apidea vullen
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
apidea vullen
wanneer is de beste tijd om apidea s te vullen nu deze tijd of in mei ? dat dan de darren rijp zijn
vandaag in me goede volk gekeken en er waren volop darren aanwezig
gr paul
vandaag in me goede volk gekeken en er waren volop darren aanwezig
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: apidea vullen
?
Je vult apideas als je koninginnen hebt om er in te doen.
Dat kan nu zijn of in mei. Of later.
Of wil je gevulde apideas eigen koninginnen laten trekken met stukjes raat met larven/eitjes?
Lennard
Je vult apideas als je koninginnen hebt om er in te doen.
Dat kan nu zijn of in mei. Of later.
Of wil je gevulde apideas eigen koninginnen laten trekken met stukjes raat met larven/eitjes?
Lennard
-
- Contacteer:
ik stel de vraag verkeert ik bedoel eigelijk welke perioden is het beste om een goede bevruchting te krijgen door dat er genoeg vruchtbaren darren zijn
nee ik bestel moeren en die voer ik in gr paul
nee ik bestel moeren en die voer ik in gr paul
-
- Contacteer:
Ah ok. Voor bevruchte moeren heb je darren nodig en mooi weer. Er zijn hier al wel wat vliegende darren maar nog weinig en het weer is vrij slecht. Ikzelf plan jonge moeren als de braam bloeit, zeg 10 - 20 mei. Na IJsheiligen.
Lennard
Lennard
-
- Contacteer:
hoi
oke bedankt ik heb net moeren bestelt bij hennie kroese en ik krijg ze op 5 juni dus dan is het zeker een goede tijd
toch bedankt voor je info
gr paul
oke bedankt ik heb net moeren bestelt bij hennie kroese en ik krijg ze op 5 juni dus dan is het zeker een goede tijd
toch bedankt voor je info
gr paul
-
- Contacteer:
5 juni is een veilige datum denk ik. Juni was in 2011 en 2010 een maand met mooi weer.
Lennard
Lennard
-
- Contacteer:
ja ik denk het ook wel dat het goed weer is voor de moer om op bruidsvlucht
nu maar hopen dat het lekker warm weer word aan komende weken
gr paul
nu maar hopen dat het lekker warm weer word aan komende weken
gr paul
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
In de nieuwsbrief van bijen@wur las ik een artikel over de leeftijdsverdeling van bijen over de raten:
http://www.bijen.wur.nl/NL/e-Nieuwsbrief-Bijennieuws/
(Op het moment van knippen en plakken stond de nieuwsbrief die ik gisteren ontving nog niet op de site. Hij zit dus wel in mijn mailbox. Hij zal zeer binnenkort wel op de site staan waarschijnlijk.)
Daar kun je lezen dat die verdeling volkomen gelijk is, althans, in een kast met tien ramen, zonder honingkamer. We zouden het liefst apidea- of andere bevruchtingskastjes vullen met jonge bijen, maar dat lijkt niet mogelijk te zijn. Het bekende advies dat je voor het vullen van bevruchtingskastjes de bijen uit de honingkamer moet halen, omdat zich daar veel jonge bijen zouden bevinden, lijkt dus achterhaald te zijn. Rest ons het slechts het praktische advies om dat toch te doen. Als je namelijk een honingkamer op de kast hebt staan met een rooster ertussen, dan weet je volstrekt zeker dat je niet per ongeluk de moer meeschept in een bevruchtingskastje. Met de leeftijd van de bijen in de honingkamer heeft dat niets te maken. Sterker nog, uit een enkele publicatie zou zelfs blijken dat deze bijen ietsje ouder zijn dan de rest!
Groet,
Bart
http://www.bijen.wur.nl/NL/e-Nieuwsbrief-Bijennieuws/
(Op het moment van knippen en plakken stond de nieuwsbrief die ik gisteren ontving nog niet op de site. Hij zit dus wel in mijn mailbox. Hij zal zeer binnenkort wel op de site staan waarschijnlijk.)
Daar kun je lezen dat die verdeling volkomen gelijk is, althans, in een kast met tien ramen, zonder honingkamer. We zouden het liefst apidea- of andere bevruchtingskastjes vullen met jonge bijen, maar dat lijkt niet mogelijk te zijn. Het bekende advies dat je voor het vullen van bevruchtingskastjes de bijen uit de honingkamer moet halen, omdat zich daar veel jonge bijen zouden bevinden, lijkt dus achterhaald te zijn. Rest ons het slechts het praktische advies om dat toch te doen. Als je namelijk een honingkamer op de kast hebt staan met een rooster ertussen, dan weet je volstrekt zeker dat je niet per ongeluk de moer meeschept in een bevruchtingskastje. Met de leeftijd van de bijen in de honingkamer heeft dat niets te maken. Sterker nog, uit een enkele publicatie zou zelfs blijken dat deze bijen ietsje ouder zijn dan de rest!
Groet,
Bart
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Tijdens het afslaan van de HK ramen in een emmer vliegen er heel veel bijen al uit de emmer.Bart de Coo schreef:In de nieuwsbrief van bijen@wur las ik een artikel over de leeftijdsverdeling van bijen over de raten:
We zouden het liefst apidea- of andere bevruchtingskastjes vullen met jonge bijen, maar dat lijkt niet mogelijk te zijn. Het bekende advies dat je voor het vullen van bevruchtingskastjes de bijen uit de honingkamer moet halen, omdat zich daar veel jonge bijen zouden bevinden, lijkt dus achterhaald te zijn.
Groet,
Bart
Zie ook mijn video over het maken van schudzwermen.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... rm#p139499
Zo houd je dan toch bijen over van de goede leeftijd om je Apidea's te vullen. (zonder darren)
Ik doe dit al vele jaren zo, het blijft dus een geschikte methode om geen darren en koningin mee te schudden.
En dan ook nog zitten de bijen goed met voer.
Komende weken als de bijen terug zijn van het fruit, begint het telen weer voor de BF moeren die naar Ameland gaan, maar ook voor de thuisstand bevruchtingen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker