Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:
Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d???

Bericht door GerbenS » ma 16 apr 2012, 19:25

Beste bijenvrienden,

Ik zit met één van mijn volken in grote nood. Ik heb ruim 3 weken geleden (24 maart) de voorjaarsinspectie gedaan. Het volk leefde nog, en was in redelijke conditie. Ingewinterd op één broedkamer, en er waren 5 ramen bezet met bijen, 2 ramen werksterbroed in alle stadia. Kom ik afgelopen zaterdag terug: Nog maar 3 ramen bezet met bijen, nog ongeveer 100 cellen gesloten broed, geen open broed meer en het voornaamste is: al het broed is darrenbroed. Omdat het niet bepaald warm was (12 graden) leek het me niet verantwoord om de zoektocht naar de eventueel nog aanwezige moer op te starten, dat zal ik binnenkort doen...
Maar wat kan er precies gebeurd zijn? tussen de twee bezoeken zit 21 dagen, dus het isniet onwaarschijnlijkk dat ik de moer perongeluk gedood heb. In dat geval zijn de werksters dus eitjes gaan leggen. M'n opa heeft me geadviseerd: Als je een moer vindt moet je haar doden en het volk afslaan, als je geen moer vind moet je het hele volk doden...

Ik hoor graag wat jullie ervaringen en adviezen zijn!

Hartelijke groet,

Gerben Slings

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door RobertF » ma 16 apr 2012, 19:55

Bij mij exact hetzelfde met 1 volk.
Kwam prachtig de winter uit.
Nu nog maar een paar raampjes, geen open broed, alleen gesloten en dat is darrenbroed.
Geen koningin meer te vinden (althans afgelopen vrijdag niet).
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door alfa vulgaris » ma 16 apr 2012, 20:24

Ik heb nog niet zoveel ervaring,maar wel enkele.

Zo heb ik me eens laten vertelllen dat WERKSTERS ook eieren konden leggen.
Tuurlijk moest ik dat eerst zien voor ik het geloofde.

Ik heb het gezien dat het kan en heb ook gezien dat er darrenlarven van komen.
Dit moet je in je logica meenemen als mogelijkheid.

Er komen natuurlijk alleen darren van omdat de een werkster of koninginneei bevrucht moet zijn en de werksters hebben geloof ik niet een spermatheek en natuurlijk geen bruidsvlucht gehad. logica toch?

Het schijnt dat deze eirerleggende werksters ook aggresief kunnen zijn tegen de koningin waar je ze bij voegd.
geen ervaringen mee.

Ik heb een paar uur oude onbevruchte moer ingevoerd in een darrenbroedig volk en op een gegeven moment gingen de werksters zelfs de werkstereitjes opruimen.

ik zou je niet kunnen adviseren wat te doen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door A.A. Staals » ma 16 apr 2012, 20:31

alfa vulgaris schreef:Ik heb nog niet zoveel ervaring,maar wel enkele.

Ik heb een paar uur oude onbevruchte moer ingevoerd in een darrenbroedig volk en op een gegeven moment gingen de werksters zelfs de werkstereitjes opruimen.
Dit is nieuw voor mij. Hoe heb je dat geconstateerd?

ad staals

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door GerbenS » ma 16 apr 2012, 21:50

goeienmoggel schreef:M'n opa heeft me geadviseerd: Als je een moer vindt moet je haar doden en het volk afslaan, als je geen moer vind moet je het hele volk doden...

