raam met moerdop op broedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

belrgerbal
Contacteer:

raam met moerdop op broedaflegger

Bericht door belrgerbal »

Ik wil een aflegger maken, want ik heb een volk in zwermstemming. Ik dacht om in plaats van een broedaflegger te maken een raam met een moerdop over te hangen, dan hoeven er ook geen redcellen gemaakt worden in de aflegger. Of is dit fout geredeneerd?? Ik heb nu alle doppen al gebroken, maar er zullen weldra wel weer nieuwe doppen ontstaan vermoed ik...
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: raam met moerdop op broedaflegger

Bericht door semar »

als je doel is een aflegger te maken zal dat werken.
als middel om de zwermkoorts te doen afnemen waarschijnlijk niet.

dan moet je een flinke veger maken, (6-8 raampjes bijen afschudden, vergeet niet dat de oude bijen terugvliegen)
een van de reden van zwermkoort is overbevolking en daardoor het wegvallen van het circuleren van het koningine feromoon,
neem je een flink deel van de bevolking weg dan is de bevolkingsdruk weer afgenomen en kan het feromoon weer circuleren.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Fay
Contacteer:

Bericht door Fay »

Ik weet niet of ik de vraag van belrgerbal goed heb begrepen maar ik dacht dat hij bedoelde...

Mag je ipv eitjes/larfjes van 1 dag, ook gewoon een raam met een moerdop inhangen. (en dan plus 6-8 ramen bijen)

Als dat niet de vraag was zou ik dat wel willen weten. Ik snap namelijk in sommige gevallen niet waarom je alle moerdoppen moet breken voordat je ze nieuwe doppen laan aanzetten. Want kan je niet gewoon 1 ontwikkelde dop laten zitten en zo het hele proces wat versnellen?
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Versnellen heeft niet veel zin aangezien de jonge koningin pas gaat leggen als het broed van haar voorgangster is uitgelopen.Je breekt de doppen omdat je dan ongeveer kan uitrekenen wanneer de eersten uitlopen.
Bij een al aangezette dop staat geen produktiedatum. :D :D
Petro
Fay schreef:Ik weet niet of ik de vraag van belrgerbal goed heb begrepen maar ik dacht dat hij bedoelde...

Mag je ipv eitjes/larfjes van 1 dag, ook gewoon een raam met een moerdop inhangen. (en dan plus 6-8 ramen bijen)

Als dat niet de vraag was zou ik dat wel willen weten. Ik snap namelijk in sommige gevallen niet waarom je alle moerdoppen moet breken voordat je ze nieuwe doppen laan aanzetten. Want kan je niet gewoon 1 ontwikkelde dop laten zitten en zo het hele proces wat versnellen?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Fay schreef: Ik snap namelijk in sommige gevallen niet waarom je alle moerdoppen moet breken voordat je ze nieuwe doppen laan aanzetten. Want kan je niet gewoon 1 ontwikkelde dop laten zitten en zo het hele proces wat versnellen?
In "sommige gevallen" breek je alle doppen en laat je opnieuw doppen trekken om te weten wanneer de jonge koninginnen geboren worden. Bij het maken van vegers heb je zo'n sommig geval. Als er al doppen zijn bij het maken van een veger breek je die allemaal weg en kun je de dertiende dag daarna doppenbreken. Bij meerdere volken is het handig om zo te werken, zeker als de bijen niet aan huis staan. Ook treed er nauwelijks of geen vertraging op voor het weer aan de leg gaan, omdat alle broe uitgelopen moet zijn. Je hoeft dan helemaal niet te gaan luisteren of er een tuter is. Op een dop zetten is nooit verstandig, je weet niet wat er in zit.

ad staals
belrgerbal
Contacteer:

maar je weet toch ook niet wat er in een redcel zit???? wat is dan het verschil, je zou zeggen dat een gewone moerdop beter is omdat er meteen vanaf het beginstadium koninginnegelei is gegeven.
A.A. Staals
Contacteer:

belrgerbal schreef:maar je weet toch ook niet wat er in een redcel zit???? wat is dan het verschil, je zou zeggen dat een gewone moerdop beter is omdat er meteen vanaf het beginstadium koninginnegelei is gegeven.
Het is ook niet goed om een volk op een redcel te zetten.
ad staals
belrgerbal
Contacteer:

maar dan kun je toch helemaal geen aflegger maken!! Als een dop overzetten niet mag en een redcel ook niet, hoe moet je dan een aflegger maken! Ik heb in de cursus geleerd een broedaflegger en een koninginneaflegger te maken. Bij beide methoden krijge je ofwel bij het hoofdvolk, ofwel bij de aflegger een redcel, Bij een zuigeling idemdito. Hoe maak jij je afleggers dan?
A.A. Staals
Contacteer:

belrgerbal schreef:maar dan kun je toch helemaal geen aflegger maken!! Als een dop overzetten niet mag en een redcel ook niet, hoe moet je dan een aflegger maken! Ik heb in de cursus geleerd een broedaflegger en een koninginneaflegger te maken. Bij beide methoden krijge je ofwel bij het hoofdvolk, ofwel bij de aflegger een redcel, Bij een zuigeling idemdito. Hoe maak jij je afleggers dan?
Als je een voldoende sterke broedaflegger maakt zal die meerdere redcellen maken. Bij koninginnenaflegger (veger) zal het hoofdvolk meerdere redcellen maken. De dertiende dag doppen breken, dus niet voortijdig op een dop zetten. Bij broedaflegger zal het niet nodig zijn doppen te breken, die zullen worden afgebeten zodra er een koningin is.
Ik maak vegers, breek na negen of tien dagen de doppen en geef een vooraf geteelde jonge koningin. Broedafleggers krijgen een geteelde bevruchte koningin.

ad staals
belrgerbal
Contacteer:

A.A. Staals schreef:
belrgerbal schreef:maar dan kun je toch helemaal geen aflegger maken!! Als een dop overzetten niet mag en een redcel ook niet, hoe moet je dan een aflegger maken! Ik heb in de cursus geleerd een broedaflegger en een koninginneaflegger te maken. Bij beide methoden krijge je ofwel bij het hoofdvolk, ofwel bij de aflegger een redcel, Bij een zuigeling idemdito. Hoe maak jij je afleggers dan?
Als je een voldoende sterke broedaflegger maakt zal die meerdere redcellen maken. Bij koninginnenaflegger (veger) zal het hoofdvolk meerdere redcellen maken. De dertiende dag doppen breken, dus niet voortijdig op een dop zetten. Bij broedaflegger zal het niet nodig zijn doppen te breken, die zullen worden afgebeten zodra er een koningin is.
Ik maak vegers, breek na negen of tien dagen de doppen en geef een vooraf geteelde jonge koningin. Broedafleggers krijgen een geteelde bevruchte koningin.

ad staals

jij zegt dat het bij een broedaflegger niet nodig zal zijn doppen te breken. Dan kan ik toch beter een raam met zwermdoppen in mijn broedaflegger hangen, dan hebben die in ieder geval vanaf het begin koninginnegelei gehad en ze gaan toch niet zwermen als ik ze laat zitten. Ik hoef ze dan ook niet te breken, want het maakt dan niet uit na hoeveel dagen de doppen uitlopen. Het enige doel is immers om uit te rekenen na hoeveel dagen ze gaan uitlopen.
Plaats reactie