geen broed, maar ook geen redcellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

belrgerbal
Contacteer:

geen broed, maar ook geen redcellen

Bericht door belrgerbal »

Mijn volkjes waren prima uitgewinterd. Na de eerste controles zag het er allemaal prima uit. Beide volkjes de koningin aan de leg en brias. Nu ineens is bij 1 volkje al het broed verdwenen en lijken de bijen wat doelloos heen en weer te lopen. Ook wordt er geen raat meer uitgebouwd. Hoe kan dit? Is de koningin overleden?? dan hadden er toch redcellen aangemaakt moeten worden?? NIets van dit alles. Of kan het zijn dat ze nog wel rondloopt maar niet meer legt?? Ik heb als noodoplossing een raam broed uit mn andere volkje overgehangen, ik hoop dat dit een goede beslissing was.. nu maar hopen dat ze redcellen gaan trekken....
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: geen broed, maar ook geen redcellen

Bericht door Eddy Geurtsen »

Als het raampje dat je hebt ingehangen ook eitjes bevatte, dan heb je het prima gedaan. Als er geen redcellen op worden aangezet, dan is er waarschijnlijk niet iets ergs aan de hand. Worden er wel redcellen opgetrokken, dan is de oude moer waarschijnlijk verdwenen. Even afwachten dus!
belrgerbal
Contacteer:

Bericht door belrgerbal »

Eddy Geurtsen schreef:Als het raampje dat je hebt ingehangen ook eitjes bevatte, dan heb je het prima gedaan. Als er geen redcellen op worden aangezet, dan is er waarschijnlijk niet iets ergs aan de hand. Worden er wel redcellen opgetrokken, dan is de oude moer waarschijnlijk verdwenen. Even afwachten dus!
niet iets ergs? Dat snap ik niet. Er is geen broed, dan is er iets niet goed neem ik aan. Of kan de koningin zomaar besluiten een tijdje niet te leggen? Dan is het volkje toch in een week of 6 helemaal verdwenen? Ik ben bang dat ik al aan de late kant ben, het aantal bijen was al drastisch minder dan een week of 3 terug. Toen was er nog wel broed aanwezig.
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

Wat is er aan voer aanwezig en als dat wel ruim aanwezig is, is dat dan ook open of allemaal verzegeld?

Wanneer er weinig nieuw voer (nectar) wordt aangevoerd is een normale reactie dat er minder broed wordt aangezet, of dat er zelfs even tijdelijk helemaal wordt gestopt. De aanwezigheid van wat gesloten voer betekent niet meteen dat dit niet optreedt; het leggen van de moer houdt meer verband met de aanvoer van vers voer (volk gaat niet groeien wanneer er geen voer binnen komt) dan met gesloten voer dat aanwezig is. Dat gesloten voer wordt in beginsel alleen gebruikt wanneer dat nodig is, dus in de winter of wanneer er zo lang niets binnen komt, dat het wel moet worden aangebroken om niet te verhongeren. Voor die tijd is de moer al lang gestopt met leggen.

Is er inderdaad een moerprobleem in de zin dat de moer er niet meer is, dan lijk je de juiste actie te hebben ondernomen. De bijen zouden dan wel onrustig moeten zijn (moerloos) en zullen nu redcellen gaan aanzetten. Is de moer er nog wel maar legt ze om wat voor reden niet, dan is het maar de vraag of ze nu redcellen gaan aanzetten (waarschijnlijk niet).
Wanneer er inderdaad weinig voer zou zijn, is het maar de vraag of inhangen van broed verstandig is, omdat de bijen dat zullen gaan warm houden en dus juist meer voer gaan gebruiken. Bijvoeren is dan de remedie. Is er wel gesloten voer aanwezig dan zou je kunnen overwegen om een klein deel daarvan open te krabben; de bijen zullen dat dan gaan gebruiken en voelen dat alsof er weer relatief veel voer aanwezig is. Met een beetje geluk gaat de moer dan ook weer aan de leg.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

belrgerbal schreef: Of kan de koningin zomaar besluiten een tijdje niet te leggen? Dan is het volkje toch in een week of 6 helemaal verdwenen? Ik ben bang dat ik al aan de late kant ben, het aantal bijen was al drastisch minder dan een week of 3 terug. Toen was er nog wel broed aanwezig.
Wanneer er geen stuifmeel meer in een volk aanwezig is ( en ook niets binnenkomt ) zal de Koningin stoppen met het leggen van eitjes , wanneer dit het geval is kun je er een raam met stuifmeel inhangen , en zal zij gelijk weer beginnen . De Bijen echter die deze lente al geboren zijn en geen broed meer verzorgd hebben , zullen dan langlevende bijen zijn en zullen zij met zes weken niet verdwenen zijn .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

De bijen hebben afgelopen koude periode wel stuifmeel gehaald. Maar niet gebouwd en minder gelegd.
Omdat er geenbroed meer aanwezig is en wel was denk ik dat bij vorige controle de moer gesneuveld is en er nu een jonge moer rond loopt.

ad staals
Jaap v.Popering
Contacteer:

A.A. Staals schreef: Omdat er geenbroed meer aanwezig is en wel was denk ik dat bij vorige controle de moer gesneuveld is en er nu een jonge moer rond loopt.
Best mogelijk Ad , maar ik kan niet op elke plaats kijken hier zijn de Bijen in drie weken haast niet buiten geweest en ik lees nergens over voldoende stuifmeel aanwezig . En als de oude moer gesneuveld is en een jonge Koningin op loopt zal er toch ook een lege moercel te zien zijn .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef: Omdat er geenbroed meer aanwezig is en wel was denk ik dat bij vorige controle de moer gesneuveld is en er nu een jonge moer rond loopt.
Best mogelijk Ad , maar ik kan niet op elke plaats kijken hier zijn de Bijen in drie weken haast niet buiten geweest en ik lees nergens over voldoende stuifmeel aanwezig . En als de oude moer gesneuveld is en een jonge Koningin op loopt zal er toch ook een lege moercel te zien zijn .

Jaap v P
Jaap
Er zou een afgebeten "redcel"l kunnen zijn die niet meer opvalt. Wat op zou moeten vallen is of het volk wel of niet huilt. Huilen betekend moerloos.

ad staals
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

hoi jaap
bij mij in het dorp is genoeg stuifmeel aanwezig me bijen komen met hoop stuifmeel thuis aantal zijn helemaal geel
dus het niet overal slecht met stuifmeel het wisselt wel per regio als ik het zo lees
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Jaap v.Popering
Contacteer:

Bij ons is er ook voldoende stuifmeel aanwezig maar de Bijen komen er niet uit . Te koud , te nat , en te veel wind .

Jaap v P
Plaats reactie