Heeft je opa ook gezegd waarom hij bovenstaande advies gaf.
Persoonlijk zou ik hem gekscherend aan zijn voorhoofd hebben gevoeld. :lol:
Als de moer op de een of andere manier darrenbroedig is geworden moet je haar natuurlijk doden, maar de bijen zijn nog functioneel. Aangezien er geen open broed is kunnen er geen koninginnendoppen worden aangezet, dus is de bijen bij een ander volk voegen de enige optie.
En als de moer al dood is en de werksters darrenbroedig zijn geworden is er niks meer aan je volk te doen, gewoon einde oefening. Dus ik hoop dat er nog een moer inzit ;)

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door Thijs Corporaal » ma 16 apr 2012, 23:24

Hallo Vulgaris.
zou het niet verstandigwezen als je eens een cursus bijenhouden volgt,komt er mischien iets beter uit dan deze tekst dit slaat kant nog wal voor de vraag die gesteld wordt.
Vriendelijke groet Thijs :hive:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 apr 2012, 23:27

GerbenS schreef:Beste bijenvrienden, [...................]
Maar wat kan er precies gebeurd zijn? tussen de twee bezoeken zit 21 dagen, dus het is niet onwaarschijnlijkk dat ik de moer perongeluk gedood heb. In dat geval zijn de werksters dus eitjes gaan leggen. M'n opa heeft me geadviseerd: Als je een moer vindt moet je haar doden en het volk afslaan, als je geen moer vind moet je het hele volk doden...

Ik hoor graag wat jullie ervaringen en adviezen zijn!
Hartelijke groet,
Gerben Slings
Gerben in een moerloos bijenvolk gaan de werksters na 6 weken eitjes leggen meerdere in een cel.
Je hebt geen doppen of uitgelopen doppen gevonden? dat doen de bijen als de imker de moer heeft "geknuffeld". :oops:
Als het antwoord NEE is loopt de moer nog in het volk, en zij legt darreneitjes.
Om je het gemakkelijk te maken zou je het volk kunnen laten afvliegen.
Kast op een andere plek zetten bijen vliegen uit om nectar of stuifmeel te halen en keren naar de oude plek terug in een andere kast. - De buurkast die een beetje naar de plek schuiven waar de andere kast stond. :be2:
!Hans.

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door GerbenS » di 17 apr 2012, 07:52

Ok Hans,

Dat klinkt aannemelijk, bedankt!
Maar wat ik me nu nog wel afvraag hoe het dan mogelijk is dat ze eerst werksterbroed legde en nu alleen maar darrenbroed... Zou haar spermatheek leeg zijn? IN dat geval lijken me de bijen intelligent genoeg om dat aan te zien komen en een moerwisseling voor te gaan bereiden...

Gerben

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door Hans van der Post. » di 17 apr 2012, 08:42

GerbenS schreef:Maar wat ik me nu nog wel afvraag hoe het dan mogelijk is dat ze eerst werksterbroed legde en nu alleen maar darrenbroed...
Ja het komt veel voor dat een moer eerst werkster en dan darreneieren legt - in het werkstersraat.
GerbenS schreef: Zou haar spermatheek leeg zijn? IN dat geval lijken me de bijen intelligent genoeg om dat aan te zien komen en een moerwisseling voor te gaan bereiden...
Gerben
De spermatheek hoeft niet leeg te zijn kan ook een onsteking in haar "legapparaat" zijn. Hoedan ook de bijen hebben het niet gemerkt - de stofjes =ferromonen die de moer afscheid: "hier ben ik" zijn aanwezig dus er worden geen doppen aangezet.
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Alarm! Darrenbroedige moer, eierleggende werksters o.i.d

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 17 apr 2012, 09:00

Op de cursus hebben we dit meegemaakt. Daar hebben we de kast op enige afstand van de oude standplaats leeggeklopt, dus alle bijtjes van de ramen slaan zodat ze op de grond vallen. De vliegbijen vliegen dan terug naar de oude plaats en zullen zich wel inbedelen bij het buurvolk (inderdaad de kast een stukje verschuiven). De te jonge bijen en daarmee waarschijnlijk ook de leggende werkster gaan dood. Dat is jammer, maar de enige manier om nog iets van je volk te maken.

Of invoeren van een reservemoer kan weet ik niet, zou wel interessant zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten