Vergunning voor verkopen tinctuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door J.Evers » zo 06 mei 2012, 20:11

De regels zijn simpel, alcohol is 19 % btw, ongeacht hoeveel alcohol er in zit.

Als je het vergunningsvrije aspect bedoelt, daar heb je mogelijk een punt, het is bij mij ook niet precies bekend waar de grens ligt. Propol is mijn leverancier voor zowel de tinctuur als voor de likeur, zij geven aan in hun prijslijst dat ik de tinctuur wel kan verkopen zonder vergunning en de likeur of kruidenbitter niet.

Gevoelsmatig begrijp ik de grens wel overigens, drink je iets als een borrel of niet, ik zal geen glaasje propolis tinctuur drinken, mogelijk wel een glaasje kruidenbitter met 30 % alcohol.

Jomme slaat de plank op diverse punten mis, bier heeft nooit meer dan ongeveer 13 % alcohol en mag dus altijd verkocht worden zonder slijterij vergunning. Er zit alcohol in bier en daardoor mag het dus nooit tegen 6 % btw verkocht worden, ook niet als je er een paar druppels propolis doorheen roert.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door jomme » zo 06 mei 2012, 20:56

Ja bij lullie heet dat slijtersvergunning of zo.
Ik bedoelde de vergunning bij accijnzen, ook als er maar 3% in je bier zit mag je het niet zomaar gaan verkopen.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Fay » ma 07 mei 2012, 10:14

Inderdaad zoals Jomme zegt, er zijn een paar aspecten die je niet moet verwarren:

-vergunning (altijd nodig als je drank verkoopt ongeacht het percentage, maar bij tincturen waarschijnlijk een uitzondering... grens wel lastig zoals Ewout zegt)
-BTW (altijd. (6% bij voeding of medicijnen anders) 19% Het zal hier dus om 19% gaan)
-accijns (een extra heffing op o.a. alcohol bovenop de BTW dus. Vrijstelling kan je mogelijk afkopen bij (homeopatische) geneesmiddelen en kruidenpreparaten)

Klopt deze opsomming?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door m.kolsters. » ma 07 mei 2012, 11:36

Ik denk dat de imkers van NU teveel leren en teveel weten.
Paar jaren terug was het geen probleem, maar nu gaan de nieuwe imkers er een probleem van maken.
Slapende honden moet je niet wakker maken, is mij geleerd.
Maak je tinctuur en je verkoopt het zal niemand zich druk maken, maar ga je liters verkopen krijg je een probleem.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door semar » ma 07 mei 2012, 16:18

:clap:

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door jomme » ma 07 mei 2012, 17:08

Ja maar dan moet je ook niet veel vragen meer stellen he :naughty:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Fay » ma 07 mei 2012, 17:36

Ik vind het ook fijn om te weten wat de maximaal toegestane snelheid is waar ik rij... of ik me daar netjes aan houd is een ander verhaal. En hoe hard een ander wil rijden mag hij van mij ook zelf weten zolang er geen anderen mee in gevaar gebracht worden. Of dat komt omdat ik nog jong ben weet ik niet :wink: dacht dat oudere weggebruikers dat ook graag willen weten.... Maar autorijden is natuurlijk wat anders dan imkeren hihi

Kennis ergens van nemen is wat anders dan slapende honden wakker maken. Tenzij je zelf die slapende hond wil zijn. Dat mag trouwens ook want je hoeft je nergens in te verdiepen als je niet wil. En ik denk niet dat er mensen hier meelezen die nu alle forum leden gaan controleren of ze zich wel aan alle regeltjes houden m.b.t. het verkopen van tincturen.

Overigens lijkt het er tot nu toe op alsof er helemaal niets aan de hand is wat betreft de tincturen. Je krijgt dat spul echt niet met liters weggedronken. De accijns van de alcohol zijn al afgedragen en alles incl. btw verkocht. Niets aan het handje toch?
:dance:

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door J.Evers » wo 09 mei 2012, 07:00

Fay schreef:Inderdaad zoals Jomme zegt, er zijn een paar aspecten die je niet moet verwarren:

-vergunning (altijd nodig als je drank verkoopt ongeacht het percentage, maar bij tincturen waarschijnlijk een uitzondering... grens wel lastig zoals Ewout zegt)
-BTW (altijd. (6% bij voeding of medicijnen anders) 19% Het zal hier dus om 19% gaan)
-accijns (een extra heffing op o.a. alcohol bovenop de BTW dus. Vrijstelling kan je mogelijk afkopen bij (homeopatische) geneesmiddelen en kruidenpreparaten)

Klopt deze opsomming?
Nee, voor Nederland klopt deze opsomming dus niet,

Een vergunning heb je alleen nodig om alcolholhoudende dranken (bestemd voor consumptie) van MEER dan 14.9 % alcohol te verkopen
BTW op alcoholhoudende dranken en tinctuur is ALTIJD 19 %
Accijns komt niet bovenop de btw maar VOOR de BTW, je betaalt dus BTW over de accijns! Aangifte hiervan moet gedaan worden door de PRODUCENT niet door de VERKOPER van de accijnsplichtige stof, in casu Alcohol dus.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Ewout » wo 09 mei 2012, 19:18

Niet helemaal correct, want je kunt met een tinctuur onder bepaalde voorwaarden (ook met alcohol) onder het 6% tarief vallen, zie de link die ik eerder ook al postte: Voedingspreparaten en voedingssupplementen
Je laatste zin begijp ik niet helemaal. Bij het kopen van alcohol is de accijns toch al betaald? Dat je je eigen btw moet aangeven lijkt me verder evident :ugeek:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten