten geen nectar geven, of willen de bijen daar niet op vliegen nu ze zijn aangepast op de NIEUWE IMKER.

Ik laat mijn volken zwermen en schep ze weer,(dan heb je volgens zeggen F 16) dan wordt de moer wel 3-4-5 jaar en gaat ze dood.
Als dit in de winter gebeurd heb ik een probleem want het volk gaat mee.
Maar zo imker ik, ook mijn bijen jagen de klein kinderen niet uit de tuin en zijn ze best wel zacht van karakter.
Tinus Kolsters
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Wat kweken we uit de bij.

Bericht door semar »

het gebruik van propolis is volgens mij vel meer een resultaat van de plaatselijke omstandigheden van van erfelijke aanleg.
mijn stand staat op slappe veenbodem in Amsterdam. dus de trillingen van de 20 meter verderop langsdenderende trams komen via de grond
in het volk.
en ieder ras wat ik hier heb gehad gebruikt dan ook veeel propolis, waarschijnlijk hebben de enorme aantallen populieren paarden kastagnes in de buurt daar ook hun debet aan.
ieder ras zal stuifmEel en water halen naar behoefte anders sterven ze toch uit??

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wat kweken we uit de bij.

Bericht door apiario »

Denk dat Semar het bij het rechte eind heeft. Tijdens de vele reizen in Brasil werd ik er met de neus opgeduwd.Een gebied zo groot als half Frankrijk daar heeft men bijenvolken die uitsluiten gehouden worden voor de propolis productie. De juiste hoogte en het veel voorkomen van de drachtplant die heel veel propolis leverd,zorgd er voor dat men uit dat gebied geen koninginnen moet halen voor de honing productie
Afbeelding

De propolis wordt bij een bijencooparatie verzameld en netjes in dosen gedaan en gereed gebracht voor de export. Veel van deze gaan naar Japan
vertelde men mij. De prijs is soms 4x hoger dan men krijgt voor de honing.
Afbeelding

Niet alleen propolis ook een soort hars wordt graag gehaald. Alhoewel ik niet precies weet waar dat hars in en voor wordt verwerkt.
Ik zou het nog een aan die bijen moeten vragen :D
Afbeelding

Bij stuifmeel ligd het wat anders. Voor de larven wordt nu uitsluitend vers stuifmeel gebruikt. De rest wordt op geslagen. Soms veel te veel.
Ook zijn in Brasil gebieden die zich uitstekend lenen voor de stuifmeel winning (Bahia) Maar de stuifmeel is toch iets anders dan gewoon
honing winnen. Je heb drie afdelingen voor nodig de zogenaaamde ziekenboeg , de stuifmeelproductieven, en de grote volken voor de honig.

Ook deze vorm van bijenhouden leverd meer op dan honing.
Maar niet alle stuifmeel is goed. Deze stuifmeel op de foto is niet de beste. Hiervan gaat het volk onherroepelijk dood.

Afbeelding

Deze foto laat het bakje zien waarin het stuifmeel wordt opgevangen ieder avond wordt het geleegd.Daarna gauw in de vriezer.(14 dagen)
Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Plaats reactie